علت درد فک

علت درد فک چیست؟ درمان درد فک چیست؟

در صورتی که شما به درد فک دچار شده و رنج می برید، این درد می تواند به طور قابل توجهی روی سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد، به همین جهت است که به منظور حل آن باید گامی در جهت درست باید برداشت. شاید برای شما سوال باشد که علت درد فک چیست؟ چگونه می توان آن را برطرف نمود؟ همچنین ممکن است بخواهید بدانید چگونه می توان از بروز آن جلوگیری نمود. با ما در این مقاله همراه شوید تا هم به علت درد فک بپردازیم و هم ببینیم راه درمان آن به چه صورت است؟

حقیقت این می باشد که هیچ پاسخ مستقیمی برای اینکه چرا انسان دچار درد فک می شود، وجود ندارد. رگ های عصبی بسیاری به فک متصل می گردند و درد ممکن است با هر چیزی همچون جویدن آغاز شود.

درد فک می تواند هر از گاهی کاملا طبیعی باشد. با این حال، در صورتی که به طور مداوم درد فک داشتید حتماً در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کرده و درمان را شروع نمایید. دندانپزشکی شما می تواند با یک معاینه کامل می تواند تعیین کند که علت دقیق این درد از چیست. TMJ، آبسه دندان و دندان قروچه برخی از شایع ترین علل درد فک می باشند.

علت درد فک

در صورتی که از درد در قسمت فک رنج می برید، بدانید تنها نیستید. این درد یک نوع بیماری است که در بین بزرگسالان بسیار شایع می باشد، در رابطه با درمان هم باید بگوییم راه حل این مشکل بسته به علت آن می تواند گوناگون باشد. به همین جهت ابتدا علت درد فک شناسایی و سپس توسط دندانپزشک درمان های لازم صورت می پذیرد. در ادامه شما را چند علت درد فک آشنا می سازیم. با ما همچنان همراه باشید.

عفونت

بعضی از عوامل، همچون: سینوس، امکان دارد منجر به ایجاد درد فک گردند. همچنین به غیر از درد فک، علائم دیگری هم وجود داشته که امکان دارد نشانه آن باشد:

  • تب
  • سردرد
  • درد دندان
  • درد گونه
  • گرفتگی بینی
  • سردردهای خوشه ای

در صورتی که پشت یا اطراف چشمان شما هم احساس درد کرده اید، درد فک امکان دارد از سردردهای خوشه ای نشأت گرفته باشد. این درد به عنوان یکی از دردناک ترین انواع سردردها می باشد.

حمله قلبی

باور داشته باشید یا خیر، درد فک بعضی مواقع می تواند یکی از علائم حمله قلبی باشد، یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی که احتیاج به مراقبت های فوری پزشکی دارد.

فردی که به حمله قلبی دچار می گردد، احساس سنگینی و له شدن را در مرکز سمت چپ قفسه سینه خود تجربه خواهد کرد. این درد بعضی مواقع به فک و گردن هم منتقل می شود که به آن درد ارجاعی گفته می شود. دیگر نشانه های احتمالی حمله می توان به بیان، حالت تهوع، سرگیجه، استفراغ و ضعف اشاره نمود.

نکته

توجه داشته باشید، در صورت وجود این علائم حتما سریعاً خود را به اورژانس برسانید.

علت درد فک

شرایط خود ایمنی

شرایط خودایمنی همچون آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز سیستمیک و سندرم شوگرن هم امکان دارد منجر به درد فک گردند.

آسیب عصبی از علت درد فک

نورالژی سه قلو هم می تواند یک بیماری بسیار دردناک باشد که می تواند عصب سه قلو را تحت تاثیر قرار دهد. این عصب صورت به فرد کمک می نماید تا احساسات را به راحتی تشخیص داده و باعث حرکت فک گردد. نورالژی سه قلو منجر به درد شدید در لب ها، بینی، چشم ها، فک، پیشانی و پوست سر یک طرف می گردد. درد به طور معمول با خوردن، صحبت نمودن یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد ایجاد می گردد.

استئونکروز فک

از علت های اصلی استئونکروز می توان به: پوکی استخوان و تروما اشاره داشت. بهترین روش برای کاهش خطر به ONJ توجه به بهداشت دهان و دندان و البته مراقبت های منظم دندانی می باشد.

سرطان

سرطان دهان هم می تواند منجر به درد فک گردد. امکان دارد علائم دیگری همچون درد مداوم در دهان، مشکل در جو حرکت فک،لق شدن دندان ها، تورم فک، توده در گردن و غیر قابل توضیح وجود داشته باشد.

خبر خوب این می باشد که در تشخیص زود هنگام سرطان، می توان باعث افزایش میزان موفقیت درمان شد.

حفره های درمان نشده

از این واضح ترین علت درد فک نخواهد بود، اما حفره‌ها مطمئناً می توانند پس از پیشرفت منجر به درد فک گردند. هنگامی که دندان به حدی خراب گردد که باعث عفونت ریشه دندان شود، حفره می تواند منجر به به درد فک گردد.

این تغییر در صورتی که درمان نشود و پیشرفت کند می تواند باعث ایجاد درد شدید در فک شود. به منظور پیشگیری از این امر، باید دندانپزشکی خود را از این موضوع مطلع ساخت و هر چه سریعتر درمان صورت پذیرد.

بیماری لثه

بیماری لثه، که به عنوان پریودنت هم معرفی می گردد هم می تواند یکی از علت های درد فک باشد. این بیماری هم همچون حفره در صورتی که درمان نشود می تواند باعث ایجاد درد شدید در فک گردد.

دندان عقل

از دیگر علل بالقوه درد فک می توان به دندان عقل اشاره داشت. دندان های عقل به طور معمول در سنین 17 تا 25 سال رشد کرده و نمایان می گردند و در صورت تغییر دندان ها یا ایجاد فشار ناخواسته در فک، باعث درد در فک خواهند شد.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

درد فک همانطور که گفتیم می تواند هم خفیف باشد و هم شدید، در صورتی که خفیف باشد، به مرور ممکن است خود به خود برطرف گردد. اما در صورتی که درد شیدید بود باید حتما به دندانپزشک به منظور یافتن علت درد فک و درمان سریع اقدام نمود.

در صورت وجود درد فک شما می توانید از داروهای بدون نسخه همچون ایبوپروفن برای کاهش درد فک خود تا زمانی که به دندانپزشکی مراجعه کنید، استفاده نمایید.

با درمان به موقع می توانید از ایجاد مشکلات حادتر جلوگیری نموده و آسایش و آرامش را برای خود به ارمغان بیاورید.

در آخر

این مواردی که ذکر نمودیم برخی از علت های درد فک می باشند. در صورت بروز هر گونه درد در فک حتما به فکر درمان باشید و سریعا به دندانپزشکی مراجعه کنید. درد فک می تواند خفیفی یا شدید باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس