قطع فوری خونریزی لثه و دندان

قطع فوری خونریزی لثه و دندان

وقتی پس از انجام یک عمل جراحی دندانی، با خونریزی لثه و دندان مواجه می شوید، نگران نباشید. در این مقاله، به شما روش‌های مختلفی را برای کنترل و قطع فوری خونریزی لثه و دندان آموزش می‌دهیم. این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا به طور موثری با این وضعیت مواجه شوید و خونریزی را کاهش دهید. از روش‌های خانگی گرفته تا محصولات ویژه، همه را در ادامه‌ی این مطلب خواهید یافت.

قطع فوری خونریزی لثه و دندان

1. استفاده از کیسه چای (تی بگ) گرم

استفاده از تی بگ گرم یکی از روش‌های مؤثر برای کنترل خونریزی لثه و دندان است. برای انجام این روش، بهتر است از نوعی چای طبیعی مانند چای سبز استفاده کنید. سپس آن را در آب گرم خیس کنید. حتماً از آب گرم بجای آب داغ استفاده کنید تا از احتمال سوختگی جلوگیری کنید. بعد از آن، تی بگ را به دقت و با دستان تمیز از آب بیرون بیاورید و آن را روی منطقه‌ای از لثه یا دندانی که خونریزی دارد، قرار دهید. توجه داشته باشید که به دندان یا لثه فشار زیادی وارد نکنید تا از ایجاد صدمات جلوگیری شود.

می‌توانید کیسه چای را در داخل دستمالی نرم و تمیز بپیچید و سپس روی منطقه خونریزی قرار دهید. سپس آن را به طور ملایم  فشار دهید. این کار باعث می‌شود که عصب‌های لثه فشرده شده و جریان خون کمتری رخ دهد. همچنین، حرارت کیسه چای نیز باعث تسکین درد و التیام سریع‌تر محل خونریزی می‌شود.

در صورت لزوم، چند بار این کار را تکرار کنید.

اگر خونریزی در مدت زیادی ادامه داشت یا شدت خونریزی زیاد بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

2. قرار دادن گاز استریل بر روی محل خونریزی و فشار دادن بر روی آن

قرار دادن گاز استریل بر روی محل خونریزی و فشار دادن بر روی آن یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای کنترل خونریزی لثه و دندان است. این روش مناسب برای پس از انجام جراحی‌های دندانی است.

برای انجام این روش، به مراحل زیر توجه کنید:

  1. آماده‌سازی گاز استریل: ابتدا گاز استریل (گاز تمیز و ضدعفونی شده) را آماده کنید. از تعداد کافی از این گازها استفاده کنید تا بتوانید منطقه خونریزی را به خوبی پوشش دهید.
  2. قرار دادن گاز بر روی محل خونریزی: گاز استریل را با دقت و با دستان تمیز بر روی محلی از دهان که خونریزی دارد، قرار دهید. 
  3. فشار دادن بر روی گاز: پس از قرار دادن گاز، به آرامی و با استفاده از انگشتان خود، بر روی گاز فشار بیاورید. این کار باعث می‌شود گاز به محل خونریزی فشار داده شود و جریان خون کمتری رخ دهد.
  4. حفظ فشار ملایم: فشاری که بر روی گاز وارد می‌کنید، باید ملایم و اندک باشد. تا به اندازه‌ای که جریان خون کنترل شود، اما از ایجاد فشار زیاد که به آسیب رسیدگی منطقه منجر شود، خودداری کنید.
  5. حفظ گاز بر روی محل خونریزی: گاز را به مدت معینی (معمولاً 20 تا 30 دقیقه) بر روی محل خونریزی نگه دارید. این باعث می‌شود جریان خون کمتر شود و خونریزی کنترل شود.

3. استفاده از یخ بر روی محل

برای استفاده از این روش، به مراحل زیر توجه کنید:

  1. آماده‌سازی یخ: یخ را با دقت آماده کنید. می‌توانید قطعات یخ را در داخل دستمال پارچه‌ای بگذارید تا مستقیماً بر روی پوست قرار نگیرد و از احتمال سوختگی جلوگیری شود.
  2. پیچیدن یخ در دستمال: اگر یخ‌ها بیشتر از یک قطعه هستند، آن‌ها را درون دستمال بپیچید تا بتوانید به راحتی آن‌ها را نگه داشته و بر روی محل خونریزی قرار دهید.
  3. قرار دادن یخ بر روی محل خونریزی: یخ‌های آماده‌شده را به دقت و با استفاده از دستمال، بر روی محلی از دهان که خونریزی دارد، قرار دهید. توجه داشته باشید که یخ به طور مستقیم بر روی پوست نیفتد تا از احتمال تضرر پوست جلوگیری شود.
  4. فشار دادن یا نگه داشتن یخ: شما می‌توانید یخ را به طور ملایم بر روی محل خونریزی فشار دهید یا آن را به مدت کوتاهی نگه دارید. این کار باعث تسکین سریع‌تر خونریزی و کاهش سریع‌تر التهاب محل می‌شود.
  5. توجه به زمان: استفاده از یخ را به مدت معینی انجام دهید، به طور معمول تا 20 دقیقه یا نیم ساعت می‌تواند کافی باشد. اگر خونریزی ادامه داشت، بهتر است تا یک مدت زمان دیگر نیز از این روش استفاده کنید.

4. نگه داشتن سر رو به بالا

نگه داشتن سر رو به بالا یکی از روش‌های موثر در کنترل خونریزی لثه و دندان است. به مراحل زیر توجه کنید:

 سر خود را با دقت و به آرامی به سمت بالا برده و در حالت نشسته راحت قرار بگیرید. می‌توانید یک بالش نرم را زیر سر خود قرار دهید تا به شما راحتی بیشتری بدهد و جلوی احتمال ناراحتی گردن را بگیرد. سر خود را در حالتی نگه دارید که زاویه بین سر و تن عمودی‌تر شود. این کار باعث می‌شود جریان خون به سمت پایین کمتر شده و به تدریج خونریزی کمتر می‌شود. می‌توانید به مدت 20 تا 30 دقیقه یا به توصیه پزشک خود، سر خود را رو به بالا نگه دارید.

5. استفاده از اسید آمینوکاپروئیک

استفاده از اسید آمینوکاپروئیک یکی از روش‌های مورد استفاده در کنترل خونریزی لثه و دندان است. این اسید یک داروی خنثی‌کننده پلاسمینوژن (یعنی فرآیند تشکیل پلاسمینوژن در خون) است که به تنظیم جریان خون و کاهش خونریزی کمک می‌کند.  با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما به شما راهنمایی خواهد کرد که آیا استفاده از اسید آمینوکاپروئیک برای شما مناسب است یا نه. حتماً دستورالعمل‌ها و مقدار مصرف را به دقت دنبال کنید. دارو را به دقت طبق دستورات پزشک مصرف کنید.

6. اجتناب از فعالیت‌های شدید

  1. توقف فعالیت‌های شدید: اگر دچار خونریزی لثه یا دندان شده‌اید، بهتر است از هرگونه فعالیت‌های شدیدی که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود، خودداری کنید. این شامل ورزش‌های شدید، پیاده روی و غیره می‌شود.
  2. استراحت: به جای انجام فعالیت‌های شدید، به بدن خود استراحت کافی دهید. استراحت به شما کمک می‌کند تا فشار خون و ضربان قلب کمتر شود و جریان خون کنترل شود.
  3. عدم تغییرات ناگهانی: هنگام بلند شدن از یک جا زمانی که مدتی بوده که نشسته اید یا دراز کشیده اید، به نرمی و با آرامش عمل کنید. تغییرات ناگهانی ممکن است جریان خون را تشدید کند.

7. اجتناب از استفاده از نی، سیگار و تف کردن

از استفاده از نی نوشیدنی، سیگار یا ریختن آب دهان به بیرون  اجتناب کنید. این روش‌ها ممکن است به دهان و لثه فشار بیاورند و خونریزی را تشدید کنند. برای اطمینان از بهبود سریع‌تر خونریزی و بهبود وضعیت پس از درمان، بهتر است از این عادات خودداری نمایید.

توصیه می‌شود تا وقتی که خونریزی به طور کامل متوقف نشده و وضعیتتان بهبود پیدا نکرده است، از این عادات خودداری کنید. همچنین، همواره مشورت با پزشک خود را در مورد رفتارها و عاداتی که به بهبود وضعیت دهان و لثه کمک می‌کنند، در نظر داشته باشید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس