دندان های حساس

دندان های حساس دارید؟ علت داشتن دندان حساس چیست؟

علت حساس بودن دندان های من چه می تواند باشد؟ آیا تا به حال پس از خوردن یک قاشق بستنی یا خوردن یک قاشق سوپ داغ احساس درد یا ناراحتی نموده اید؟ اگر چنین است، نگران نباشید شما تنها نبوده و هستند افرادی که به این عارضه مبتلا باشند. درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد نشانه ای از پوسیدگی دندان می باشد، اما در افرادی که دندان های حساسی دارند این موضوع بسیار شایع است. ما در این مقاله می خواهیم در مورد دندان های حساس صحبت نماییم و ببینیم علت این موضوع چیست و چگونه می توان از این دندان ها مراقبت نمود.

دندان های حساس

حساسیت دندان یا “حساسیت بیش از حد عاج” در اصل همان چیزی می باشد که به نظر خواهد رسید: ناراحتی یا درد در دندان ها به عنوان پاسخی به محرک های خاص همچون دمای سرد یا گرم می باشد.

امکان دارد این مورد موقتی یا یک مشکل مزمن برای افراد تبدیل گردد و می تواند روی یک دندان، چند دندان یا همه دندان های فرد تاثیر بگذارد. این می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، اما اکثر موارد دندان های حساس به آسانی با تغییر در رژیم بهداشت دهانی درمان می گردند.

علائم دندان های حساس

افرادی که دارای دندان های حساس هستند امکان دارد در واکنش به محرک های خاصی درد یا ناراحتی را تجربه نمایند. امکان دارد این درد را در ریشه دندان های آسیب دیده احساس نمایید. از رایج ترین محرک ها می توان به این موارد اشاره نمود:

  • غذاها و نوشیدنی های گرم
  • غذاها و نوشیدنی های سرد
  • هوای سرد
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • غذاها و نوشیدنی های اسیدی
  • آب سرد
  • در طول تمیز کردن معمول دندان ها
  • مسواک کردن
  • نخ دندان کشیدن
  • دهانشویه های مبتنی بر الکل

علائم هر فرد امکان دارد با گذشت زمان و بدون هیچ دلیل واضحی ظاهر گردند و از بین بروند. آنها امکان دارد از خفیف تا شدید متغیر نمایان گردند.

دندان های حساس

علت حساسیت دندانها چیست؟

برخی از افراد به دلیل اینکه مینای نازکی دارند به طور طبیعی دندان های حساس تری هم نسبت به دیگران خواهند داشت. مینای دندان لایه بیرونی دندان می باشد که از دندان محافظت می نماید. در بسیاری از موارد، مینای دندان امکان دارد به دلیل موارد زیر دچار ساییدگی گردد:

  • مسواک کردن بیش از حد سخت
  • استفاده از مسواک سخت
  • دندان قروچه در شب یا روز
  • خوردن یا نوشیدن منظم غذاها و نوشیدنی های دارای اسید

برخی مواقع، شرایط دیگری هم می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان گردد. به عنوان نمونه، رفلاکس معده به مری (GERD) باعث بالا آمدن اسید از مری و معده می گردد و امکان دارد به مرور زمان دندان ها را فرسوده نماید.

شرایطی هم که باعث ایجاد استفراغ مکرر می گردد همچون گاستروپارزی و پرخوری عصبی هم می تواند باعث از بین رفتن اسید مینا گردد.

فرو رفتگی لثه هم بخش هایی از دندان را می تواند در معرض دید و بدون محافظت قرار داده و همچنین باعث ایجاد حساسیت در دندانها گردد.

دندان های شکسته، پوسیدگی دندان، دندان های تراشیده و پر شدن یا روکش های فرسوده این قابلیت را دارند تا عاج دندان را در معرض دید قرار داده و باعث ایجاد حساسیت در دندانها گردند. به این شکل، این احتمال وجود خواهد داشت که به جای اکثر دندانها، فقط در یک دندان یا ناحیه خاص در دهان حساسیت احساس گردد.

امکان دارد پس از انجام کارهای دندانپزشکی همچون پر نمودن، روکش یا بلیچینگ دندان، دندانهای فرد به طور موقت حساس گردد. در این مواقع، حساسیت به یک دندان یا دندانهای اطراف دندانی که کار دندانپزشکی را دریافت نموده است هم محدود می گردد. این بایستی پس از چند روز فروکش نماید.

چگونه دندان های حساس را تشخیص دهیم؟

پس از شناسایی علائم دندان های حساس بهتر است در مورد نحوه تشخیص دندانهای حساس هم صحبتی داشته باشیم.

اگر برای اولین بار می باشد حساسیت دندان را تجربه می نمایید، با دندانپزشک خود صحبت و در اینباره مشورت بگیرید. می توانید با کمک دندانپزشک حاذق و متخصص سلامت دندان های خود را بررسی نمایید و مشکلات احتمالی همچون وجود حفره ها، پرکردگی های شل یا فرو رفتگی لثه را که باعث ایجاد حساسیت می گردند را بررسی نمایید.

دندانپزشک این توانایی را دارد این عمل را در هنگام تمیز نمودن معمول دندان های بیمار خود انجام دهد. دندانپزشکان دندان های بیماران خود را تمیز می نمایند و یک معاینه بصری بر روی دندان های بیماران خود انجام می دهند. آنها امکان دارد با کمک ابزارهای دندانپزشکی به منظور بررسی حساسیت دندانهای بیماران را بررسی نمایند و همچنین امکان دارد برای رد نمودن عللی همچون حفره ها، عکس برداری با اشعه ایکس را بر روی دندان های بیماران خود درخواست داشته باشند.

درمان حساسیت دندان

اگر حساسیت دندانهای شما خفیف می باشد، این امکان وجود دارد تا درمان های دندانپزشکی بدون نسخه را امتحان نمایید.

خمیر دندانی را بهتر است انتخاب نمایید که بر روی آن نوشته شده باشد که برای دندان های حساس ساخته شده، در این خمیر دندان ها از هیچ ماده تحریک کننده ای استفاده نشده و امکان دارد دارای مواد ضد حساسیت هم باشند که به پیشگیری از ناراحتی ناشی از حرکت به عصب دندانها کمک می نماید.

زمانی که صحبت از دهانشویه می گردد، دهانشویه بدون الکل را انتخاب نمایید، چرا که دندان های حساس را کمتر تحریک می نماید.

استفاده کردن از مسواک های نرم تر و مسواک نمودن با ملایمت هم می تواند بسیار کمک کننده باشد.

به طور معمول چندین برنامه کاربردی لازم می باشد تا این درمان ها اجرا گردند. در عرض یک هفته بایستی شاهد بهبودی در دندان های خود باشید.

در صورتی که درمان های خانگی جوابگو نبود، می توانید با دندانپزشک خود صحبت کرده و بخواهید خمیر دندان و دهان شویه هایی را که مناسب حال شما است را به شما پیشنهاد نماید. همچنین آنها امکان دارد از ژل فلوراید یا عوامل ضد حساسیت‌ درجه تجویزی در مطب خود استفاده نمایند. این موارد می توانند به تقویت نمودن مینای دندان و همچنین محافظت از دندان شما کمک نمایند.

 

درمان شرایط پزشکی که باعث حساسیت دندان می شود

اگر شرایط زمینه ای باعث حساسیت دندان شما شده است، باید قبل از اینکه مینای دندان از بین برود و به دندان آسیب برساند، آن را درمان کنید.

در آخر

هر فردی ممکن است به دلایل مختلف همچون پوسیدگی دندان دارای دندانهای حساس باشند و یا به طور کلی دندان های آنها حساس می باشد. برای مراقبت نمودن از دندان های حساس خود بهتر است به دندانپزشکی مراجعه و اجازه دهید دندانپزشک برای سلامت و درمان حساسیت دندان های شما یک تجویز مناسب ارائه نماید.

دندانپزشکی نعمت الهی  ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی دندان، عصب کشی، انواع جراحی لثه و جراحی دندان  و … با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب برای بیماران عزیز خود می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس