تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان

تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان به طور صحیح

در صورتی که ارتودنسی متحرک کودکان به درستی تمیز نگردند، دستگاه های متحرک ارتودنسی امکان دارد دچار آسیب گردند و مشکلاتی را برای سلامتی دهان و دندان بوجود آورند. ما برای آنکه بتوانید از سلامت دهان و دندان کودک خود مطمئن باشید، نحوه تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان را به شما عزیزان آموزش می دهیم. با توجه به این نکات شما می توانید سلامت دندان های کودکان خود را تا زمانی که از دستگاه ارتودنسی استفاده می نمایند، تضمین کنید.

در زمان کودکی، کمک گرفتن از دستگاه های ارتودنسی متحرک به منظور درمان دندان ها و مشکلات بایت بسیار رایج می باشد. هنگامی که دستگاه ها در داخل دهان و روی دندان ها ثابت استفاده می گردند، دندان ها بیشتر در خطر پلاک، بقایای مواد غذایی و تارتار خواهند بود. پس به منظور حفظ کردن عملکرد دستگاه و همچنین پیشگیری از بیماری های دهانی، تمیز کردن صحیح آن ها به صورت روزانه بسیار مهم و حیاتی خواهند بود.

تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان

می توان گفت تشخیص و درمان مشکلات نیش در زمان کودکی  بهترین و راحت ترین کار خواهد بود. در این دوران استخوان های فک در حال رشد می باشند و دندان ها هم در حال رویش هستند و به همین جهت در این زمان دندان ها و فک به هر حالتی ممکن است شکل بگیرند.

این وضعیت می تواند امکان استفاده از وسایلی را فراهم سازد که رشد استخوان و همچنین موقعیت دندان ها را هدایت نمایند. این همان چیزی می باشد که ما به عنوان ارتودنسی رهگیری آن را می شناسیم، با کمک ارتودنسی مشکلات بایت را می توان در سنین پایین درمان نمود و از ناهنجاری های شدیدتر و پیچیده تر در دوران بزرگسالی جلوگیری کرد.

ارتودنسی متحرک

انواع دستگاه های ارتودنسی به منظور حل نمودن موقعیت هایی که در دهان ایجاد می شوند وجود دارد. در کودکان هم دستگاه های متحرک ارتودنسی جزو رایج ترین آنها است و البته دارای گزینه های ثابتی نیز می باشند.

در ادامه شما را با نحوه تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان آشنا می سازیم همچنان با ما همراه باشید.

ترازها را پاک نمایید.

یکی از وسایل ارتودنسی متحرک که قابل استفاده در کودکان است، ترازهای شفاف همچون سیستم اینویزیلاین می باشد. ترازهای شفاف آتل های ساخته شده از پلی یورتان های به خصوصی می باشند که می توانند مشکلات گاز گرفتن را حل نمایند.

دستگاه‌های ارتودنسی متحرک این مزایا را دارند تا بتوان آن ها را جدا نمود و در عین حال هم به شما اجازه خواهند داد تا دهان را به روش های معمول ضد عفونی نمایید. به راحتی در زمان غذا قابل برداشته شدن بوده و به همین جهت ذرات غذا دیگر روی دستگاه نخواهند چسبید.

بهتر است وسایل ارتودنسی متحرک را با کمک یک مسواک نرم که برای این منظور طراحی گردیده مسواک کرد. همچنین، بهتر می باشد هفته یک بار از قرص های پاک کننده استفاده نمایید.

تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان

در صورتی که دستگاه های ارتودنسی متحرک تمیز نگردند چه اتفاقی خواهد افتد؟

زمان استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک در داخل دهان، در صورتی که تمیز نگردند، مواد غذایی که باید دندان ها وجود دارد با گذشت زمان باعث تغییر رنگ دندان ها، بوی بد در دهان، طعم بد در دهان و همچنین باعث ایجاد بافت عجیبی می شوند.

باکتری ها می توانند به این صورت روی دندان ها و دستگاه ها تجمع و تکثیر گردند و در نتیجه باعث ایجاد بیماری و مشکلات دندانی گردند.

چگونه تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان انجام می شود؟

زمانی که نوبت به تمیز نمودن وسایل ارتودنسی متحرک فرزند می رسد، اولین کاری که باید شما به عنوان بزرگتر انجام دهید این می باشد که با متخصص ارتودنسی او صحبت نمایید. متخصص ارتودنسی شما را در رابطه با کاری که باید انجام دهید، شما را راهنمایی خواهد کرد. روش تمیز نمودن بریس ها به طراحی هر نوع دستگاه بستگی داشته و امکان دارد با یکدیگر فرق کنند. با این همه، چند روش ساده وجود داشته که به شما کمک می نماید تا میکروب، پلاک، بقایای غذا و … را از روی دستگاه و دندان کودک خود پاک نمایید.

انجام نظافت روزانه

دستگاه ارتودنسی باید به صورت روزانه تمیز گردد و در صورت امکان، هر بار که کودک آنها را بیرون آورده تا غذا میل نماید، پس از آن دندان های خود و دستگاه را مسواک و سپس از آن استفاده نماید.

طبق نظر دندانپزشکان بهتر است پس از خارج کردن از دندان، ارتودنسی را شستشو داد تا بقایایی که به دستگاه ارتودنسی متصل است، ازبین بروند و از سفت شدن بقایای مواد به این صورت جلوگیری گردد.

بهتر می باشد دستگاه را با مسواک نرم که برای این مار در نظر گرفته شده تمیز نمایید. در صورت لزوم هم می توان از یک سواب پنبه ای به منظور دسترسی به مناطقی همچون برآمدگی ها، حفره ها و شیارها استفاده نمود.

بهتر است دستگاه را زیر جریان آب سرد یا گرم یا، البته به هیچ عنوان خیلی داغ نباشد، برس بکشید تا بقایای ذرات باقی مانده بر روی آن ازبین رود. همچنین می توان با کمک مقداری صابون ملایم خنثی برای تمیز نمودن دستگاه استفاده نمود. به این نکته توجه فرمایید که نباید از خمیر دندان استفاده نمایید، زیرا اجزای ساینده باعث می شود تا سطح دستگاه ارتودنسی ساییده و خرد گردد.

پس از تمیز نمودن، دستگاه را باید به طور کامل آبکشی نمود و با کمک دستمال کاغذی خشک کرد.

قرص های تمیز کننده

شما می توانید هفته ای یکبار و یا هر ده روز یکبار، دستگاه ارتودنسی را به طور کامل با کمک قرص های مخصوصی که برای وسایل بهداشتی و پروتزها طراحی گردیده اند، ضدعفونی کنید.

این قرص یک محصول ضد عفونی کننده و جوشان می باشد که از طریق حبابی که تولید می کند، بقایایی را که مسواک کردن نتوانست ازبین ببرد را پاکسازی و ازبین می برد.

تمیز نگاه داشتن جعبه نگهداری ارتودنسی متحرک

جعبه نگهداری ارتودنسی متحرک هم باید به طور مرتب و منظم تمیز گردد. همچنین به منظور پیشگیری از حوادث ناگوار باید در مکانی امن نگهداری گردد.

دیگر مراقبت های نگهداری از وسایل ارتودنسی متحرک

مراقبت های دیگری هم وجود داشته که به شما کمک کند تا تمیز کردن ارتودنسی متحرک کودکان را انجام دهید.

دوری از گرما: گرمای بالا می تواند باعث تغییر شکل و خراب شدن دستگاه شود. پس، آن را از مایکرویو، آب جوش، ماشین ظرفشویی و خشک کن دور نگاه دارید.

از محصولات شیمیایی برای تمیز کردن دستگاه استفاده نکنید: آب، صابون ملایم و گه گاهی هم قرص های جوشان تمیز کننده دستگاه ارتودنسی به منظور تمیز کردن دستگاه مناسب و کافی می باشند.

آن را تنظیم کرده یا سرهم نکنید: در صورتی که کودک شما با دستگاه خود احساس راحتی نمی کند یا متوجه شده اید که چیزی شل گردیده است، نباید آن را با کمک انبردست، موچین یا دیگر موارد تنظیم کنید، چرا که خطر آسیب به آن وجود خواهد داشت. در صورتی که مشکلی در دستگاه وجود داشت، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

آن را مرتباً بررسی نمایید: برای بررسی بهتر است معاینات دوره ای که دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی توصیه نموده است را انجام دهید.

در آخر

ارتودنسی در زمان کودکی به شما این امکان را خواهد داد تا مشکلات را هر چه سریعتر حل و برطرف نمایید و از عوارض آن جلوگیری نمایید.

اکنون که این توانایی را دارید دستگاه های ارتودنسی متحرک را تمیز نمایید، می توانید از بروز مشکلات ناگوار در فرایند درمان کودک خود پیشگیری کنید. با راهنمایی شما مطمینا لبخند کودک شما سالم و زیبا خواهد بود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس