فوبیا دندانپزشکی

فوبیا دندانپزشکی چیست؟

فوبیا دندانپزشکی یا ترس از مراجعه کردن به دندانپزشک در همه افراد وجود داشته و بسیار رایج می باشد. در اصل، آنقدر رایج می باشد که نامی برای آن وجود داشت و آن نام: دنتوفوبیا است. این نوع فوبیا یا همان ترس می تواند از خفیف تا شدید باشد و می تواند منجر به افزایش ضربان قلب، تنگی نفس و فشار خون و دیگر علائم احساس لرزش یا احساس عذاب قریب الوقوع گردد. با ما همراه باشید تا با علل ترس از دندانپزشکی آشنا گردیم و ببینیم چگونه می توان این ترس یا همان فوبیا دندانپزشکی را درمان کرد.

جای تعجب نبوده که بسیاری از بیماران از رفتن به دندانپزشک و مراقبت کردن از دندان های خود با کمک دندانپزشک هراس داشته باشند و مراقبت های دندانی خود را که بسیار مورد احتیاج برای سلامتی است را به تعویق بی اندازند.

فوبیا دندانپزشکی چیست؟

فوبیای دندانی فراتر از احساس عصبی بودن زمان نشستن بر روی صندلی دندانپزشک می باشد. این در اصل ترکیبی از عوارض ها، ترس ها و علائم جسمی و روانی می باشد که منجر می گردد بیماران از معاینات معمولی خود سرباز بزنند و مراقبت های دندانی خود را به تعویق بی اندازند.

در حدود 22 درصد از مردم اعتراف نموده اند که به علت ترس از دندانپزشکی از مراقبت های دندانی خود خودداری می نمایند. بعضی از موارد اصلی که ترس افراد از دندانپزشک را نشان می دهند عبارتند از:

• پیش بینی کردن اندازه درد
  • احساس خجالت یا خودآگاهی در رابطه با وضعیت دهان و دندان خود
  • ترس از دست رفتن کنترل خود

به منظور درمان ترس، دندانپزشکان بایستی این ترس را درک نمایند و از تکنیک های متفاوتی به منظور رفع آنها در بیماران خود استفاده نمایند.

فوبیا سوزن چیست؟

همچنین فوبیای سوزن، به عنوان تریپانوفوبیا شناخته می گردد، بیش از ترس از سوزن می باشد. یک فرد مبتلا به تریپانوفوبیا امکان دارد از دریافت هر نوع مراقبت پزشکی به هصوص هر چیزی که مربوط به تزریق باشد، هراس داشته باشد. قبل از انجام هر عمل دندانپزشکی، بیماران امکان دارند ضربان قلب بالا و فشار خون بالا را تجربه نمایند. این امکان دارد چند ساعت یا حتی چند روز قبل از قرار گرفتن در عمل نمایان گردد.

در فرآیند این رویداد، فشار خون امکان دارد به سرعت افزایش پیدا کرده و منجر به غش گردد. بعضی از بیماران مبتلا به فوبیای سوزن هم امکان دارد نسبت به درد ناشی از سوزن بیماری مفرط داشته باشند. تزریقی که به سختی توسط یک فرد احساس می گردد امکان دارد برلی فرد دیگری درد طاقت فرسایی داشته باشد.

چه چیزی منجر به  فوبیا دندانپزشکی و عدم درمان دندان می شود؟

در ادامه علل ترس از دندانپزشکی باید بگوییم فوبیا در رابطه با دندانپزشکی و روش های دندانپزشکی ممکن است به علل بسیاری ایجاد گردد، باید بگوییم نتیجه ممکن است از تجربه دندانپزشکی قبلی فرد بیمار بوده باشد که ترسناک یا دردناک بوده است. در صورتی که فردی در دندانپزشکی بوده، این ترس از کودک در بزرگسالی به چیزی کاملاً متمرکز و پایدار تبدیل خواهد شد. دیگر موارد ترس دندانی امکان دارد ناشی از احساس عمومی یا به طور کلی ترس از مراجعه نمودن به دندانپزشک باشد. در این صورت، امکان دارد از درمان یک درمانگر یا متخصصان غیر دندانپزشکی به منظور حل مشکل استفاده گردد.

فوبیا دندانپزشکی

تکنیک هایی به منظور آرام نمودن بیماران عصبی

به عنوان یک دندانپزشک، از روش‌های کمکی می توان برای بیماران خود استفاده نمود تا در فرآیند معاینات، عمل و حتی تمیز نمودن دندان ها، آرامش برای بیمار ایجاد گردد و احساس عصبی بودن کمتری را داشته باشد. بسیاری از این تکنیک ها با هدف کمک کردن به بیماران به منظور کنترل بیشتر احساسات و ترس های خود می گردند. هرچه تعداد بیشتری از این تکنیک ها را در روش های عملیاتی استاندارد خود گنجانده باشید، عمل شما در ایجاد اعتماد بیمار و همچنین افزایش انطباق موفقیت آمیزتر می باشد.

کنترل و ارتباط

ارتباط داشتن مداوم و شفاف با بیمار یک امر کلیدی می باشد. دندانپزشک ابتدا می تواند در حد چند دقیقه از قرار ملاقات خود با بیمارش را برای یک مکالمه سریع در مورد: کار، سرگرمی ها، خانواده، یا ترس های خاص دندانپزشکی داشته باشد و به این صورت آرامش و ترس از فضا، وسایل و درمان های دندانپزشکی را کاهش و کنترل نماید.

بسیاری از افراد امکان دارد پس از صحبت نمودن با دندانپزشک خود در مورد ترس های خود احساس بهتری را در خود ایجاد نمایند. اجتناب از درد یک انگیزه قوی می باشد و فرد می تواند با ارائه دادن این روش و پتانسیل هر درد را به خود کاهش داده و به بهبود حال روحی خود کمک نماید. علم دندانپزشکی در چند دهه اخیر انقدر پیشرفت نموده است و امکان دارد از فناوری های جدیدتری استفاده گردد که می توانند روش ها را راحت تر دندانپزشکان انجام دهند. یکی از این روش ها دندانپزشکی بدون درد می باشد.

بعضی از بیماران امکان دارد از توضیح گام به گام در فرآیند عمل دندانپزشکی خود قدردانی نمایند. توجه داشته باشید درد پیش بینی می تواند به استرسی که آنها تجربه می نمایند بی افزاید، اما زمانی که دندانپزشک به بیمار خود اطلاع می دهد از شروع شدن مرحله، باعث می شود تا هر ترسی از چیزهای غیرمنتظره در بیمارش کاهش پیدا کند. استفاده نمودن از فناوری پیشرفته همچون توموگرافی دیجیتال با مانیتورهای کامپیوتری در اتاق بیماران یک روش عالی به منظور توضیح کامل مشکلات و گزینه های درمانی برای بیمار می باشد.

توجه

کنترل نمودن به منظور کاهش فوبیای دندانی مهم می باشد، حتی در صورتی که ساده باشد. مثلا تا هنگامی که بیمار خوب نگوید، دندانپزشک او اقدام به انجام مرحله درمانی نخواهد کرد و ان را شروع نمی کند. به بیمار خود اجازه دهید احساس نماید در مورد آنچه اتفاق می افتد حرفی برای گفتن داشته و می توانند در بین هر مرحله‌ای خود را آرام سازد. همچنین امکان دارد یک علامت با دست ایجاد نمایید که از آن به منظور نشان دادن ناراحتی یا ادامه درمان از آن استفاده نمایید.

تنظیم راحت

توجه به مطب دندانپزشکی هم می توانید باعث کاهش فوبیا و ترس از دندانپزشکی گردد. ببینید آیا کلینیک دندانپزشکی یک محیط راحت و آرام می باشد؟ تلاش کنید محیطی ایجاد نمایید که در آن شما و افراد مورد نظر خود از گذراندن وقت در آن مکان لذت ببرند. دندانپزشکان به منظور راحتی و حس آرامش بیماران خود از تکنیک های آرامش بخش در محیط های دندانپزشکی خود استفاده می نمایند.

مثلا وجود یک آثار هنری بر روی دیوار یا قرار دادن یک گیاه زیبا در کلینیک می تواند منجر به ایجاد حس آرامش در بیماران گردد.

دندانپزشکی آرام بخش و اکسید نیتروژن

بعضی از موارد امکان دارد برای کاهش و برطرف نمودن استرس و ترس بیمار، دندانپزشک از گزینه آرامبخشی خفیف یا شدید اکسید نیتروژن را در فرآیند درمان دندان استفاده نماید. این کار نه تنها منجر به راحت تر شدن روش های درمانی آنها می گردد، بلکه به آن‌ها کمک می نماید تا با پیشگیری از شکل گیری هر خاطره ناخوشایند، بتوانند بر فوبیای دندانی خود غلبه نمایند.

بسیاری از روش های دندانپزشکی به صورت سنتی بیهوشی را به منظور روش های پیچیده همچون دندانپزشکی و کانال های ریشه اختصاصی خواهند داد، سبک آرامبخشی را به منظور روش های معمول، حتی به منظور حفره‌ها، رایج تر ساخته.

در آخر

ترس دندانی اگر به آن توجه نگردد می تواند ریشه دارد شده و باعث مشکلاتی در فرد گردد. در صورتی که این فوبیا درمان نگردد می تواند بر روی سلامت دهان و دندان و حتی کل بدن تأثیر منفی گذاشته و مشکلات مخربی را ایجاد نماید. با کمک دندانپزشک می توان این ترس را تا حد ممکن کاهش داده و به مرور برطرف نمود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.