علت ساییدگی غیر طبیعی دندان

علت ساییدگی غیر طبیعی دندان چیست؟

ما در این مقاله می خواهیم به موضوعی بپردازیم که کم و بیش همه ما به دلایل مختلف اقدام به انجام آن می نماییم و آن هم ساییدگی دندان است. ممکن است هر فردی در طول عمر خود این عمل را یکبار یا چندین بار انجام داده باشد. شاید فکر کنید این یک عمل عادی بوده و نباید نگران انجام آن شد، اما باید بگوییم که شاید در همان ابتدا مشکلی را ایجاد نکند اما به مرور زمان و انجام مکرر این عمل می توان باعث مشکلات دندانی شد. ما می خواهیم به موضوع علت ساییدگی غیر طبیعی دندان بپردازیم و ببینیم چگونه می توان این علت ها را شناسایی کرد. پس با دندانپزشکی نعمت الهی تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دندان های هر فردی به دلیل استفاده روزمره، ممکن است تا حدودی ساییده و یا دچار پارگی شده باشد.  ساییدگی دندان ها هم ممکن است به طبیعی یا غیر طبیعی و ناخودآگاه انجام گردد.

علت ساییدگی غیر طبیعی دندان

در صورتی که می خواهید دندان های خود را تا حد امکان سالم و دست نخورده نگاه دارید، بایستی علت ساییدگی غیر طبیعی دندان را بشناسید تا از سایش غیر عادی و غیر ضروری پیشگیری نمایید. یکی از راه های شناسایی این مشکل این است که به دندانپزشکی مراجعه و با دندانپزشک خود در این باره صحبت نمایید. همچنین ما در اینجا شما را با ۴ علت ساییدگی غیر طبیعی دندان آشنا می سازیم، همچنان با ما همراه باشید.

فرسایش اسیدی

اسیدهایی که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارند می توانند منجر به فرسایش مینای دندان گردند. نمونه های متداول از آیتم های منوی اسیدی می توان به محصولاتی که از گوجه فرنگی بدست می آید، آب میوه ها، میوه های خشک، آبنبات های ترش (که به اسیدهای نزدیک می باشند) و نوشیدنی های گازدار اشاره نمود. محصولات اسیدی که دارای قند می باشند، دارای موادی بوده که اسید را جذب می نمایند.

اسید معده همچنین ممکن است برای دندان ها مفید نباشد. در صورتی که از مشکلات ریفلاکس معده رنج خواهید برد، اسید معده امکان دارد گه گاهی به سمت مری و داخل دهان شما حرکت نماید و مینای دندان را در معرض این ماده قرار دهد. از نتایج آن هم می توان به مینای نازک و زرد رنگ، حساسیت به گرما و سرما و همچنین افزایش خطر پوسیدگی دندان اشاره داشت.

علت ساییدگی غیر طبیعی دندان

دندان قروچه

از دیگر علت ساییدگی غیر طبیعی دندان می توان دندان قروچه اشاره داشت. در صورتی که به عارضه ای به نام دندان قروچه مبتلا می باشید، امکان دارد به طور معمول یا ناخودآگاه دندان های خود را در زمان شب یا در زمان روز به هم ساییده یا روی هم فشار بیاورید. این فعالیت ممکن است منجر به فرسایش زودرس دندان های شما در روندی به نام سایت گردد.

دندان قروچه امکان دارد به عنوان یک عارضه جانبی دیگر برای شرایطی همچون آپنه خواب، یا از طریق استفاده برخی از داروها، داروهای ضد عفونی انجام پذیرد.

البته می‌تواند از استرس های عاطفی همچون نادیده گرفته شدن یا خطاهای هم ترازی دندان نیش هم انجام پذیرد. دندان قروچه به غیر از ساییدگی مینای دندان، امکان دارد منجر به سردرد، درد صورت و درد فک هم گردد.

مشکلات هم ترازی بایت: علت ساییدگی غیر طبیعی دندان

بایت نامرتب هم این توانایی را دارد تا به دندان ها آسیب برساند و منجر به ایجاد دندان قروچه گردد. دندان های پایین و بالا شما به طور معمول هر بار که به هم می رسند (اکلوژن) مقداری فشار مخصوصی را متحمل می گردد. فشار منجر به ایجاد الگوهای سایش C شکل در یک طرف دندان می گردد، در حالی که کشش منجر به ایجاد الگوهای سایشی V شکل در طرف دیگر می گردد.

در مال اکلوژن که یک مشکل رایج که دندانی بوده و شناخته شده است، سطح دندان های پایین و بالا آن طوری که بایستی به هم رسند می گردد. این می تواند منجر به ایجاد الگوهای سایشی غیر طبیعی و یا شدید به شکل C و V در نواحی از دندان ها گردد که به طور معمول آنها را ایجاد نمی نماید. دندانپزشک شما می تواند این را با تغییر دادن شکل دندان ها با تجویز بریس انجام دهد.

سایش مسواک

ساییدگی به وسیله مسواک هم می تواند از علت ساییدگی غیر طبیعی دندان به حساب بیاید. هر دندانپزشکی مسواک کردن را به عنوان یک عنصر حیاتی به منظور سلامتی دندان در نظر خواهد گرفت. با این حال، حتی دهان و دندان بعضی مواقع می تواند چیزهای بسیار خوبی را ایجاد نماید. در صورتی که خیلی تهاجمی مسواک بزنید، به خصوص با استفاده نمودن از یک برس خیلی راحت یا با حرکت اشتباه مسواک کردن، مینای دندان امکان دارد دچار ساییدگی گردد. البته این موضوع را هم اضافه نماییم که خمیر دندان های ساینده هم می توانند این مشکل را تشدید نمایند. پس بهتر است در زمان انتخاب مسواک و خمیر دندان به این موضوع دقت کنیم و خمیر دندان و مسواکی که با دندان های ما سازگار هستند را استفاده کنیم.

مسواک کردن پس از مصرف مواد اسیدی هم ممکن است آسیب رساندن به دندان ها را افزایش دهد.

نحوه حرکت مسواک بر روی دندان ها می تواند تماس مینای دندان را با اسیدها افزایش دهد و فرسایش را بیشتر از قبل نماید.

در این زمان بهتر است همیشه دهان خود را با آب شسته یا حدود یک ساعت پس از مصرف مواد اسیدی صبر کرده و بعد از گذشت یک ساعت مسواک بزنید.

همچنین شما می توانید تکنیک مسواک زدن خود را اصلاح نمایید. از دندانپزشک خود در مورد نحوه مسواک کردن ایمن و استفاده از چه نوع مسواک و خمیر دندان راهنمایی داشته باشید. در صورتی که ساییدگی مینای دندان منجر به ایجاد درد گردد، دندانپزشک می تواند خمیر دندانی که مناسب دندان های شما است را تجویز نماید.

در آخر

ساییدگی دندان یکی از علل مهمی است که می تواند سلامت و حتی زیبایی دندان ها را تحت شعاع قرار دهد. علت های مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ساییدگی دندان ها شود. این علل عبارتند از: انتخاب مسواک نادرست، دندان قروچه کردن، داشتن مشکلات روحی همچون استرس و نادیده گرفتن و … . دندانپزشک می تواند دندان ها را از نظر نشانه های ساییدگی غیرطبیعی بررسی نماید و هر گونه درمان اصلاحی که لازم و مهم برای دندان ها باشد را انجام دهد. به شما هم سفارش می گردد که برای مراقبت از دندان های خود از روش‌های بهداشتی دندانی سالم استفاده نمایید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.
دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان