ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی چیست؟ کاربرد و مزایا

تعداد بسیاری از افراد وجود دارند که ممکن است به ارتودنسی احتیاج داشته باشند اما سوالی که اینجا وجود دارد این است که چرا ارتودنسی احتیاج است؟ ارتودنسی یکی از روش های موثر دندانپزشکی است که می تواند به مرتب شدن و تراز گردیدن دندان ها کمک بسزایی نماید. این روش دندان پزشکی می تواند به شکل های مختلف استفاده و کمک شایانی را به سلامت و زیبایی دندان ها نماید. یکی از انواع ارتودنسی شامل ارتودنسی سرامیکی می باشد که ما می خواهیم در این مقاله در این باره صحبت و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ارتودنسی سرامیکی همچون ارتودنسی فلزی سنتی، دندان ها را می تواند تراز، صاف و تنظیم نماید. با این همه، بریس های سرامیکی به علت کمتر دیده شدن به عنوان یک جایگزین محبوب در بین بیمارانی که احتیاج به روش ارتودنسی دارند، تبدیل گردیده است.

بریس های سرامیکی از جهت صاف نمودن دندان ها هیچ تفاوتی با بریس های فلزی نخواهد داشت. این گزینه درمانی می تواند ناهماهنگی هایی که قابل توجه هستند، همچون اوربایت کمک کنند و باعث درمان آنها گردند. اما این را هم اضافه نماییم که بریس های سرامیکی به نسبت بریس های فلزی شکننده تر هستند و البته گران تر هم باشند‌.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

در روش ارتودنسی به جای استفاده از بریس های سنتی از بریس های سرامیکی استفاده می گردد. بریس های سرامیکی به بهبود موقعیت دندان ها کمک نموده و آنها را تنظیم می نمایند. تفاوت اصلی که می توان بین بریس های فلزی و سرامیکی در نظر داشت این است که بریس های سرامیکی برعکس بریس های فلزی کمتر دیده می شوند.

بریس ها به طور کلی از چند قسمت تشکیل گردیده اند:

  • براکت ها که ساختارهای مربعی شکل داشته و به هر دندان ثابت می گردند.
  • سیم کمانی که باعث متصل شدن براکت به یکدیگر می شود.
  • نوارهای الاستیک هم هستند که در اطراف براکت ها جاگیر می شوند و سیم را در جای خود نگاه می دارند.

رنگ بریس های سرامیکی با دندان های طبیعی همخوانی داشته و به این صورت کمتر به چشم خواهند آمد. همچنین برای کمتر به چشم آمدن هم می توان از سیم های کمانی شفاف یا سفید و همچنین نوارهای الاستیک استفاده نمود.

آیا بریس های سرامیکی می توانند برای دندان من بهتر باشند؟

این سوالی است که ممکن می باشد برای هر فردی که مایل به استفاده از این نوع ارتودنسی است، پیش بیاید.

به طور کلی، بریس های سرامیکی همچون بریس های سنتی عمل می نمایند و نتایج یکسانی را به عهده دارند دارند و تنها فرق آن در ظاهر آنها می باشد.

بهتر است به این مورد هم اشاره داشته باشیم که بریس های سرامیکی به نسبت بریس های فلزی سنتی دارای دوام کمتری هستند. در صورتی که آنها دچار شکستکی شوند، امکان دارد احتیاج به تعویض براکت توسط متخصص ارتودنسی وجود داشته باشد.

البته نگهداری مکرر از بریس هم امکان دارد منجر به ایجاد فشار اضافی یا وارد شدن آسیب به مینای دندان کردد. با این همه، در صورتی که فردی از بریس های خود مراقبت می نماید بعید می باشد که این اتفاق برای او رخ دهد.

ارتودنسی سرامیکی

مزایا و معایب ارتودنسی سرامیکی

نوجوانان و بزرگسالان امکان دارد که بریس های سرامیکی را انتخاب نمایند، چرا که برعکس بریس های فلزی سنتی کمتر به چشم خواهند آمد. اما با این همه این نوع هم مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد که در ادامه برای شما آنها را بازگو خواهیم کرد.

مزایای بریس سرامیکی

  • نوع سرامیکی نسبت به نوع فلزی سنتی کمتر قابل مشاهده لست.
  • از تراز های شفاف سریعتر است.
  • در زمان های انجام آزمایش های تصویر برداری مناسب می باشد.
  • معایب بریس های سرامیکی
  • گران تر از بریس های فلزی هستند.
  • نسبت به بریس های فلزی سنتی از دوام کمتری برخوردار می باشد.
  • به علت داشتن نوارهای الاستیک سفید یا شفاف، احتمال لکه گردیدن آن بسیار است.
  • در صورتی که بریس های سرامیکی شکسته شوند بعضی اوقات می توانند به طولانی گردیدن زمان منجر گردد.

تفاوت ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی فلزی

با اینکه در بالا به چند مورد از تفاوت های بریس های سرامیکی و بریس های فلزی صحبت کردیم اما در این قسمت هم نگاهی به تفاوت این دو به صورت مجزا خواهیم انداخت.

  • بریس های سرامیکی شفاف و نامرئی می باشند، اما بریس های فلزی قابل مشاهده است.
  • بریس های فلزی ماندگاری بالاتری نسبت به بریس های سرامیکی دارد.
  • قیمت ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی سنتی است.

طول درمان با بریس های سرامیکی چقدر است؟

اینکه برای شما سوال است که طول درمان بریس سرامیکی چقدر است باید بگوییم همچون نوع سنتی خود بسته به اندازه مشکلی است که فرد به آن دچار می باشد.

هر چه مشکلات تراز دندانی بیشتر باشد، طول درمان هم به مراتب بیشتر خواهد بود.

به طور کلی درمان با بریس می تواند از 6 ماه شروع تا چند سال به طول بیانجامد.

قیمت ارتودنسی سرامیکی

همانطور که گفته شد قیمت ارتودنسی سرامیکی بیشتر  از ارتودنسی سنتی یا فلزی می باشد و در رابطه با هزینه بریس های سرامیکی باید بگوییم بسته به محل و همچنین طول درمان داشته و می تواند متغیر باشد.

در آخر

زیبایی و سلامت دندان ها ممکن است به هر دلیلی دچار مخاطره قرار گیرد و روی اعتماد به نفس او تأثیر گذاشته و مشکلاتی را ایجاد کند. روش های مختلفی برای سلامت و زیبایی دندان ها وجود دارد که یکی از آن روش های دندانپزشکی، انتخاب ارتودنسی به منظور تراز نمودن دندان ها می باشد. این روش دندانپزشکی باید بین ۶ ماه تا چند سال بسته به نوع مشکل دندانی مورد استفاده قرار بگیرد تا بهبودی دندان ها به طور کامل انجام شود.

اما برخی از افراد از اینکه بریس ها در دندان های آنها نمایان باشند ناراضی هستند. به همین جهت علم جدید دندانپزشکی اقدام به ساخت بریس های سرامیکی نموده است. بریس های سرامیکی همچون بریس های فلزی سنتی، باعث می شوند تا دندان ها مرتب، صاف و تنظیم گردند و طرح لبخند فرد بهبود یابد. همچنین می توانند مشکلات گسترده ای همچون اندربایت و اوربایت را هم درمان نمایند.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان