درمان سرطان دهان

سرطان دهان چیست و چه راه درمانی دارد؟

بسیاری از مردم در مورد سرطان که بر قسمت هایی از بدن همچون ریه ها یا سینه ها تاثیر می گذارد شنیده و حتی ممکن است در اطرافیان خود این بیماری مهلک را دیده باشند. سرطان فقط در ریه و سینه نبوده و می تواند در دهان هم ظاهر گردد، جایی که بیماری می تواند: زبان، لب ها، گونه ها و حتی گلو را هم درگیر نماید. در این مقاله ما در مورد درمان سرطان دهان صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چه کسانی امکان دارد به سرطان دهان مبتلا گردند؟

هر فردی امکان دارد مبتلا به سرطان گردد، فرقی هم نمی کند دندان های خود را داشته باشد یا نداشته باشد. سرطان دهان در افراد بالای 40 سال به خصوص در مردان شایع تر می باشد. با این اوصاف، تحقیقات نشان می دهد که این نوع سرطان در بیماران جوان تر و هم در زنان شایع تر می باشد. سالانه بیش از 640000 مورد سرطان دهان در سراسر جهان تشخیص و شناسایی می شود و به عنوان یازدهمین سرطان شایع می باشد.

در برخی موارد به دلیل مشکلاتی همچون جویدن تنباکو به عنوان مثال در هند خطر وجود این نوع سرطان افزایش پیدا کند و این میزان حتی می تواند بالاتر هم باشد.

هم اکنون تعداد موارد جدید سرطان دهان در حال افزایش بوده و ممکن است به دلیل نبود توجه های سلامتی تمام انسان ها را حتی درگیر خود نماید.

آیا امکان مرگ با سرطان دهان وجود دارد؟

باید بگوییم بله. سالانه افراد بسیاری بر اثر داشتن این نوع بیماری جان خود را از دست می دهند. اگر سرطان به موقع و سریع تشخیص داده شود، می‌توان از این مرگ‌ها گذشت.

علت ایجاد سرطان دهان

در موارد بسیاری سرطان دهان با تنباکو و الکل مرتبط می باشد. سیگار، سیگار برگ و پیپ کشیدن اشکال اصلی استفاده از تنباکو در بسیاری از نقاط جهان می باشد. با این، عادات سنتی در برخی از فرهنگ‌ها جویدن تنباکو ، گوتکا، فوفل کید و پاان بسیار خطرناک می باشند.

الکل هم می تواند خطر ایجاد سرطان دهان را افزایش دهد و اگر تنباکو و الکل با هم مصرف گردد این خطر حتی بیشتر هم خواهد شد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید هم می تواند باعث ابتلا به سرطان لب شود و این سرطان را افزایش دهد.

بسیاری از گزارش هایی که اخیر تهیه شده نشان می دهد سرطان دهان را با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط می دانند. HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم می باشد و روی پوستی که نواحی بدن را می پوشاند، اثر می گذارد.

HPV هم می تواند از رابطه جنسی دهانی منتقل گردد و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که HPV می تواند به زودی با سیگار و الکل به عنوان یکی از اصلی ترین سرطان دهان رقابت داشته باشد.

انجام رابطه ایمن و محدود نمودن تعداد شریانی شما امکان دارد به کاهش قدرت HPV کمک نماید. بسیاری از افراد در طول زندگی خود به HPV مبتلا می گردند و برای بسیاری از این مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

هم اکنون واکسن های HPV برای پسران و دختران وجود دارد و برای مبارزه با سرطان دهانه رحم تولید گردیده است، اما به احتمال بسیار به کاهش سرطان دهان هم می توان  کمک نماید. این واکسن ها در سن 12 تا 13 قبل از شروع فعالیت های جنسی در آمریکا استفاده می گردند.

درمان سرطان دهان

علائم سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان هم همچون سایر بیماری ها می تواند به اشکال متفاوتی ظهور پیدا کند و می تواند تمام قسمت های دهان، زبان و لب ها را درگیر خود نماید. سرطان دهان می تواند یک زخم بدون درد باشد که به طور طبیعی بهبود نگپیدا نمی کند. یک لکه سفید یا قرمز در دهان هم می تواند به سرطان تبدیل گردد. مراقب دیگر توده غیر معمول در دهان یا ناحیه فک و گرفتگی صدای خود به طور همیشگی باشید.

اگر این نواحی در عرض ۳ هفته بهبود پیدا نکرد، مهم است که به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه نمایید. اگر مطمئن نبودید، به هر حال برای معاینه و اطلاع از وضعیت خود به دندانپزشک یا پزشک مراجعه و معاینه انجام دهید.

آیا می توان سرطان را زود تشخیص داد؟

سرطان دهان در مراحل اولیه توسط دندانپزشک و در طول معاینه کامل دهان قابل تشخیص می باشد. در صورتی که سرطان دهان به موقع تشخیص داده شود، شانس درمان آن مثبت می باشد. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان دهان خیلی دیر به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه می نمایند که دیگر کاری از دست پزشک یا دندانپزشک برنخواهند آمد.

درمان سرطان دهان در خانه ممکن است؟

بهتر است همیشه از آنچه در دهان شما می گذرد آگاه بوده و خود را مرتباً معاینه نمایید. نمی شود سرطان را در منزل درمان نمود اما می توان زمان ایجاد آن را متوجه شد. پس زخم هایی که در ۳ هفته بهبود پیدا نمی کنند، هر گونه لکه های سفید یا قرمز غیر معمول، توده هایی در ناحیه گردن یا فک خود، یا گرفتگی صدا به صورت دائمی، همگی نشانه هایی هستند که باید به آنها توجه و در صورت مشاهده سریعا به دندانپزشک یا پزشک متخصص مراجعه نمود.

در برخی مواقع احتمالاً هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت، اما تشخیص سریع می تواند سلامت ما را تضمین و ما را نجات دهد.

چکاپ کامل دهان

داخل دهان و زبان شما با کمک یک آینه کوچک قابل معاینه می باشد. معاینه نمودن گردن و زیر فک خود را بررسی نمایید. دندانپزشکان این معاینه را به عنوان بخشی از معاینه معمول دندانپزشکی هم انجام خواهند داد پس در صورت تمایل می توانید به دندانپزشک خود مراجعه و بخواهید کار معاینه را ایشان انجام دهند.

در صورتی که چیز غیر عادی پیدا نمودید، بهتر است به دندانپزشک یا پزشک متخصص مراجعه کنید.

با مراجعه نمودن به متخصص، دهان و گلو شما به طور کامل بررسی می گردد. نمونه کوچکی از سلول ها امکان دارد از آن ناحیه جمع آوری گردد (بیوپسی)، و این سلول‌ها زیر میکروسکوپ بررسی گردیده تا متخصص متوجه وجود مشکل گردد.

در صورتی که سلول ها سرطانی بودند، آزمایش های بیشتری انجام می پذیرد. اینها امکان دارد شامل بررسی های کلی سلامت، اشعه ایکس آزمایش خون یا اسکن گردد. سپس تصمیماتی برای درمان این سرطان گرفته خواهد شد.

درمان سرطان دهان ممکن است؟

اگر سرطان دهان سریع شناسایی شود، شانس درمان در آن وجود خواهد داشت و هر چه ناحیه کوچکتر بوده، شانس درمان بهتر می باشد. با این حال، برخی از افراد به دلیل اینکه اقدام به معاینه منظم دهان نمی کنند، خیلی دیر متوجه بیماری می گردند و دیگر کار از کار گذشته.

چگونه مطمئن گردم که دهانم سالم است؟

سیگار را ترک کنید.

از یک رژیم غذایی سالم و روزانه با ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز بهره ببرید. این می تواند در برابر بسیاری از سرطان های دیگر هم کمک کننده باشد.

هر چند وقت یکبار که توصیه می نمایید، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

جمع بندی درمان سرطان دهان

سلامت دهان و دندان همچون سلامت سایر اعضای بدن مهم،کاربردی و حیاتی می باشند. توجه و معاینات روزانه می تواند به پیشگیری از ایجاد سرطان دهان جلوگیری نماید.

شما می توانید برای سلامت دهان و دندان، انجام انواع جراحی فک و صورت و لثه و دندان و انجام ایمپلنت، بریج دندان، کامپوزیت و … از کلینیک تخصصی دندانپزشکی نعمت الهی کمک حاصل نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس