کش دندان در ارتودنسی

کش بین دندان در ارتودنسی چه فایده ای دارد؟

بریس ها شامل براکت هایی می باشند که با چسب های دندانی و همچنین سیم هایی با ماژول های پلاستیکی رنگی یا به صورت شفاف باعث حفظ بریس ها می شوند و با اعمال نمودن فشار ملایم بر روی دندان ها کارایی دارند تا آنها در موقعیت صحیح خود قرار گیرند. در بعضی از موارد، کش های ارتودنسی (نوار لاستیکی) به منظور وارد نمودن فشار در جهت تغییر مکان به منظور حرکت دادن دندان ها به صورت تکی یا گروه های استفاده می گردند و به طور معمول به منظور درمان بایت استفاده می گردند. در ادامه کش بین دندان در ارتودنسی شما به این موارد پرداخته خواهد شد:

  • هدف استفاده از کش های بریس چیست؟
  • انواع کش برای بریس ها
  • باید و نباید های الاستیک
  • چگونگی قرار گیری کش ها بر روی بریس ها
  • آیا کش های لاستیکی باعث آسیب می شوند‍؟
  • چه مدت باید کش الاستیک را استفاده نمود؟
  • آیا می توان با وجود کش روی بریس های غذا خورد؟

الاستیک های ارتودنسی امکان دارد با درمان تراز کننده شفاف هم استفاده گردند.

هدف استفاده از کش های بریس چیست؟

کش بین دندان در ارتودنسی به منظور تراز نمودن بایت استفاده گردد و همچنین می تواند در مرحله درمان بایت بسیار مهم باشند. این کش ها روی قلاب های کوچک که در پایین و بالا بریس ها یا بر روی دکمه های شفاف کوچکی که به چند دندان متصل گردیده اند می شوند. در صورتی که این کش های کوچک به صورت مداوم پوشیده گردند، فشار ثابتی به منظور هدایت نمودن دندان ها به سمت درستی اعمال می گردد.

این کش ها به طور معمول از لاتکس درجه یک پزشکی ساخته شده اند و بی خطر می باشند.

انواع کش برای بریس

انواع گوناگونی از الاستیک ها وجود داشته که متخصص ارتودنسی امکان دارد برای شما یا فرزند شما در طول دوره درمان سفرش نماید. در ادامه شما را با انواع کش بین دندان در ارتودنسی اشاره نماییم:

الاستیک کلاس اول

الاستیک های کلاس 1 به منظور بستن فاصله بین دندان ها استفاده می گردند. این کش ها از قلاب مولر 1 یا 2 بالا تا قلاب کاسپید بالا اجرا می گردند.

الاستیک کلاس دوم

کلاس 2 به منظور کاهش اورجت با جمع آوری دندان های بالا و جلو بردن دندان های پایین استفاده می گردد.

الاستیک کلاس سوم

الاستیکهای کلاس 3 به منظور اصلاح نمودن آندربایت با جمع آوری دندان های پایین و جلو بردن دندان های بالا استفاده می گردد.

باید و نباید الاستیک

در صورتی که متخصص ارتودنسی به شما سفارش می نماید که از کشش به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی خود با ترازهای شفاف یا بریس ها استفاده نمایید، مهم می باشد به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورتی که الاستیکی شکسته یا گم گردید، در اسرع وقت آن را تعویض نمایید.
  • کش را بیش از اندازه نکشید.
  • در صورتی که به مشکل برخوردید با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.
  • دستورالعمل هایی را که ارتودنتیست توصیه می کند را برای بهترین نتیجه دنبال نمایید.
  • مطمئن گردید که باندها را حداقل هر 12 ساعت تعویض نمایید.
  • قبل از اینکه بخواهید به کش لاستیکی دست بزنید، دست ها خود را به خوبی بشویید.
  • به هیچ عنوان نوارهای لاستیکی را دو برابر نکنید.
  • بهتر است به صورت همیشگی نوارهای لاستیکی اضافی را با خود به همراه داشته باشید تا در صورت شکستن یا ضعیف شدن آنها نیازی به تعویض باشد.

کش دندان در ارتودنسی

آیا با وجود کش روی بریس های امکان غذا خوردن وجود دارد؟

استفاده از کش ها همیشگی است، حتی هنگامی که در حال غذا خوردن می باشید. اما در صورتی که کش های لاستیکی شما قطعاً مانع از خوردن غذا می شوند، این امکان وجود دارد تا برای مدت کوتاهی آن را از دهان خارج کنید و پس از غذا با کش های جدید آن ها را جایگزین نمایید.

برداشتن کش ها آن هم به مدت طولانی ممکت است برای درمان شما مضر بوده باشد، پس مطمئن گردید که تا حد امکان به بریس های شما متصل گردیده باشند.

چگونه یک متخصص ارتودنسی پیدا کنیم؟

در صورتی که به دندانپزشک خود اطمینان کامل دارید، این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا از طریق دندانپزشک خود متخصص ارتودنتیست مناسب را برای خود پیدا کنید.

همچنین می توانید از افرادی که این روش را انجام داده اند هم در این باره مشورت لازم و کامل را بگیرید.

آیا می توان کش برای بریس را به صورت آنلاین خرید؟

کش لاستیکی را فقط باید از متخصص ارتودنتیست دریافت نمود. به هیچ عنوان کش های که از جاهای دیگر و یا به صورت آنلاین خریداری نکنید. چرا که ممکن است برای شما مناسب نباشد.

آیا استفاده از کش های بریس باعث ایجاد آسیب و ناراحتی می شود؟

طبیعی می باشد که هنگام استفاده از کش های لاستیکی با بریس دچار ناراحتی کنید.

این موضوع هم به این علت است که این نوارها بر روی فک ها و دندان های شما وارد می گردند تا مطمئن گردند که در حرکت صحیح می گردند.

در رابطه با درد باید بگوییم که این درد طولانی باشد. اما برای اینکه بتوانید از این درد خلاص شوید، می توانید آب سرد بنوشید و یا از داروهای ضد درد بدون نسخه استفاده نمایید.

اما در صورتی که باندهای الاستیکی باز هم باعث درد و ناراحتی می شوند، می توانید با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید.

تا چه زمانی از کش باید استفاده نمود؟

زمان استفاده از کش بسته به شرایط بیمار و نوع درمان متغییر خواهد بود. بسته به شدت مال اکلوژن و همچنین همتراز گردیدن بایت، 2 ماه تا بیش از یک سال متفاوت می باشد.

در آخر

در صورتی که از کش برای بریس های نصب شده خود استفاده می نمایید استفاده از آن بسیار آسان می باشد. این کش ها کار بسیار خاصی را برای دندان های شما ایفا می نمایند و این شما می باشید که باید به درستی از آنها استفاده نمایید تا بتوانند همانطور که باید کار نمایند و شما بتوانید آن را خیلی سریعتر تمام نمایید.

در صورتی که از کش با بریس های خود استفاده می نمایید، توجه به چند نکته ای که در بالا ذکر نمودیم باید توجه گردد و در نظر گرفته شود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس