پرسینگ زبان و دهان

پرسینگ زبان چیست و چه معایب و مزایایی دارد؟

امروزه تعداد افرادی که اقدام به انجام پرسینگ زبان می کنند افزایش پیدا کرده است. اما متأسفانه باید بگوییم که، سوراخ کردن زبان یا همان پرسینگ زبان می تواند یک مشکل جدی ( حتی کشنده) برای فرد ایجاد کند. دندانپزشکان در این باره توصیه دارند تا از انجام پرسینگ در اطراف دهان خوداری نمایند.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

چرا پیرسینگ زبان مضر می باشد؟

با اینکه گفته می شود که انجام این روش زیبایی می تواند خطرناک باشد، باز هم افرادی آگاهانه اقدام به انجام این روش زیبایی می کنند. در جواب اینکه چرا پرسینگ زبان می تواند مضر باسد، باید بگوییم که، اولاً، افرادی که اقدام به انجام این کار می کنند، تخصص یا دوره این کار را ندیده اند و افراد برای اینکه هزینه کمتری برای انجام پرسینگ بدهند از افراد غیر متخصص، آن هم در مکان های غیر بهداشتی با لوازم غیر استریل کمک می گیرند و پرسینگ زبان را انجام می دهند.

در این سالن یا مکان ها امکان انتقال بیماری های خطرناک همچون: کزاز، هپاتیت، ایدز، سل و … وجود خواهد داشت.

دوماً حتی در سالن های دارای مجوز هم ممکن است شرایط دردناک وجود داشته باشد که عبارتنداز:

• بیماری های باکتریایی
  • لخته شدن خون
  • مسمومیت خون
  • آبسه مغزی
  • درد مزمن
  • اعصاب آسیب دیده (نورالژی سه قلو)
  • دندان های شکسته / ترک خورده
  • عفونت های بیماری
  • واکنش های گزارش (به میله فلزی)
  • بیماری پریودنتال/ تحلیل لثه
  • مشکلات در بیان
  • جای زخم

شایع ترین مشکلات سوراخ کردن زبان

به منظور سوراخ نمودن زبان، سوراخ کننده باید در ابتدا آن را با کمک یک گیره ثابت نگاه دارد. پس از آن، یک سوزن فلزی توخالی و همچنین نوک تیز از وسط زبان خارج می شود. در اخر سوراخ کننده نوار زبان را به انتهای پایین سوزن متصل می نماید و پس از آن، آن را از طریق زبان به سمت بالا خواهد کشید. بعد از دو توپ فلزی پیچی به منظور محکم نمودن نوار زبانه استفاده می گردد.

در موارد بیشتر، تا چند روز پس از اپیزود پیرسینگ درد و تورم وجود خواهد داشت. به غیر از این، سوراخ های جدید در زبان به خصوص مستعد باکتری می باشند، چرا که حفره خانه بسیاری از باکتری ها می باشد.

پرسینگ زبان و دهان

آیا مشکلات پیرسینگ زبان طولانی مدت است؟

بهتر است بدانید مشکلات پرسینگ می تواند طولانی مدت باشد. توپ های پیچ دار به طور دائم روی مینای دندان برخورد کرده و باعث خراشیده شدن مینای دندان می شود و باعث می شود تا دندان ها مستعد پوسیدگی شده، همچنین دچار بیماری لثه و بیماری پریودنتال گردند. البته بافت نرم هم می تواند در نواحی خاص دچار عفونت گردد، چرا که نوار زبان همچنان به مالش روی آن ادامه خواهد داد.

در صورتی که نوار زبان به طور نامناسبی بلند باشد، می‌ تواند در اطراف زبان یا دندانها  گره شود. به روشی مشابه با کنده شدن گوشواره از گوش، می توان میله زبان را از زبان خارج نمود. این مورد دردناک می باشد.

خطرات انجام پرسینگ زبان

انجام پرسینگ  می توانند مشکلات و خطراتی را هم به همراه داشته باشد. به همین جهت است که دندانپزشکان و پزشکان این روش زیبایی را توصیه نمی کنند. در ادامه شما را با عوارض جانبی یا همان مشکلاتی که پس از انجام پرسینگ زبان ممکن است دچار شوید آشنا می سازیم. همچنان با ما همراه باشید.

عفونت و تورم از عوارض انجام پرسینگ دندان

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از انجام پرسینگ زبان یا همان سوراخ کردن زبان دچار آن شوید ایجاد تورم و عفونت می باشد. این مورد در رابطه با این روش بسیار شایع می باشد.

بهتر است بدانید که دهان دارای میلیون ها باکتری می باشد و بحران تورم با سوراخ نمودن دهان ممکن است رخ دهد. به عنوان نمونه، امکان دارد دهان و زبان پس از انجام پرسینگ آنقدر متورم گردد که راه تنفس بسته شود و یا اگر بخشی از جواهرات در دهان دچار شکستکی گردد، امکان دارد باعث خفگی گردد.

زمانی که زبان سوراخ می شود، باکتری های موجود در زبان امکان دارد وارد خون گردند. این باکتری ها در جریان خون، خود را به قلب می توانند برسانند و برای سلامتی مشکلات را ایجاد کنند. اگر این روش را انجام دادید، در صورت مشاهده اولین نشانه باید سریعاً خود را به دندانپزشک یا پزشک معالج نشان دهید.

آسیب به لثه و دندان از خطرات انجام پرسینگ زبان

یکی دیگر از عوارض و مشکلاتی که پس از انجام پرسینگ ممکن است برای شما رخ دهد، آسیب به لثه و دندان می باشد.

گاز گرفتن و یا بازی با پرسینگ ممکن است باعث آسیب به لثه یا دندان ها شود. این آسیب ها شامل:  ترک خوردگی، خراشیدگی یا حساس شدن دندان ها می باشد. افراد در زمان خوردن، خوابیدن، صحبت نمودن و جویدن جواهرات، دندان های خود را روی پرسینگ می سابند. البته بافت لثه هم می تواند توسط جواهراتی که در سوراخ زبان قرار گرفته آسیب ببیند و منجر به عقب نشینی لثه ها گردد. عقب رفتن خط لثه، ریشه دندان را خواهد کند و در نتیجه می تواند باعث پوسیدگی و بیماری پریودنتال گردد.

آسیب عصبی به زبان از خطرات انجام پرسینگ زبان

از دیگر خطرات انجام پرسینگ می توان به آسیب عصبی به زبان اشاره داشت. پس از انجام پیرسینگ، امکان دارد در ناحیه ای از زبان که سوراخ انجام گردیده بی حسی تجربه گردد. این به این علت می باشد که عصب بر اثر سوراخ گردیدن دوار آسیب شده است. بعضی اوقات بی حسی از بین نخواهد رفت و آسیب عصبی دائمی در آن زمان ممکن خواهد بود. عصب آسیب امکان دارد بر حس چشایی و یا نحوه حرکت دهان هم تأثیر داشته باشد.

چگونه از پرسینگ زبان مراقبت نماییم؟

در صورتی که پرسینگ را انجام داده اید، باید مراقبت های که پزشک یا دندانپزشک توصیه می نمایند را آویزه گوش خود کنید و به طور مرتب و درست آن را انجام دهید. از نکات مراقبتی پرسینگ زبان می توان به این موارد اشاره نمود:

محل سوراخ  ایجاد شده را تمیز کرده و از هرگونه ماده ای که ممکن است روی جواهرات جمع شده باشند پا نمایید. شما می توانید با کمک دهانشویه ضد عفونی کننده پس از هر وعده غذایی زبان و دهان خود را ضدعفونی کنید.

جواهری که در زبان وجود دارد را با کمک مسواک تمیز کنید تا هرگونه پلاک ازبین برود.

در صورتی که علائم عفونت همچون: تورم، درد، تب، لرز، لرزش یا ظاهر رگه های قرمز در اطراف محل سوراخ زبان مشاهده نمودید، سریعاً با پزشک یا دندانپزشک خود تماس بگیرید.

در زمان صحبت نمودن و یا جویدن، ملایم رفتار کنید و از حرکت جواهر آگاه باشید.

زمان انجام ورزش، بهتر است با محافظ دهان آن را بپوشانید تا مشکلی رخ ندهد.

مراجعه به طور منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید و توجه داشته باشید حداقل دو بار در روز مسواک زده و روزانه از نخ دندان استفاده نمایید.

در صورتی که هر گونه علائم از قبیل: تورم، درد، تب، لرز و یا ظاهر رگه های قرمز در اطراف محل سوراخ کردن مشاهده نمودید، سریعاً با پزشک یا دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بهترین گزینه این می باشد که زیورآلات دهان را قبل از بوجود آمدن مشکل از دهان خارج نمایید.

با انجام پرسینگ زبان یک مسئولیت به زندگی شما اضافه خواهد شد که مستلزم توجه و نگهداری می باشد. ما تا حد ممکن که امکان داشت شما را با خطرات و همچنین نحوه مراقبت و نگهداری از پیرسینگ زبان آشنا ساختیم. امیدواریم توانسته باشیم کمکی هر چند کوچک به شما عزیزان کنیم.