عوارض استفاده از تاج دندان

عوارض استفاده از تاج دندان چیست؟

روکش دندان یک درمان معمولی دندانی است که برای رفع مشکلات مختلف دندان برای بیمار انجام می گردد. هر چند که آنها در ترمیم دندان شما بسیار مناسب و دارای استحکام کافی می باشند، در بعضی موارد ممکن است عوارض احتمالی رخ دهد. با ما همراه باشید تا شما را با عوارض استفاده از تاج دندان آشنا سازیم.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

عوارض استفاده از تاج دندان

تاج دندان یکی از پرطرفدارترین پروتزهای دندانی به جهت ترمیم دندان می باشد. آنها دقیقاً شبیه دندان های معمولی شما هستند و می توانند به منظور بازیابی استحکام و عملکرد دندان آسیب دیده در اثر پوسیدگی یا آسیب مورد استفاده قرار گیرند. اما این روش درمانی هم مانند هر روش های دیگر دندانپزشکی، می تواند همیشه با خطر یا عوارضی همراه باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. با ما همچنان در دندانپزشکی نعمت الهی همراه باشید.

واکنش های الرژیک

رایج ترین ماده ای که برای روکش دندان استفاده می شود، مواد چینی می باشد. اما از بین موادی همچون طلا و آلیاژهای فلزی، بیماران به ندرت واکنش آلرژیک به روکش های طلا یا فلز را تجربه خواهند کرد. علائم واکنش آلرژیک در استفاده از آن شامل: خارش، قرمزی و کهیر می باشد. با انتخاب مواد روکشی که برای همه افراد ایمن است همچون زیرکونیا می توان از این خطر جلوگیری نمود.

درد در اطراف تاج

این اتفاق ممکن است برای هر فردی به دلایل مختلف رخ دهد و در برخی موارد درد شدید هم باشد، بنابراین در این مواقع درمان کردن فوری آن مهم می باشد. از علائم بیماری: درد شدید در ناحیه آسیب دیده، تورم، قرمزی و تب می باشد. حتی گاهی احتیاج به برداشتن تاج دندان و درمان ریشه هم وجود خواهد داشت.

بیماری لثه از عوارض استفاده از تاج دندان

وقتی مشکلی در صورت رخ دهد، دهان و دندان نامناسب باشد یا اگر در صورتی که روکش دندان به درستی قرار نگرفته باشد، باعث تجمع پلاک در زیر آن می گردد. اگر دچار بیماری لثه شده باشید، می تواند باعث ایجاد مشکل در بافت لثه و کوچک شدن استخوان شود. در نتیجه موجب قرار گرفتن ریشه دندان می شود که لق شدن و افتادن دندان را در نهایت به دنبال خواهد داشت.

عوارض استفاده از تاج دندان

تاج های شل

این عارضه ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان قروچه یا بیماری لثه می باشد. در صورتی که تاج شل گردد، ممکن است بیفتد و نیاز به تعویض داشته باشد.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد در اسرع وقت به یک متخصص بهداشتی مراجعه کنید تا علت مشکل را شناسایی و برطرف نماید و در صورت نیاز به پر کردن دندان بپردازد و یا ترمیم تاج انجام دهد.

با درمان پس از روکش دندان، امکان این مورد وجود خواهد داشت دندان های شما به سرد و گرمی غذا حساس تر شوند. علت هم این می باشد که ممکن است مینای دندان نازکتر شده و عصب به سطح آن نزدیکتر شده باشد. این حساسیت باید پس از چند هفته از بین برود، اما در صورتی که این اتفاق رخ نداد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شکستگی تاج

به طور معمول وقتی این اتفاق رخ می دهد که روکش خیلی نازک شده باشد یا به دندان نچسبیده باشد. تاج های فلزی نسبت به روکش های کامپوزیت رزین یا چینی احتمال شکستگی کمتری دارند، اما هنوز هم ممکن است این اتفاق رخ دهد. در صورت شکستگی تاج دندان، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آن را جایگزین کرده و از آسیبی که ممکن است به دندان وارد شود جلوگیری گردد.

ایجاد حفره از عوارض استفاده از تاج دندان

اگر زیر تاج دندان حفره دارید، ممکن است باعث ترک خوردن یا شکستن دندان شود. توجه به حفره و داشتن سلامت دهان و دندان قبل از نصب تاج دندان بسیار مهم می باشد.

تاج های نامناسب روکش

یکی دیگر از عوارض ناشی از عوامل متعددی از برداشتن نادرست یا قرار دادن نادرست تاج و حرکت دندان در طول عمل تاج دندان می باشد.

در صورتی که روکش درست قرار نگیرد باعث ناراحتی و آسیب به دندان می شود. بعلاوه غذا می تواند در زیر تاج گیر کند و منجر به مشکلات دیگری هم گردد.

تاج خرد شده

تاج دندان در اثر گاز گرفتن چیز سفت، دندان قروچه یا تصادف تراشیده می شود. در صورتی که تراشه کوچک باشد، دندانپزشک می تواند آن را با مواد کامپوزیت تعمیر کند. با این حال، در صورتی که تراشه بزرگ باشد می توان کل تاج را جایگزین نمود.

براده ها در روکش های چینی و تمام سرامیکی های رایج‌ هستند، اما می توانند در روکش های فلزی ایجاد شوند. اگر ورزش هایی تماسی انجام می دهید، توصیه می گردد از محافظ دندان برای محافظت از روکش های دندان خود استفاده کرده و بهره ببرید.

خط تاریک روی لثه

در صورتی که روکشی از جنس چینی و فلز دارید، ممکن است متوجه یک خط تیره بین خط لثه و تاج دندان شوید. اگر در مورد ظاهر خود نگران هستید باید برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

به طور کلی، روکش دندان روشی جایگزینی و ایمن برای دندان است. مانند هر روش دیگری، برخی از خطرات و عوارض را در درمان باید در نظر گرفت. اگر نگران هستید، با یک دندانپزشک مشورت کنید.

چه چیزی باعث افتادن روکش های دندانی می شود؟

در ادامه عوارض استفاده از تاج دندان شاید برای شما سوال باشد که چه چیزی منجر به افتادن روکش دندانی می شود، هر چند اکثر روکش های دندانی جایگزینی عالی برای دندان دائمی هستند، اما بعضی مواقع ممکن است دچار خوردگی شوند.

از عللی که باعث افتادن روکش دندان می شود می توان به این موارد اشاره داشت:

پوسیدگی دندان

اگر باکتری ها در اطراف تاج جمع شوند، باعث شکسته شدن مواد نگهدارنده تاج می شوند و نهایت شل شدن تاج را به همراه خواهند داشت.

تناسب ضعیف

اگر تاج خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، ممکن است به درستی جاگیر نشود و به مرور زمان شل گردد.

ترومای دندان

آسیب تروماتیک به دهان باعث آسیب شدید به تاج دندان می شود و شل شدن یا افتادن اتفاق می افتد.

دندان قروچه

دندان قروچه می توان  باعث لق شدن روکش ها شود و در نتیجه امکان افتادن و شکستن تاج گردد.

جلوگیری از ایجاد مشکل برای تاج

شما می توانید کارهایی انجام دهید تا باعث کاهش خطر نارسایی تاج دندان شوید. انجام اعمال زیر می تواند به شما در سالم نگه داشتن دندان ها و تاج دندان کمک بسزایی کند. پس کماکان همراه ما باشید.

انجام ویزیت های منظم دندانپزشکی

به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اینکار به حفظ سلامت تاج و همچنین دندان های مجاور کمک کرده و از بروز پوسیدگی و دیگر بیماری های دندانی جلوگیری می نماید.

از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.

وارد کردن فشار به تاج، باعث شل شدن آن می شود. در هفته اول بعد از عمل بهتر است از غذاهای نرم فقط استفاده کنید و پس از آن از غذاهای سخت و سفت تا حد ممکن پرهیز نمایید.

از دندان خود به عنوان یک ابزار استفاده نکنید و از قیچی یا چاقو کمک بگیرید.

انجام این امور می تواند به کاهش خطر نارسایی تاج دندان و دیگر موارد کمک کند. اگر تاج شما شل شد یا افتاد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند تاج را دوباره پر کنند یا جایگزین مناسبی برای لبخند شما داشته باشند.

در صورت افتادن تاج دندان چه باید کرد؟

در صورتی که تاج دندان افتاد، نیاز است که فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می توانند اقدام موقتی برای محافظت دندان در برابر آسیب را برای شما انجام دهند.

از جویدن با دندان با تاج شل خودداری کنید. اگر روکش شل باشد، جویدن ممکن است به دندان شما بیشتر آسیب برساند.

در صورتی که آسیب دیده و افتاد یا نمی توانید دندان را در جای خود نگاه دارید، آن را برداشته و تا زمان مراجعه به دندانپزشکی آن را در یک فنجان آب قرار دهید.

در صورتی که خوب نگهداری انجام شود و منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است دوام بالایی برای شما داشته باشد. اما اگر یکی افتاد با کمی دقت و با کمک دندانپزشک می توانید دوباره آن را ثابت کرده و می توانید تا سالها از آن استفاده نمایید.

در آخر

روکش دندان یک راه محبوب و یک درمان برای مشکلات مختلف دندانی می باشد. برای حمایت از دندان های ضعیف و ماندگاری طولانی به گونه ای ساخته می شود که شبیه دندان های طبیعی باشد.

در حالی که روکش های دندانی به طور کلی ایمن هستند و عوارض کمی دارند، اما ممکن است باز هم مشکلاتی را ایجاد نمایند، در صورتی که مشکلی با تاج دندان دارید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت را ارزیابی و درمان مناسب را برای شما انجام دهد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس