آسیب های دندانی مربوط به ورزش

انواع آسیب های دندانی مربوط به ورزش و راه های جلوگیری از آسیب چیست؟

آیا می دانید 13 تا 39 درصد آسیب های دندانی مربوط به ورزش است؟ ورزشکاران بخاطر انواع ورزش هایی که انجام می دهند بیشتر در معرض آسیب های دندانی قرار می گیرند. حدود 50 درصد از کودکان ورزشکار قبل از فارغ التحصیلی با آسیب دندان مواجه می شوند. بنابراین، خطرات و آسیب های دندانی مرتبط با ورزش بسیار مهم است.

آسیب دندانی درمان نشده ممکن است در دراز مدت موجب مشکلات جدی و پر هزینه برای فرد شود. تجهیزات محافظ دهان می تواند بهترین راه حل برای جلوگیری از آسیب دندانی در هنگام ورزش هایی مانند: فوتبال، فوتسال، بیس بال، سافت بال، بسکتبال و… است.

با ما در این مطلب همراه باشید تا با آسیب های دندانی مربوط به ورزش آشنا شده و ببینیم چگونه می توان از آسیب ها جلوگیری کرد و آیا راه درمانی برای آن وجود دارد یا خیر؟

انواع آسیب های دندانی مرتبط با ورزش

چه در زمین بازی و چه در خارج از زمین بازی، دندان ها می توانند دچار آسیب شوند. ورزش هایی مانند: بسکتبال، هاکی، فوتبال، بیس‌ بال، چوگان، بوکس، کشتی، ورزش های رزمی و … بیشترین آسیب‌ را دارند که می توانند فرد را دچار آسیب های شدید کنند. با این حال، احتمال تروماهای دندانی یا آسیب های دندانی در ورزش نسبت به دیگر فعالیت ها بیشتر است. در زیر چند مورد از رایج ترین آسیب های دندانی مرتبط با ورزش اشاره شده است:

دندان ترک خورده

دندانی که ترک خورده با دندان تراشیده کاملا متفاوت است. دندان تراشیده، دندانی است که یک گوشه از آن می شکند. با این حال، در مورد دندان ترک خورده، معمولاً نتیجه  نزدیکتر است. این دندان می تواند باعث ناراحتی شده و درد خفیف یا شدید را ایجاد نماید. با درمان فوری دندان های ترک خورده، مدت زمان بیشتری آن را می توان حفظ کرد.

شکستگی ریشه از آسیب های دندانی مربوط به ورزش

دندان شکسته با دندان ترک خورده متفاوت است. در مورد شکستگی دندان، ابتدا مشکل از ریشه دندان شروع می شود و به سطح دندان می رسد. فرد آسیب را متوجه می شود زیرا تاج در اکثر موارد سالم می ماند. با این حال، در صورت عدم درمان شکستگی، ممکن است آسیب و درد دندان بیشتر هم شود. درمان ریشه دندان، راه حلی برای آسیب های دندانی و جلوگیری از احتمال از دست دادن دندان است.

اینتروژن دندان

یکی دیگر از شایع ترین آسیب های دندانی مرتبط با ورزش، اینتروژن دندان است. شاید اکثر ورزش ها، آسیب هایی در دهان بوجود آورد و دندان را به استخوان فک برگرداند. با ضربه زدن به صورت، زمین خوردن یا برخورد با یک بازیکن در هنگام ورزش اتفاق بیافتد. اینتروژن دندان می تواند منجر به آسیب جدی ریشه و (کوتاه شدن ریشه ها) شود، تخریب پالپ دندان هم می تواند باعث آنکیلوز شود. اگر این مشکل برای مدت طولانی درمان نشود، ممکن است به از دست دادن دندان منجر شود.

دندان های جدا شده از آسیب های دندانی مربوط به ورزش

دندان جدا شده از آسیب های رایج دندانی مربوط به ورزش است. آسیب می تواند دندان را کاملاً از حفره خارج کند. بهترین گزینه برای درمان دندان های کنده شده ایمپلنت دندان است. کاشت دندان به بازیابی دندان های طبیعی و زیبایی لبخند فرد کمک می کند.

آسیب های دندانی مربوط به ورزش

محافظ دهان ورزشی چگونه به ورزشکار کمک می کند؟

محافظ های دهان بدون شک بهترین راه برای محافظت از دندان در برابر آسیب های شدید ورزشی هستند. قطعاتی حیاتی که در تجهیزات ورزشی برای بازیکنان در ورزش وجود دارند. بسیاری از ورزش‌ ها، محافظ‌ های دهانی برای محافظت از دندان ها را الزامی می دانند. حتی بچه‌ هایی که در ورزش‌ هایی مانند: دوچرخه‌ سواری کوهستان، ژیمناستیک، اسکیت‌ برد و فعالیت های بدنی شرکت می کنند از محافظ دهان به منظور محافظت از دندان ها و لثه‌ استفاده می کنند.

انواع محافظ دهان

بد نیست حالا که در مورد آسیب های دندانی مربوط به ورزش صحبت می کنیم یک نگاه کوتاهی هم به انواع محافظ دهان داشته باشیم. محافظ دهان هم دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتنداز:

محافظ دهان ثابت

این مدل از محافظ پیش ساخته بوده و شما می توانید در داروخانه ها و یا فروشگاه های که محصولات ورزشی عرضه می کنند این محافظ را خریداری و استفاده نمایید.

محافظ دهان قابل شکل‌ دهی

یکی دیگر از انواع محافظ های دهان، محافظ دهان قابل شکل‌ دهی با کمک آب جوش و فشار دادن می باشد. شما همچنین می توانید این نوع از محافظ دهان را هم در فروشگاه های ورزشی و داروخانه ها تهیه نمایید. در رابطه با عملکرد این محافظ باید بگوییم که این مدل از نوع ثابت بهتر است. چرا که قالب خود دندان خواهد بود، برعکس محافظ ثابت که بزرگتر می باشد.

محافظ دهان سفارشی

یکی دیگر از انواع محافظ دهان، محافظ دهان سفارشی می باشد. این محافظ در کلینیک دندانپزشکی و یا لابراتور طبق سفارش دندانپزشک ساخته می شود. به علت سفارشی بودن از مواد خاص در ساخت آن استفاده شده و همچنین به علت زمانی که برای ساخت آن صرف می شود از نظر قیمتی نسبت به دو نوع دیگر، قیمت بیشتری دارد.

چه زمانی به دنبال خدمات اورژانسی دندانپزشکی باشیم؟

افرادی که به ورزش علاقه دارند و آسیب های ذکر شده را تجربه کرده اند، باید فوراً به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشند

تا از بدتر شدن مشکل پیش آمده جلوگیری کنند. حتما مهمترین علائم را با جزئیات برای دندانپزشک توضیح دهید تا بهترین درمان را ارائه دهند. اما در صورتی که درد و ناراحتی ادامه داشت، به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید تا درمان اورژانسی دندانپزشکی انجام شود.

در آخر آسیب های دندانی مربوط به ورزش

همیشه محافظت از دندان ها، خیلی بهتر از درمان آنها خواهد بود. احتمال آسیب های دندانی را جدی بگیرد چون ممکن است تا حد زیادی از افزایش آسیب جلوگیری کند و به سلامت دندان کمک نماید. ایده خوبی است که برای جلوگیری از آسیب از وسایل ورزشی مانند محافظ دهان، برای سلامت دندان ها و لثه ها استفاده شود. در صورتی که شما یا اعضای خانواده به دلیل ورزش یا فعالیت های آسیب زا، مشکل دندانی را تجربه کردید، فوراً با یک متخصص دندانپزشکی صحبت کنید و برای درمان آسیب، اقدام کنید تا به از دست رفتن دندان نیانجامد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس