مسواک بین دندانی ارتودنسی

مسواک بین دندانی ارتودنسی چه نوع مسواکی است؟

مسواک بین دندانی ارتودنسی چه نوع مسواکی است؟ نحوه استفاده از مسواک بین دندانی به چه صورت است؟ و بسیار سوال دیگر  که در ادامه به جواب آنها خواهیم رسید.

بسیاری از مردم از انجام نخ دندان خوداری می کنند. اما طبق نظر دندانپزشکان حاذق و متخصص انجام نخ دندان برای سلامت دندان ها مهم و حیاتی می باشد. چرا که نخ دندان تنها روش برای اطمینان یافتن از سالم ماندن دندان ها خواهد بود. همچنین با کمک نخ دندان شکاف های بین دندان ها هم تمیز می گردد، مکانی که می تواند خانه مناسبی برای باکتری ها باشد. به عبارتی مواد غذایی باقی مانده دربین دندان ها باعث پوسیدگی دندان ها خواهد شد و می تواند منجر به ایجاد بیماری پریودنتال شود. مسواک بین دندانی می تواند در زمانی که از ارتودنسی استفاده می کنید، مناسب باشد. با ما همراه باشید تا شما را با مسواک بین دندانی آشنا سازیم.

مسواک بین دندانی می تواند انتخاب مناسبی برای جایگزینی نخ دندان باشد و به طور معمول بسیار راحت تر قابل استفاده می باشد.

مسواک بین دندانی چیست؟

این نوع از مسواک ابزار بهداشت دهانی می باشد که به منظور تمیز نمودن فضاهای بین دندانی براکت ها، بریج ها یا ایمپلنت ها قابلیت استفاده را دارند. در رابطه با ظاهر آن می توان گفت، به طور معمول استوانه ای شکل بوده و بسیار از یک مسواک معمولی کوچکتر می باشد.

مسواک بین دندانی قبل از همه برای بیماران ارتودنسی ساخته شده است، چرا که نخ دندان کشیدن با علت وجود بریس های سنتی ثابت غیرممکن می باشد و مسواک بین دندانی می تواند به آرامی بین براکت ها و سیم کشی را تمیز نماید.

انواع مسواک بین دندانی

برس بین دندانی بسته به ضخامت قطر مو، دارای انواع مختلفی می باشد. از انواع برس های بین دندانی می توان به این موارد اشاره کرد:

مسواک بین دندانی مخروطی: برای حفظ بهداشت ایمپلنت ها و همچنین اطراف ابزار ارتودنسی انتخاب مناسبی می باشد.

مسواک بین دندانی مستقیم یا استوانه ای: این نوع مسواک‌ مخصوص سطوح لینگوال و همچنین فضاهای بین دندانی می باشد.

مسواک بین دندانی نازک: به آسانی با فضاهای کوچک سازگار می گردد.

مسواک بین دندانی فوق نازک: از این مسواک بین دندانی هم برای فضاهای بین دندانی بسیار باریک استفاده می گردد.

 

آیا با وجود این مسواک دیگر احتیاجی به مسواک معمولی نخواهد بود؟

توجه داشتن به این نکته بسیار ضروری می باشد که از مسواک بین دندانی استفاده نمودن به معنای اینکه می توانید مسواک معمولی خود را کنار بگذارید و از استفاده آن خلاص گردید نیست. این دو مسواک باید با هم استفاده گردند تا اثر بخشی داشته باشند: مسواک معمولی در تمیز نمودن سطوح بزرگتر دندان مناسب و عالی می باشد. اما خوب در محیط هایی که مسواک معمولی کارایی ندارد، بهتر است از مسواک بین دندانی استفاده نمود.

البته پس از استفاده از این دو مسواک به منظور اطمینان پیدا کردن از تمیز شدن تمام سطوح دندان، بهتر است از دهانشویه استفاده نمایید.

مسواک بین دندانی ارتودنسی

چرا مسواک بین دندانی ارتودنسی مناسب است؟

براکت های ارتودنسی برای قرار گرفتن دندان ها در جای مناسب مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه می تواند موقعیت دندان ها را اصلاح نموده و باعث بهبود لبخند خواهد شد. همچنین دهان را سالم نگهداری نموده و به بهبود گفتار کمک می نماید.

پس استفاده کردن از این دستگاه دندانپزشکی ساده و کارآمد ارزشش را خواهد داشت.

با این همه، در صورتی که از تکنیک های مناسب به منظور مسواک کردن پیروی نشود، امکان دارد، دندان سیاه، زرد، پوسیدگی و یا شکست شود. به همین منظور استفاده از مسواک بین دندانی ارتودنسی می تواند کمک شایانی در حفظ دندان ها نماید، چرا که مسواک های معمولی این توانایی را ندارند تا بین بریس و دندان را تمیز نماید. به همین جهت مسواک ارتودنسی به علت نازک بودن و داشتن پرز می تواند به پاکسازی دندان های دارای ارتودنسی کمک نماید.

به عبارتی با استفاده نمودن از مسواک بین دندانی می توان از بروز بیماری هایی همچون: التهاب لثه، هالیتوزیس و البته ایجاد پوسیدگی و پلاک دندانی خوداری نمود.

با کمک این برس های دندانی می توان جاهایی از دندان که مسواک و نخ دندان نمی توانند تمیز کنند را پاکسازی نمایند.

از مسواک بین دندانی در چه مواردی استفاده می گردد؟

با مسواک معمولی نمی توان به طور کامل ذرات غذا، جرم و پلاک دندان را برطرف نمود و به همین جهت انتخاب مسواک بین دندانی می تواند برای افراد به خصوص افرادی که دارای شرایط زیر هستند، مناسب می باشد:

  • باز کردن فضاهای بین دندانی
  • بیماری های اطراف ایمپلنت، ژنژیویت و هالیتوزیس
  • ایمپلنت ها
  • پروتز
  • انجام ارتودنسی
  • مناطق فرکی
  • شکاف های بی دندانی

آیا این نوع مسواک معایبی هم دارد؟

خونریزی لثه از معایب شایع استفاده از مسواک های دندانی است، البته این مشکلی نخواهد داشت، در صورتی که از اندازه مناسب مسواک برای هر فضای بین دندانی استفاده گردد، مشکلی رخ نخواهد داد و در صورت خونریزی پس از گذشته یک یا دو هفته بهبود پیدا می کنند.

چگونه یک مسواک بین دندانی خریداری کنیم؟

شما می توانید برای آنکه بدانید چه نوع مسواک بین دندانی ارتودنسی برای شما مناسب است، از دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی در این باره یاری بجویید. آنها می توانند در انتخاب و خرید مسواک بین دندانی مناسب شما را یاری نمایند.

شما همچنین می توانید برای استفاده از مسواک بین دندانی ابتدا از نوع ظریف و نازک آن استفاده نمایید.

نحوه مسواک بین دندانی ارتودنسی

پس از اینکه مسواک بین دندانی مناسب را خریداری نمودید، می توانید از این مسواک برای سلامت دندان های خود استفاده کنید. در صورتی که نمی دانید چگونه از برس بین دندانی استفاده کنید، می توانید با ما همچنان همراه بوده و روش استفاده از مسواک بین دندانی را بدانید.

مسواک مخصوص را بین دندان ها و یا فضاهای مورد نظر قرار داده و آن را داخل و خارج ببرید.

برای نواحی قدامی، مسواک بین دندانی با دسته های مستقیم می تواند مناسب باشد.

برای نواحی خلفی همچون پرمولرها یا مولرها، مسواک مخصوص را با زاویه 45 درجه یا 90 درجه و همچنین در صورت لزوم خم نمایید یا از یک برس بین دندانی با سر زاویه دار کمک بگیرید.

زمانی که برس خم گردید آن را صاف نکنید، چرا که امکان دارد سیم پاره گردد.

در صورتی که به هر دلیلی سر مسواک دچار شکستگی شده و بین دندان ها باقی مانده است، باید از یک مسواک بین دندانی دیگر و با فشار وارد کردن آن از داخل به بیرون استفاده نمایید.

بهتر است بدانید که نباید مسواک بین دندانی را بچرخانید.

همچنین از مصرف خمیر دندان خوداری نمایید.

در آخر

مسواک بین دندانی برای حفظ سلامت دندان ها به خصوص زمانی که از ارتودنسی استفاده می گردد، انتخاب مناسبی می باشد. مسواک بین دندانی دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام کاربرد مختص به خود را دارا می باشد. توجه داشته باشید در زمان استفاده از مسواک بین دندانی از خمیر دندان استفاده نگردد.

برای انتخاب مسواک بین دندان ارتودنسی بهتر است با متخصص ارتودنسی در این باره صحبت و مشورت کرد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس