بهترین غذا برای دندان

بهترین غذا برای دندان چیست؟

مراقبت نمودن از دندان ها کار سختی نمی باشد. در اصل، ما حتی می توانیم در زمان خوردن هم به دندان خود کمک کنیم! به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، الگوهای غذایی سالم و همچنین انتخاب های غذایی مناسب می تواند ما را از شر پوسیدگی دندان نجات دهد و از بروز آن جلوگیری نماید. برعکس، انتخاب نمودن غذاهای مضر می تواند برای دندان های ما تأثیرات منفی به همراه داشته باشد. با ما در این مقاله بیاموزید که چه نوع غذاهایی برای سلامت دندان ها مناسب می باشند و همچنین چه عادات خوبی می توانند به سلامت دهان و دندان کمک نمایند. ما در این مقاله بهترین غذا برای دندان را به شما معرفی می نماییم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بهترین غذا برای دندان

مصرف غلات کامل در نان و غلات کم قند یا میوه و همچنین سبزیجات جزو بهترین غذاها برای داشتن دهان سالم می باشند. سبزیجات به خصوص میوه ها برای سلامت دهان و دندان مفید هستند چرا که جویدن غذاهای: درشت، سفت، آبکی و فیبری به تولید بزاق کمک می نماید و ذرات باقی مانده غذا را از بین خواهند برد.

به گفته ADA، بسیاری از غذاهای سالم می توانند به دندانهای ما کمک نمایند تا محکم بمانند و همچنین به پاکسازی دندانها و اسیدها کمک کنند. در ادامه بهترین غذا برای دندان را به شما معرفی می کنیم، با ما همچنان همراه باشید.

  • ماست و پنیر
  • هویج، کرفس و سبزیجات برگ دار
  • سیب
  • چای سیاه و سبز
  • آجیل
  • لبنیات

ابتدا، محصولات لبنی همچون پنیر، ماست و شیر باعث می گردند تا بزاق بیشتر تولید گردد و بتواند از دندان های شما محافظت نماید. پنیر و ماست مملو از کلسیم و کمک کننده بوده که به باعث تقویت دندان ها می گردند. همچنین، ماست دارای پروبیوتیک های مفید برای سیستم بدن است. فقط توجه داشته باشید که ماست بدون شکر را انتخاب نمایید و خود در صورت تمایل کمی شکر یا عسل در ماست اضافه نمایید. فرض نمایید به لبنیات حساسیت دارید. به این صورت، می توانید با شیر آجیل که غنی شده از کلسیم است، همچون شیر بادام، سویا یا بادام هندی را مصرف کنید.

سبزیجات

یکی دیگر از لهترین غذا ها برای دندان سبزیجات هستند. سبزیجات در رژیم غذایی ما می‌توانند بدون اینکه سنگین گردند فواید سلامتی بسیاری را به همراه دارند. سبزیجات دارای ویتامین ها و مواد معدنی می باشند و به تولید بزاق به منظور تمیز نمودن دهان و حفظ سلامت مینای دندان کمک می نمایند.

سبزی های برگ دار همچون: اسفناج، کلم پیچ، شاتوت یا کلم سبز مملو از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. سبزی های دارای برگ سرشار از اسید فولیک، کلسیم و ویتامین های B می باشند و به سلامت ما کمک بسزایی می نمایند.

سیب، هویج و کرفس بهترین غذا برای دندان

به جای مصرف آب نبات یا دسر، یک سیب میل نمایید! سیب هیدراسیون و فیبر را برای بدن شما فراهم می نماید. با جایگزین نمودن غذاهای شیرین با سیب، تولید بزاق خوب را در خود ترویج می دهید.

کرفس هم برای تمیز نمودن دندان های شما مناسب است، چرا که بافت آن می‌تواند ذرات غذا و همچنین باکتری های باقیمانده را از دندان های شما ازبین ببرد.

بهتر است بدانید کرفس و هویج منبع عالی از ویتامین C، ویتامین A و فیبر می باشند. می توانید هویج خام را به سالاد اضافه نمایید یا از مقداری هویج کوچک به عنوان میان وعده استفاده و لذت ببرید.

بهترین غذا برای دندان

چای، آجیل

فرقی نمی کند چای سبز و سیاهی که شیرین نشده موادی برای مبارزه نمودن با پلاک ایجاد می نمایند.

بادام برای دندان های ما فوق العاده می باشد. چرا که منبع خوبی از کلسیم را در خود جای داده است در حالی که قند کمی هم دارد.

تنقلات و شیرینی

طبق گفته دندانپزشکان و حتی پزشکان عمومی بهتر است، میان وعده را محدود نمایید. چرا که غذاهای میان وعده معمولی دارای قند بالا می باشند. باکتری ها از شکر به عنوان سوخت استفاده می نمایند و به اسید تبدیل می گردد. این بدان معناست که این غذاها تا مدت ها پس از پایان خوردن هم می توانند به دندان های ما آسیب برسانند.

زمان تصمیم گیری در مورد یک میان وعده، بعضی از غذاهای ذکر شده همچون: سبزیجات، پنیر، بادام و میوه ها را بهتر است انتخاب نمایید.

نوشیدنی ها

نوشیدنی ها هم به اندازه خوراکی های جامد برای دندانهای ما مهم می باشند.

نوشیدن مداوم نوشیدنی های شیرین همچون نوشابه یا آبمیوه می توانند تغذیه مناسبی برای باکتری ها باشند.

زمانی باکتری ها از قند دندانهای ما تغذیه می نمایند، اسیدهای مضری را از خود باقی خواهند گذاشت و به مرور این اسیدها مینای دندان را نابود می سازند. به همین جهت می باشد که دندانپزشکان نوشیدن آب فراوان و محدود نمودن میزان مصرف قند را بسیار توصیه می نمایند.

بهترین غذا برای دندان

از دیگر غذاهایی که برای سلامت دندان های ما مفید هستند می توانیم غذاها و نوشیدنی های اشاره داشت که حاوی فلوراید هستند.  فلوراید نقش حیاتی در ساختن دندان ها و همچنین استخوان های قوی داشته و به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک بسزایی می نماید. به همین جهت می باشد که فلوراید را به خمیر دندان و آب اضافه می نمایند. انتخاب کردن خمیر دندانی که دارای فلوراید است، یا خوردن غذاهای دارای فلوراید به دندان های ما کمک بسزایی می نماید تا بتوان این ماده معدنی را جذب نمود. فلوراید در برابر اسیدهایی که در دهان ایجاد می گردد مقاوم بوده و از دندان ها در برابر اسیدها محافظت می نماید.

غذاهای دریایی بسیاری هم می توانند منبع مناسبی از فلوراید باشند‌ چرا که اقیانوس ها سرشار از سدیم فلوراید طبیعی می باشند. کنسرو لوبیا، هویج، چغندر، محصولات کنسرو شده گوجه فرنگی و همچنین پنیرها همگی مقادیر بالایی از فلوراید را در خود جای داده است.

آب بهترین غذا برای دندان

آب را می توان به عنوان یک پاک کننده عالی شناخت. نوشیدن مقدار بسیاری آب در طول روز باعث می گردد تا خشکی در دهان ایجاد نگردد و در نتیجه باکتری هایی که باعث ایجاد حفره، بیماری لثه یا بوی بد در دهان می گردند جلوگیری گردد. البته جویدن آدامس بدون قند هم به خصوص پس از غذا، جریان بزاق را حفظ نموده و نفس را تازه می نماید.

 

جمع بندی بهترین غذا برای دندان

اضافه نمودن این غذاها به رژیم غذایی می تواند بر روی سلامت دهان و دندان تأثیر بسیاری داشته باشد. همچنین شما می توانید بر روی عادات سالم همچون محدود نمودن میان وعده ها و محدود نمودن قند در رژیم غذایی خود تمرکز داشته باشید.

تمام این گفته ها با نظر دندانپزشکان حاذق مطابقت داشته و ما این مقاله را به منظور بالا بردن سطح کیفی دندان های شما آماده ساخته ایم.

دندانپزشکی  نعمت الهی خدمات دندانپزشکی خود را از قبیل: بلیچینگ دندان، ایمپلنت،، دندانپزشکی ترمیمی، جرمگیری دندان و … را با قیمتی مناسب برای بیماران خود ارائه می نماید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس