ترس کودکان از دندانپزشکی

ترس کودکان از دندانپزشکی را چگونه مدیریت کنیم؟

شیوع DFA در کودکان و نوجوانان از 5 تا 20 درصد در کشورهای مختلف متغیر است که برخی موارد به عنوان فوبیای دندانی شدید در نظر گرفته می شود. کودکان و نوجوانان مبتلا به DFA اغلب در طول ویزیت های دندانپزشکی کودکان همکاری نمی کنند، بنابراین درمان را دشوار یا غیرممکن می کند.

چنین رفتاری نتیجه درمان را به خطر می اندازد، استرس شغلی را در بین کارکنان دندانپزشکی ایجاد می کند و اغلب باعث اختلاف بین متخصصان دندانپزشکی برای دندانپزشکی ترمیمی و بیماران یا والدین آنها می شود. در این مقاله با این که ترس کودکان از دندانپزشکی را چگونه مدیریت کنیم آشنا خواهید شد. ترس و اضطراب دندانی (DFA) به ترس و اضطراب از رفتن به دندانپزشک اشاره دارد. این ترس در بخش قابل توجهی از کودکان و نوجوانان برای درمان عصب کشی دندان وجود دارد و یک معضل بزرگ در دندانپزشکی کودکان است.

کودکان و نوجوانان ترسو ممکن است از هر وسیله ممکن برای اجتناب از درمان یا تأخیر در درمان استفاده کنند و در نتیجه سلامت دهان و دندان آنها بدتر شود. علاوه بر تأثیرات سوء ترس کودکان از دندان پزشکی بر مراقبت از دندان، DFA همچنین ممکن است باعث اختلالات خواب شود، بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد و تأثیر منفی بر عملکرد روانی-اجتماعی فرد داشته باشد باشد.

وجود این مشکل در دوران کودکی ممکن است تا بزرگسالی باقی بماند و یک عامل مهم برای اجتناب از ویزیت دندانپزشکی در بزرگسالی است. این امر دوران کودکی را به عنوان مرحله ای حیاتی برای پیشگیری و رهگیری DFA مشخص می کند و در نتیجه به افراد کمک می کند تا در دراز مدت از سلامت دهان خود محافظت کنند.

 

سلامت دهان و دندان

8 ایده برای کاهش ترس کودکان از دندانپزشکی

این یک واکنش کاملاً طبیعی است که کودک در ویزیت های اولیه به دندانپزشک بترسد. مطب دندانپزشک یک محیط جدید است، ابزارهایی در همه جا وجود دارد و غریبه ها می خواهند به دهان او نگاه کنند. حتی بزرگسالان نیز می توانند در این شرایط احساس ناراحتی کنند! از جراحی لثه تحلیل رفته چه می داتید

در سنین پایین به دندانپزشک مراجعه کنید

آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند که بچه ها اولین معاینه دندانی خود را در زمان بیرون آوردن اولین دندان خود یا حداکثر تا اولین سالگرد تولد خود انجام دهند. بازدید ویزیت اولیه سریع است و معمولا اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار می دهد.

دندانپزشک می تواند در مورد مواردی مانند مکیدن شست و استفاده از پستانک به شما بازخورد دهد و مطمئن شود که مینای دندان های کوچک کودک شما بدون حفره هستند و به درستی رشد می‌کنند. مهم تر از همه موارد، ویزیت دندان پزشک در این سن، به کودک شما اجازه می دهد تا با دندانپزشک ارتباط برقرار کند و به مطب عادت کند، بنابراین احساس راحتی می کند. به مرور زمان آن ها را با چیزهایی مانند ابزارهای دندانپزشکی آشنا می کنند که باعث کاهش اضطراب می شود.

در زمانی که کودک شما یک کودک نوپا است، ملاقات با دندانپزشک عادی خواهد شد و آن ها می دانند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. اگر کودک شما در حال حاضر یک کودک نوپا یا حتی در سن مدرسه است و هنوز معاینه نشده است، بهتر است هر چه زودتر یک نوبت ویزیت با دندانپزشک را برای وی هماهنگ کنید.

به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید

دندانپزشک در درمان کودکان و نوجوانان، از جمله افرادی که نیازهای ویژه دارند، تخصص دارند. این متخصصین نه تنها در مورد بهداشت دهان و دندان کودکان می آموزند، بلکه در مورد رشد و روانشناسی کودک نیز تخصص دارند.

8 ایده برای کاهش ترس کودکان از دندانپزشکی

این امر ایشان را قادر می سازد تا به طور موثر با بیماران جوان ارتباط برقرار کنند. دندانپزشکان اطفال از تکنیک‌ هایی مانند نمایش دادن مراحل کار به بچه ‌ها، حواس‌پرتی با داستان‌ها، تلویزیون، گپ زدن درباره روزشان و غیره استفاده می‌کنند. تقویت مثبت با تشویق، تعارف و بادکنک و مسواک خنک در پایان بازدید نیز از دیگر موارد مثبت برای غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی می باشد.

متخصصین اطفال همچنین با کودکان با استفاده از اصطلاحاتی که آن ها می توانند درک کنند صحبت می کنند. همه این کارها ناراحتی کودک را تسکین و ترس کودکان از دندان پزشکی را کاهش می دهد و در نهایت ویزیت دندانپزشک را به یک تجربه مثبت تبدیل می کند.

در مورد دندانپزشک و بهداشت دهان و دندان با کودک صحبت کنید

 ایده خوبی است که به طور منظم با کودک خود صحبت کنید که چرا اینقدر مهم است که لبخند سالم و زیبایی داشته باشیم، نقش دندان ها و لثه ها در سلامت ما چیست؟ و اینکه چگون دندانپزشک می تواند به ما کمک کند. چند روز قبل از رفتن به دندانپزشک برای اولین بار یا هر زمان، در مورد آن با کودک صحبت کنید.

زیاد وارد جزئیات نشوید با استفاده از کلماتی که می توانند بفهمند به سؤالاتشان پاسخ دهید، خیلی کوتاه و ساده به آنها بگویید که قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد. این کار به جلوگیری از ترس کودکان از دندانپزشکی کمکی ویژه خواهد کرد.

یک الگوی عالی باشید

حتی اگر طرفدار رفتن به دندانپزشکی نیستید، تمام تلاش خود را بکنید که نگذارید این موضوع را نشان دهید. تحقیقات نشان می دهد که بزرگسالان می توانند ترس های دندانی خود را به فرزندان خود منتقل کنند. اگر چیزی مانند عصب کشی نزد دندانپزشک خود برنامه ریزی کرده اید، از مطرح کردن آن در مقابل کودکان خود یا ابراز نگرانی خودداری کنید.

دندانپزشکان اطفال

به جای آن احساسات مثبت را منتقل کنید و در مورد دندانپزشک به روشی خوشبینانه صحبت کنید. تا جایی که می توانید سعی کنید وقتی با فرزندتان به مطب دندانپزشکی می روید آرام و خوشحال به نظر برسید تا موجب ترس کودکان از دندانپزشکی نشوید.

دندانپزشک بازی کنید

آماده کردن کودک برای دندانپزشکی و رسیدگی به ترس های او می تواند به سادگی انجام یک بازی باشد. مسواک آنها را بیرون بیاورید و وانمود کنید که دندانپزشک هستید. آنچه را که در ویزیت اتفاق می‌افتد، از جمله اینکه قرار است روی صندلی بنشیند، دندان‌ هایشان را بشمارید و مسواک بزنید و نخ دندان بکشید را در قالب بازی تکرار کنید. این بازی ها می تواند به میزان قابل توجهی ترس کودکان از دندانپزشکی را مدیریت نماید.

کتاب‌هایی درباره دندانپزشک بخوانید یا ویدیوهایی را تماشا کنید

خواندن کتاب در مورد این تجربه برای آماده کردن کودک شما برای دندانپزشکی و مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی بسیار کمک کننده است. آن ها می توانند همه چیز را درباره دندانپزشک بیاموزند و ببینند که در معاینات هیچ اتفاق بدی نمی افتد.

داستان خود را بسازید تا توضیح دهید که در مطب دندانپزشک چه اتفاقاتی خواهد افتاد. همچنین تعداد زیادی ویدیو در یوتیوب وجود دارد که می توانید با جستجوی سریع با هدف پرداختن به ترس کودکان از دندانپزشکی و تجزیه و تحلیل آنچه در اولین ملاقات اتفاق می افتد، به آن ها دسترسی پیدا کرده و با کودک خود تماشا کنید.برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

ترس کودکان از دندانپزشکی

عاقلانه برنامه ریزی کنید

گاهی اوقات، اضطراب از دندانپزشکی در کودکان در واقع اضطراب دندانی نیست، بلکه نتیجه این است که کودک با یک سناریوی جدید مواجه می شود، زمانی که خسته، گرسنه یا بیش از حد تحریک شده است او را به مطب دندانپزشک نبرید زیرا در این شرایط ترس کودکان از دندانپزشکی تشدید می گردد. قرار ویزیت خود را زمانی برنامه ریزی کنید که کودک شما بیشترین همکاری و خوشحالی را دارد، مانند بعد از چرت روزانه یا صبح بعد از یک خواب کامل شبانه و یک صبحانه خوب.

انرژی مثبت بدهید

منظور ما از انرژی مثبت و تشویق، رشوه دادن به بچه ها یا ارائه آب نبات یا موارد این چنینی نیست. بچه‌ ها باهوش هستند و این تاکتیک باعث می ‌شود که آن‌ ها به این فکر کنند که دندان ‌پزشک چه مشکلی دارد که از آن ‌ها انتظار دارید در ازای این پاداش ها، گریه نکنند. با این حال، اگر پسر یا دختر شما از دندانپزشک می ترسد، پس از انجام معاینه، از آن ها به دلیل شجاعت و گام برداشتن در جهت داشتن لبخندی سالم تمجید کنید.

اگر ویزیت طبق برنامه پیش نرفت و گفت که کودک شما دهان خود را نزد دندانپزشک باز نمی کند، گریه می کند یا از نشستن روی صندلی امتناع می کند، در مقابل اصرار برای سرزنش او مقاومت کنید. آرام باشید و بدانید که دندانپزشکان اطفال روزانه با بچه ها کار می کنند و به انواع واکنش ها در هنگام ترس عادت دارند. پس از ویزیت، در مورد دلیل اقدام آن ها و اقداماتی که می توانید دفعه بعد برای جلوگیری از تکرار آن با هم انجام دهید، صحبت کنید.

تمام این نکات برای کمک به اضطراب و ترس عادی کودکان که اغلب در مورد ویزیت های دندانپزشکی احساس می کنند کمک می کند. با این حال، فوبیای دندانی در کودکان شدیدتر است. اگر تلاش شما برای کمک به فرزندتان برای غلبه بر اضطراب موفقیت آمیز نبود و ترس شدید به نظر می رسد، از دندانپزشک اطفال خود کمک بخواهید. در برخی موارد ترس کودکان از دندانپزشکی با دادن آرامبخش یا مراجعه به روانشناس کودک می تواند رفع شود.برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید

همچنین اگر به دنبال دندانپزشکی بدون درد در غرب تهران هستید، دندانپزشکی نعمت الهی، گزینه ای عالی برای شما می باشد.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان