نحوه استفاده از نخ دندان

آیا نحوه استفاده از نخ دندان را می دانید؟

در صورتی که قبلاً از نخ دندان استفاده نکرده باشید ممکن است در ابتدا کمی برای شما استفاده از آن گیج کننده باشد. با شروع و تمرین نمودن، استفاده کردن از نخ دندان آسان تر خواهد شد. بهتر است یاد بگیرید که چگونه بایستی از نخ دندان استفاده نمایید و این عادت را حفظ کرده تا دندان های سالمی داشته باشید. با ما همراه باشید تا با نحوه استفاده از نخ دندان آشنا گردیم.

چه هنگامی باید از نخ دندان استفاده نمود؟

دندانپزشکان غالباً مسواک کردن دندان ها را حداقل ۲ بار در روز سفارش می نمایند. با این اوصاف، بهترین زمان به منظور کشیدن نخ دندان به ندرت یاد آوری می گردد. می توانید هر زمان که مایل بودید به منظور پاک نوودن بقایای غذا که در لا به لای دندان ها گیر کرده از نخ دندان استفاده و بهره ببرید. در زمان خواب هم، میزان بزاق و عواملی که از دندان ها محافظت می نمایند، کاهش پیدا می کند. پس استفاده کردن از نخ دندان قبل از خواب و همچنین استفاده نمودن آن یک بار در روز می تواند تاثیر مثبتی را به همراه داشته باشد. همچون مسواک، نخ دندان هم شخصی می باشد و با اطرافیان خود به اشتراک نگذارید.

نخ دندان پس از اینکه یکبار استفاده گردید دیگر توانایی خود را به منظور تمیز نمودن دندان ها از دست خواهد داد و امکان دارد باکتری بر روی آن باقی مانده باشد. به صورت ایده آل، شما بایستی هر بار فقط از یک تکه نخ دندان برای تمیز نمودن دندان های خود استفاده نمایید.

پس از آن بایستی دندان های خود را مسواک کنید، چرا که خمیر دندان در تماس مستقیم با دندانها قرار خواهد گرفت و شستشوی مداوم به جدا نمودن پلاک‌های باقی مانده در بین فاصله دندان ها کمک می نماید.

زمانی که دندان های ثنایا را تمیز می نمایید امکان دارد این کار کمی راحت می باشد اما خوب دسترسی به دندان های آسیاب کمی دشوار از این دندان ها خواهد بود. به غیر از این، برداشتن یک تکه نخ دندان که بسیار کوتاه باشد هم می تواند کار را دشوار سازد.

نحوه استفاده از نخ دندان به صورت صحیح

نخ دندان یک نخ نرم و نازک می باشد که به منظور تمیز نمودن مواد غذایی موجود در دندان ها استفاده می گردد. عمل اصلی انجام نخ دندان محکم اما ملایم دندان از بالا به پایین می باشد. بهتر است اینقدر تهاجمی رفتار نکنید، چرا که امکان دارد به لثه های خود آسیب وارد نمایید.

در صورتی که نمی دانید چگونه نخ دندان را استفاده نمایید، از دندانپزشک خود خواهش کنید تا نحوه استفاده از نخ دندان را به صورت صحیح را به شما آموزش دهد. در ادامه این مقاله ما شما را با نحوه درست استفاده از نخ دندان آشنا می سازسم، پس همچنان با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از نخ دندان

در ابتدا یک تکه نخ دندان تازه را بردارید. طول نخ دندان بایستی حدود 46 تا 61 سانتی متر باشد تا بتوان به راحتی آن را محکم نگاه داشت. به غیر از این، زمان تعویض نمودن دندان شما به یک تکه نخ تازه احتیاج خواهید داشت به همین منظور بایستی از نخ بلند به همین اندازه ایی که توصیه شده استفاده نمایید.

در صورتی که تکه نخ دندانی که دارید بسیار کوتاه است، چیز مهمی نبوده و شما می توانید ابتدا چند دندان را نخ دندان کشیدع و برای ادامه و تمیز نمودن دندان های دور از دسترس از یک تکه نخ دندان جدید اما کمی بلندتر استفاده نمایید.

نحوه استفاده از نخ دندان

انتهای هر تکه نخ دندان را دور انگشت خود بپیچید.

شما بایستی هر انتهای نخ دندان را دور انگشت میانی خود برای محکم نمودن بپیچید. با این حال، نخ را آنقدر ها هم لازم نیست محکم بپیچید که در پوست دست فرو رود و گردش خون شما را قطع نماید.

همچنین می توانید برای سهولت کار خود نخ دندان را دور انگشت اشاره خود بپیچانید.

از یک قسمت کافی از نخ دندان استفاده نمایید. نحوه استفاده از نخ دندان

از انگشت شست و اشاره خود به منظور نگاه داشتن قسمتی در حدود 2.5-7.6 سانتی متر بین دستان خود استفاده نمایید. این بخشی از نخ دندان می باشد که به منظور تمیز نمودن دندان های خود استفاده خواهید کرد. پس از تعویض دندان، به قسمت جدید نخ دندان بروید و نخ دندان کشیدن را دوباره ادامه می دهید.

در صورتی که زمان استفاده از بخش طولانی تری از نخ دندان احساس بهتری داشتید، بهتر می باشد فضای بیشتری بین دستان خود داشته باشید.

تمیز نمودن دندان ها را از دندانهای ثنایا آغاز نمایید

شروع به تمیز نمودن دندان های جلویی نمایید و پس از آن به طرفین رفته و سایر دندان ها را تمیز کنید. تمیز نمودن هر دندان در هر طرف دهان را تمرین نمایید تا آن را به یک عادت برای خود تبدیل نمایید. یک نکته کوچکی که وجود دارد این می باشد که شما بایستی هر بار از یک الگوی مشابه پیروی نمایید تا مطمئن گردید هیچ دندانی را از دست نخواهید داد.

نخ دندان را چندین بار بین دندان ها حرکت دهید.

نخ را بهتر است به آرامی بین دندان های خود حرکت دهید و به آرامی آن را زیر لثه ها وارد کرده و عمل پاکسازی لایه دندان ها را انجام دهید. با این حال، نخ را پایین لثه خود نچسبانید، چرا که امکان دارد منجر به آسیب و خونریزی گردد. به منظور تمیز نمودن دندان‌ها، در حالی که نخ دندان را به سمت پایین حرکت خواهید داد، به آرامی دست خود را به عقب و جلو تکان دهید.

نخ را به شکل C در اطراف دندان خود منحنی نمایید.

این کمک می نملید تا دندان ها به بهترین شکل ممکن خود تمیز گردند. زمانی که نخ دندان را بالا و پایین می برید، نخ را به آرامی از خط لثه پایین اورده تا به ریشه برسد و بتواند پلاک ها را از بین ببرد.

شما بایستی 8 تا 10 بار نخ دندان را روی هر دندان انجام دهید. در صورتی که هنوز احساس می نمایید که غذا بین دندان های شما گیر نموده است، نخ دندان جدید برداشته و دوباره دندان ها را نخ دندان بکشید.

دندان های داخلی را توجه داشته باشید فراموش نگردد.

دست خود را داخل دهان برده تا نخ دندان به دندان های عقب شما هم برسد. نخ دندان کشیدن دندان های پایین و بالا را هم فراموش نکنید.

پوسیدگی دندان و بیماری لثه غالباً در دندان های آسیاب ایجاد می گردد، چرا که به سختی می توان آنها را تمیز نمود. پس، به منظوز تمیز نگاه داشتن آنها بایستی به طور مرتب از نخ دندان استفاده نمایید.

بعد از انجام کشیدن نخ دندان دهان خود را شستشو دهید.

پس از انجام مشیدن نخ دندان، دهان خود را شسته تا ذرات باقیمانده هم از بین بروند. این همچنین به دهان شما احساس تمیزی و شادابی خواهد داد.

استفاده نمودن از دهانشویه کلرهگزیدین می تواند به طور تقریبی تمام باکتری ها را از بین برده و یک سد محافظ در اطراف دندان و لثه ایجاد نماید. به غیر از این، دهانشویه دارای فلوراید به محافظت از حفره دهان هم کمک می نماید.

نکات بهداشتی برای مراقبت از دهان  و دندان

 

یک بار حداقل در روز و قبل از خواب از نخ دندان استفاده نمایید.

شما فقط بایستی یک بار در روز نخ دندان استفاده کنید و از استفاده نمودن بیش از حد خودداری نمایید. چرا که می تواند منجر به آسیب لثه ها گردد. بهتر می باشد شب ها قبل از مسواک کردن و رفتن به رختخواب از نخ دندان استفاده نمایید تا بقایای مواد غذایی و پلاکی که روی دندان ها وجود دارد را پاک نمایید.

در صورتی که هنوز احساس می‌کنید غذا بین دندان‌های شما گیر نموده است، از چند تکه نخ دندان بیشتر برای خلاصی از آنها استفاده نمایید.

سایر گزینه های نخ دندان را امتحان نمایید

در صورتی که استفاده از نخ دندان برای شما سخت می باشد، به دنبال جایگزین های دیگر می توانید باشید. بعضی از ابزارها هستند که می توانند به حذف پلاک دندان کمک نموده و این عمل را آسان سازند. این ابزار عبارتند از:

نگهدارنده نخ دندان (نخ دندان): این محصول به شکل حرف Y یا همچون یک اره کوچک می باشد که یک تکه نخ دندان را در وسط خود نگاه داشته است. فقط لازم است دسته آن را بگیرید و دندان ها را با کمک نخ دندانی که به آن متصل است تمیز کنید.

سوپرفلوس: این نوع نخ به صورت قطعات از قبل برش داده شده می باشد. هر بخش ان به ۳ قسمت تقسیم می گردد: انتهای سفت منجر می شود تا به راحتی از شکاف بین دو دندان یا بریس ها به منظور تمیز نمودن پلاک عبور نمایید. یک رشته پرزدار فازی به گرفتن پلاک و باقی مانده کمک می نماید.

آیا خونریزی لثه زمان استفاده از نخ دندان خطرناک می باشد؟

در ابتدا استفاده نمودن از نخ دندان، امکان دارد لثه ها آسیب ببینند و دچار خونریزی گردند، همچنین امکان دارد درد خفیفی را هم احساس نمایید. این مورد کاملا طبیعی بوده و بایستی طبق دستورالعمل ها به انجام کشیدن نخ دندان ادامه دهید. لثه ها سالم تر می گردند و دیگر دچار خونریزی نمی گردند.

اما در صورتی که لثه ها پس از چند روز از انجام نخ دندان کشیدن دوباره خونریزی کرد بایستی انجام این کار متوقف گردد و فورا به دندانپزشک مراجعه نمایید. آنها وضعیت لثه را بررسی می نمایند و نحوه استفاده از نخ دندان را بررسی نموده و در صورت اشتباهی نحوه استفاده از نخ دندان را به صورت صحیح بیان خواهند نمود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.
دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس