کامپوزیت ونیر

تمام آنچه که باید در مورد کامپوزیت ونیر بدانید.

دسته بندی: کامپوزیت دندان

دندان های شما بد رنگ و بد شکل هستند، دچار شکستگی شده؟ و … باعث شده تا همچون سابق اعتماد به نفس کافی را نداشته باشید؟ پیشنهاد ما استفاده از روش کامپوزیت ونیر است. اما ونیر کامپوزیت چیست؟ چگونه می توان از آن استفاده نمود؟ انواع، روش، هزینه و تمام آنچه که باید در مورد کامپوزیت ونیر بدانید در این مقاله جمع آوری شده با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کامپوزیت وینر

روکش های دندانی برای بهبود بخشیدن طرح لبخند می توانند کمک کننده مفید و موثری باشند. یکی از این روش ها کامپوزیت ونیر می باشد. وینرها لایه نازکی هستند که روی جلوی دندان قرار گرفته و باعث می شود تا ظاهری زیبا به دندان های شما داده شود. البته روکش کردن دندان ها یکی از چندین راه بهبود بخشیدن به ظاهر دندان ها می باشد.

از انواع روکش می توان به دو نوع اصلی: چینی و کامپوزیت اشاره داشت.

ونیر چینی: از پرسلن ساخته شده و متناسب با دندان های شما می باشد.

ونیر کامپوزیت: غالباً از یک رزین به رنگ دندان ساخته می شود. این ماده برای باندینگ دندان نیز استفاده می گردد.

این دو روکش نام برده شده نسبت به نوع خود مزایا و معایبی خواهند داشت، پس ابتدا ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است و سپس اقدام به انتخاب روش مورد نظر کنید.

چه کسانی می توانند از روکش استفاده نمایند؟

با کمک روکش دندان می توان عیوب ظاهری دندان را پوشاند و باعث زیباتر و درخشان تر شدن دندان های خود شد. این عیوب می تواند شامل: دندان های کج، بد شکل، لکه دار، شکستگی، تغییر رنگ پیدا کرده و فرسایش یافته باشد.

این روکش ها بخشی از دندان را پوشانده و با روکش هایی که کل دندان را می پوشانند فرق می کند. این نوع روکش ها همچنین احتیاجی به تراش بیشتر دندان برای نصب نیاز ندارند.

در صورتی که وضعیت دندان های شما مناسب است اما از نظر ظاهری کمی مشکل داشته و بد رنگ هستند کامپوزیت ونیر می تواند روش مناسبی باشد.

انواع  کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ونیرهای کامپوزیت مستقیم

این نوع از ونیر کامپوزیت از مواد رزین کامپوزیت تهیه شده و امکان اعمال مستقیم آن بر روی دندان ها وجود دارد.

ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم

فرقی که بین ونیرهای کامپوزیت مستقیم با غیر مستقیم وجود دارد در فرآیند اعمال آن می باشد و هیچ ارتباطی به نوع مواد استفاده شده در آن ندارد. این روش همچون روش مستقیم انجام شده و فقط تنها فرقی که دارد در این است که این روکش در خارج از دهان در مطب دندانپزشکی و یا در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شود.

تا زمانی که روکش های غیر مستقیم آماده گردد، دندانپزشک از روکش های موقت استفاده می نماید تا در نوبت بعدی روکش اصلی جایگزین روکش موقت گردد‌. این نوع روکش تحمل بیشتری در مقابل ساییدگی دارد و برعکس کامپوزیت ونیر مستقیم مقاومت بهتری در مقابل شکستگی دارد. اما خوب از نظر هزینه، از روش روکش مستقیم گرانتر می باشد.

وینر پرسلن

روکش پرسلن یا روکش چینی سومین نوع از کامپوزیت ونیر می باشد. این روکش به صورت سفارشی از پرسلن ساخته شده است. به دلیل اینکه در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شود، ممکن است یک هفته یا بیشتر فرایند ساخت آن به طول بی انجامد. در آخر هم روکش هایی همچون روکش های کامپوزیت ونیر غیر مستقیم دریافت خواهیم نمود.

مزایا و فواید ونیر کامپوزیت

از مزایا و فواید کامپوزیت ونیر می توان به این موارد اشاره نمود:

  • هزینه کمتری را در بر می گیرد.
  • مناسب برای ترمیم حفره های دندانی است.
  • برای پر نمودن فاصله های دندانی یک انتخاب بجا است.
  • طول عمر بالایی نسبت به نوع قدیمی خود دارد.
  • دارای تنوع رنگ است.
  • نوع مستقیم آن در کوتاهترین زمان روی دندان نصب می گردد.
  • از بافت دهان و لثه محافظت می نماید.
  • از حساسیت های گرمایی و سرمایی بر روی دندان جلوگیری می نماید.
  • عیبوب ظاهری دندان از قبیل: تغییر رنگ، شکستگی، بد شکلی و … پوشانده می شود.
  • اعتماد به نفس را بازگردانده و افزایش می دهد.

معایب استفاده از کامپوزیت ونیر

از روکش های چینی نازک تر بوده و ممکن است شکسته شوند.

به دفعات بیشتر آن را تعمیر و تعویض نمود.

کامپوزیت ونیر

روش استفاده کامپوزیت ونیر

در مراحل انجام این روش زیبایی ابتدا دندانپزشک دندان ها را تمیز نموده و برای آغاز کار آماده می سازد.

پس از آن دندانپزشک ممکن است مجبور شود یک لایه نازک از مینای دندان شما را بتراشد تا روکش بتواند بهتر به دندان بچسبد.

البته در تغییرات جزیی همچون تغییر رنگ احتیاجی به تراش مینای دندان وجود ندارد.

سپس بسته به نوع انتخاب وینر مستقیم یا غیر مستقیم فرایند کار از این به بعد با یکدیگر فرق می کنند.

پس از انجام تراش در روش مستقیم چسب برای چسباندن کامپوزیت به دندان روی دندان اعمال می گردد. در آخر لایه های نازکی از مواد کامپوزیت به سطح دندان شما چسبانده می شود. برای سفت شدن کامپوزیت ونیر از اشعه ایکس استفاده می نماید.

در رابطه با نصب روکش ونیر کامپوزیت غیر مستقیم، ابتدا در خارج از دهان ساخته شده و زمانی که آماده شد همچون روش مستقیم روی دندان اعمال می گردد. سپس لبه های نامیزان توسط دندانپزشک تمیز و صیقل داده می شود.

آیا روش ونیر کامپوزیت احتیاج به بیهوشی دارد؟

خیر برای انجام این کار احتیاجی به بی حسی یا بیهوشی نخواهد بود. اما در صورتی که این عمل را انجام دادید، پس از اتمام بیهوشی لازم است از سرکار رفتن یا انجام فعالیت های عادی پرهیز نمایید تا حال شما مساعد گردد‌.

طول عمر ونیر کامپوزیت چقدر است؟

این روش نسبت به گذشته دوام بیشتری داشته و به طور متوسط بین ۵ تا ۷ سال می تواند دوام داشته باشد.

البته شاید با مراقبت های خوب و حفظ بهداشت دهان و دندان باعث افزایش بیشتر طول عمر این نوع کامپوزیت شوید.

هزینه کامپوزیت ونیر

یکی از عاملی که ممکن است باعث شود تا ما با تردید به روش های دندانپزشکی نگاه کنیم هزینه ایی است که برای روش های دندانپزشکی تعیین می گردد. به دلیل اینکه برخی از این روش ها تحت پوشش بیمه نیستند کمی برای ما سخت است تا از آنها استفاده نماییم.

در رابطه با هزینه ونیر کامپوزیت باید بگوییم یک روش نسبتاً ارزانی نیست. اما خوب به دلیل کیفیت، طول عمر بالا و کار با کیفیتی که تحویل می دهد باعث می شود تا برای سلامت و زیبایی دندان و طرح لبخند خود مقداری هزینه کنیم.

در آخر

اگر می خواهید طرح لبخند زیبایی داشته باشید، می خواهید اعتماد به نفس خود را بازگردانده و افزایش دهید، از آن دندان های بد شکل و بد رنگ رهایی پیدا کنید و … بهترین پیشنهاد می تواند انجام ونیر کامپوزیت باشد. این روش تمام معایب دندان های شما را پوشانده و زیبایی و اعتماد به نفس را به شما هدیه خواهد داد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس