مزایای بریج دندان

مزایای بریج دندان

علت نام گذاری بریج دندان به این دلیل می باشد که فاصله بین ۲ دندان را پر می نماید. اگر دندانهای از دست رفته ای دارید و می خواهید این عیب را بپوشانید و طرح لبخند خود را زیبا سازید، می توانید از بریج دندان به منظور پر نمودن فضا خالی بین دندان های خود استفاده نمایید. با اینکار به نظر می رسد که همه دندان های شما سالم و یکدست هستند. این روکش ها که به دندان های تکیه گاه هم معروف می باشند به منظور لنگر انداختن پل استفاده می گردند. دندان مصنوعی (معروف به پونتیک) بین این اباتمنت ها قرار می گیرد. با ما همراه باشید تا با مزایای بریج دندان آشنا گردیم.

دندانپزشکی نعمت الهی می تواند شما را در امر انجام بریج دندان یاری نموده و در صورت درخواست شما این روش را برای پر نمودن بین دندان های حالی شما انجام می دهد.

بریج دندان

دندان مصنوعی امکان دارد از مواد مختلفی همچون: طلا، چینی، آلیاژ یا ترکیبی از انواع مختلف مواد تهیه گردد. آنها در جای خود ثابت می گردند و توسط ایمپلنت یا دندان های طبیعی پشتیبانی می گردند. داشتن بریج دندان مزایای بسیاری دارد. این عنصر ترمیمی یک استراتژی درمانی پرطرفدار می باشد که نه تنها جنبه های زیبایی لبخند فرد را می تواند ترمیم نماید، بلکه می تواند جنبه های عملکردی همچون توانایی جویدن یا صحبت نمودن را هم ترمیم نماید.

پل ها را می توان به سادگی به منظور بهبود ظاهر استفاده نمود، اما همچنین می تواند جویدن غذا و تلفظ صحیح کلمات را هم برای افراد آسان تر نماید. بریج های دندانی می توانند به حفظ فرم صورت بیمار و همچنین جلوگیری از فرورفتگی ظاهری که امکان دارد در صورت از دست دادن دندان ها نمایان گردد، کمک نماید. بریج ها همچنین می توانند به پیشگیری از تغییر موقعیت دندان های دیگر در دهان کمک نمایند.

انواع بریج دندان

انواع مختلفی از بریج دندان وجود دارد که بسته به بیمار و همچنین طبق ارزیابی که توسط دندانپزشک انجام می پذیرد، توصیه می گردد. همچنین انتخاب نوع مناسب بریج بسته به موقعیت و سلامت بیمار متفاوت می باشد. اما هر نوع پل برای خود دارای مزایا است. در ادامه با مزایای بریج دندان آشنا خواهیم شد. با ما همچنان همراه باشید.

پل های سنتی

بریج های سنتی شامل ۲ تاج در ۲ طرف دندان از دست رفته با یک پانتیک در بین تاج ها می باشند. این نوع از بریج جزو رایج ترین نوع بریج می باشد. معمولاً هم پل های سنتی از مواد چینی ساخته شده که با فلز یا سرامیک ترکیب می گردد.

پل های کنسولی

هنگامی که امکان اتصال بریج به دندان طبیعی در ۲ طرف شکاف امکان پذیر نباشد، بریج کنسولی گزینه ای مناسب می باشد. موقعیت هایی که برای پل کنسولی مناسبتر می باشند، موقعیت هایی می باشند که فقط یک دندان لنگر در یک طرف شکاف داشته باشند. این نوع بریج غالباً استفاده نمی گردد و به طور معمول به منظور استفاده در پشت دهان توصیه نمی گردد، چرا که می تواند نیروی زیادی را به سایر دندان های لنگر وارد نماید. این می تواند باعث آسیب ناخواسته گردد، پس پل های کنسولی گزینه دوم برای ایمپلنت یا سایر گزینه های ترمیمی می باشند.

پل های پیوندی مریلند

از دیگر انواع بریج دندان می توان به پل های پیوندی مریلند اشاره نمود. این بریج به پل های رزینی یا فقط پل مریلند هم معروف می باشد. آنها را می توان از مواد متفاوتی من جمله چینی یا حتی پلاستیک با یک چارچوب فلزی و چینی زیرین تهیه نمود. بال های چینی یا فلزی به طور معمول فقط در یک طرف بریج به دندانهای موجود شما ترکیب می گردند.

مراحل انجام پل دندانی

مراحل متفاوتی در فرآیند قرار گرفتن پل دندانی وجود دارد، اما این روند نسبتاً ساده می باشد. در ابتدا، دندان های پایه بیمار آماده می گردد. به عبارتی، دندان های دو طرف شکاف به گونه‌ای اصلاح می گردند که مقداری از مینای دندان برداشته شده تا بتوان یک تاج روی آنها قرار بگیرد. پس از تکمیل نمودن این قسمت از فرآیند بریج، از دندان ها یک قالب گرفته و یک مدل ایجاد می گردد. این مدل در آزمایشگاه دندانپزشکی به منظور ایجاد بریج و همچنین پانتیک و تاج استفاده می گردد.

پس از انجام اولین ویزیت آماده سازی، دنداپزشک یک پل به طور موقت ایجاد می نماید تا قرار بعدی فضای خالی دندان پوشیده شود.

با کمک این بریج تا زمانی که بریج اصلی در آزمایشگاه آماده می شود، از دندان ها و لثه های در معرض دید محافظت می شود.

در نوبت دوم، پل موقت برداشته شده و پل جدید در دهان جاگیر می شود.

این پل احتمالاً از چینی یا فلز تولید گردیده و بایستی به دقت تنظیم و سفارشی گردد تا کاملاً در دهان قرار بگیرد.

غالباً، چندین ویزیت لازم می باشد تا اطمینان حاصل گردد که بریج دندانی به درستی در دهان قرار گرفته است. بایستی مکمل نیش طبیعی باشد. تعداد ویزیت مورد احتیاج بستگی به وضعیت فردی هر بیمار داشته و پل های ثابت به طور معمول به مدت ۲ هفته در جای خود می چسبد. با اینکار مشخص می گردد که آیا به درستی جاگیر شده یا خیر.

پس از گذشت دوره آزمایش اولیه، پل را می توان به طور دائم در محل چسباند.

مزایای بریج دندان

مزایای بریج دندان

حال که با انواع بریج دندان آشنا شدیم نوبت آن است ببینیم مزایای بریج دندان چیست و به چه علت می توان از بریج استفاده نمود.

کمک به ترمیم لبخند

بریج های دندانی برای افرادی که دندان های از دست رفته ای دارند و علاقه دارند لبخند خود را برگردانند توصیه می گردد. زمانی نسبت به ظاهر لبخند خود احساس اطمینان می نمایید، بیشتر لبخند خواهید زد و این باعث می گردد تا کیفیت زندگی شما بهبود پیدا کند.

این به عنوان یک نکته در زمان تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بریج دندان گزینه مناسبی می تواند برای ما باشد یا خیر مهم می باشد. طبق گفته دندانپزشکان مطرح بریج های دندانی هم یکی از سریع ترین روش های جایگزینی دندان می باشند که به ما این امکان را می دهند تا لبخند خود را به سرعت بازیابی کنیم.

صحبت نمودن و جویدن

از دیگر مزایای مهم در انتخاب بریج دندان، توانایی جویدن صحیح و صحبت کردن به صورت واضح است. پس از از دست رفتن دندان های بیمار، جویدن انواع خاصی از غذا می تواند ناراحت کننده و چالش برانگیز باشد. همچنین تلفظ کلمات هم می تواند آسیب ببینند. با کمک بریج دندان می توان این مسائل را حل نمود.

شکل طبیعی صورت حفظ می شود.

اگر دندانی از دست برود، استخوان فک امکان دارد در زیر ناحیه ای که شکاف وجود داشته شروع به تخریب شدن نماید. ریشه دندان، استخوان فک را برای تولید سلول های استخوانی مورد تحریک قرار می دهد. پس مهم می باشد که مطمئن گردید ناحیه ای از لثه که در آن دندان از دست رفته هنوز تحریک شده است.

از حرکت دندان ها جلوگیری می نماید.

یکی دیگر از مزایای بریج دندان جلوگیری از حرکت کردن سایر دندان ها می باشد. بریج می تواند به شما کمک نماید تا دندان های طبیعی خود را در جای خود نگاه دارید. زمانی شکاف های امتداد خط لثه شما با یک عنصر ترمیمی همچون بریج دندان پر می نمایید، دیگر دندان های طبیعی شما کمتر احتمال دارد که لق گردند.

در آخر

تمام آنچه که می بایست باعث شود تا شما یک شناخت نسبی در مورد بریج دندان و مزایای انجام بریج دندان داشته باشید در این مقاله آورده شده است. امیدواریم توانسته باشیم شما را در این امر یاری کرده و نکات مثبت انجام بریج دندان را برای شما نمایان سازیم.

دندانپزشکی  نعمت الهی خدمات دندانپزشکی خود را از قبیل: بلیچینگ دندان، ایمپلنت،، دندانپزشکی ترمیمی، جرمگیری دندان و … را با قیمتی مناسب برای بیماران خود ارائه می نماید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس