راه های مقابله با رسوبات تارتار بر روی دندان ها

راه های مقابله با رسوبات تارتار بر روی دندان ها چیست؟

بیایید صادق باشیم، همه ما در زندگی خود با دندان های زبر و کدر و تار مواجه شده ایم. وقتی زبان خود را به آرامی روی دندان خود می‌ کشیم، احساس بدی را احساس خواهیم کرد. آگاهی به داشتن دندان ها تیره و زبر موجب می شود که اعتماد به نفس ما در اجتماع کاهش پیدا کند و انزوا و گوشه نشینی را تجربه نماییم. از عواملی که باعث ایجاد این مشکل بر روی دندان ها می شود رسوبات تارتار می باشد. ما در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی  می خواهیم در رابطه با راه های مقابله با رسوبات تارتار بر روی دندان ها صحبت کنیم و ببینیم چگونه می توان دندانهای زبر و کدر را درمان نمود. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

رسوبات تارتار بر روی دندان ها

بافت زبر که بر روی دندان ها تشکیل می گردد به عنوان پلاک دندان توسط دندانپزشکان شناخته می شود‌. این رسوبات از جنس موادی می باشد که در هر زمانی از بین نمی رود و می تواند رسوب کلسیم یا تارتار را بر روی دندان ها ایجاد کند. این بیماری در افراد مسن و البته کودکان که دارای دهان خشک هستند بسیار رایج می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که از هر هفت نفر، یک نفر درجاتی از تارتار را روی دندان خود خواهد داشت.

بهتر است بدانید که تارتار چقدر خطرناک می باشد و در صورتی که ایجاد شود می تواند مشکلاتی هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامتی بر روی دندان ها ایجاد کند. به منظور درمان و جلوگیری از تارتار باید: مراقبت های مناسب دندان، مسواک کردن، کشیدن دندان و معاینات دندانی توسط دندانپزشک انجام پذیرد. با کمک دندانپزشک متخصص می توانید همه رسوبات کلسیمی را در طول معاینات و روتین دندانی از روی دندان های خود حذف کنید.

علائم تارتار

بر خلاف پلاک، که شفاف‌ می باشد و زنگ خطر و هشداری با خود به همراه ندارد، تارتار با برخی علائم خود را نمایان می سازد. در ادامه رسوبات تارتار بر روی دندان ها شما را با برخی از علائم تارتار آشنا می سازیم. شما با توجه به این علائم می توانید درمان خود را سریعتر انجام دهید.

  • مشاهده یک لایه قهوه ای، زرد یا تیره بر روی دندان ها
  • احساس یک بافت ناهموار و درشت در زمان مالیدن زبان بر روی دندان ها
  • وجود هالیتوزیس (بوی بد دهان مزمن)
  • داشتن لثه های متورم، مثل حس بعد از مسواک زدن یا کشیدن دندان

مشکلات دندانی ناشی از تارتار

حال که با علائم تارتار آشنا شدیم بهتر است مشکلات دندانی که با وجود تارتار بر روی دندان ها ایجاد می گردد هم آشنا گردیم.

تارتارها می توانند از آنچه که به نظر می رسند خطرناک تر باشند. در ادامه شما را با مشکلات دندانی ناشی از تارتار آشنا می سازیم. از جمله مشکلاتی که توسط تارتار ایجاد می گردد، به این شرح می باشد.

بیماری های لثه

در صورتی که رسوبات کلسیمی به مدت طولانی بر روی خط لثه باقی بمانند، منجر به بروز بیماری های لثه و پریودنتیت می شوند.

وقتی که بیماری و وضعیت لثه بیش از پیش وخیم گردد، خط لثه به سرعت از بین خواهد رفت.

ایجاد حفره از مشکلات ناشی از تارتار

باکتری های آزاد شده از رسوبات تارتار مینای دندان را ازبین برده و منجر به پوسیدگی دندان می شوند.

آبسه ها و عفونت های دندانی

از دیگر مشکلات دندانی ناشی از تارتار می توان به عفونت های دندانی و آبسه اشاره نمود. جدا از پوسیدگی، رسوبات بیش از حد کلسیمی می تواند باعث آبسه ها و آسیب های دندانی جدی شوند.

از دست دادن دندان

آخرین مشکلی که تارتار می تواند برای دندان ایجاد کند، مرگ دندان می باشد که هیچ  راهی برای بازگرداندن دندان از دست رفته وجود نخواهد داشت. رسوب بیش از حد کلسیم، باعث ایجاد حفره و از دست رفتن دندان ها می شود.

راه های مقابله با رسوبات تارتار بر روی دندان ها

چگونه از تشکیل تارتار جلوگیری کنیم؟

سوالی که ممکن است اکنون ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که، آیا می شود از تشکیل تارتار جلوگیری نمود؟ در این زمینه باید بگوییم که شما می توانید با مراقبت های مناسب دندانی خود از ایجاد پلاک و تشکیل جرم بر روی دندان های خود جلوگیری نمایید. چند روش وجود دارد که می توانید پلاک ها را از بین ببرید تا هرگز به رسوب تارتار و یا کلسیم تبدیل نشوند.

این روش های کلیدی و مناسب به این شرح می باشند:

مسواک کردن به موقع

مسواک کردن آن هم حداقل دو بار در روز به مدت دو تا سه دقیقه می تواند از ایجاد پلاک دندان جلوگیری کند.

مراجعه به موقع به دندانپزشک آن هم دو بار در سال باعث می شود تا سلامت کلی دهان و دندان دوره ای چک شده و از بروز هر گونه بیماری و مشکل دندانی جلوگیری شود.

توجه داشته باشید هرگز در خانه اقدام به حذف پلاک و تارتار ننمایید و اجازه دهید این مشکل توسط دندانپزشک متخصص انجام پذیرد.

دندانپزشکی با استفاده از ابزارها و روش هایی دندان ها را تمیز می کند تا رسوبات کلسیمی را  از بین ببرد. در اینجا برخی از روش های دندانپزشکی آورده شده است.

جرم گیری

در این روش دندانپزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی، پلاک و جرم و رسوبات کلسیم را از روی دندان های پاک می کند. با استفاده از خراش دهنده های اولتراسونیک که بصورت تجهیزاتی حرفه هستند که جت آب را شلیک می کنند و با فرکانس بالاتر ارتعاش می دهند باعث می شوند تا اثرات تارتار از بین بروند.

پولیش

همانطور که  از نامش پیداست، کار صاف کردن نواحی ناهموار دندان را انجام خواهد داد. پس از تمیز کردن و جرم گیری دندان ها، دندانپزشک نواحی ناهموار مینای دندان را صیقل و تمیزی می کند. بطوری که سطح دندان ها آنقدر صافی می شود که اجازه تجمع دوباره به آنها را نخواهد داد.

جرم گیری و برنامه ریزی ریشه

جرم گیری و برنامه ریزی ریشه، یک روش کامل دندانپزشکی است که برای حذف کامل پلاک و جرم گیری از سطح دندان انجام می شود. این یک کار تهاجمی می باشد و دندانپزشک برای ازبین بردن رسوبات کلسیمی از زیر خط لثه و اطراف استخوان این کار را انجام می دهد.

در آخر رسوبات تارتار بر روی دندان ها

تجمع جرم بر روی دندان ها بخاطر تجمع پلاک در طولانی مدت می باشد. اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم انجام پذیرد، پلاک روی سطح دندان از بین خواهد رفت. معاینات معمول و تمیز کردن حرفه ای می تواند در جلوگیری از تشکیل تارتار بسیار موثر و مناسب باشد.

ما همه چیز را در مورد تارتار فهرست کرده ایم. علائم و مشکلات دندان تارتار را با ذکر نکات و روشهایی که می تواند به حذف تارتار کمک نمایند را ذکر نمودیم. امیدواریم توانسته باشیم در حفظ دندان های زیبا، سالم و درخشان شما عزیزان را یاری نماییم.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس