دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

از دست رفتن دندان یک مشکل دندانی می باشد که در صورت امکان با کمک دندانپزشکی آن را برطرف نمود. نبود دندان در کنار اینکه زیبایی و اعتماد به نفس را در فرد کاهش می دهد، می تواند دندان های دیگری همچون نیش را ناهموار سازد که در آخر می تواند منجربه پوسیدگی دندان گردد. پس با کمک دندان مصنوعی تکه ای می توان از بروز این اتفاقات و سایر مشکلات دیگر جلوگیری نمود. پروتز پارسیل یا همان دندان مصنوعی تکه ای همچون پروتزهای معمولی عمل می نماید، البته با این تفاوت که می تواند به دندان های طبیعی دیگر که در لثه بالایی یا پایین وجود دارند بچسبد. شما می توانید با کمک این مقاله آنچه را که باید در رابطه با پروتزهای پارسیل بدانید و اینکه آیا می تواند برای شما مناسب باشد، یا خیر را متوجه گردید.

دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

دندان مصنوعی تکه ای با نام پروتز پارسیل در علم دندانپزشکی شناخته می شود و به متظور جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته قابل استفاده می باشد. همچنین می تواند مشکل عملکردی (جویدن و گاز گرفتن) و البته مشکل زیبایی (ظاهر) که از طریق یک یا چند دندان از دست رفته به خطر افتاده را حل نماید. 

این نوع از لوازم دندانپزشکی به طور معمول شامل یک یا چند دندان مصنوعی می باشد که روی یک پایه فلزی یا پلاستیکی قرار می گیرد. پروتزهای جزئی متحرکی می باشند که احتیاج به تمیز نمودن منظم دارند. به گونه ای طراحی گردیده اند که همچون ایمپلنت دندان به عنوان یک وسیله ثابت در دهان شما قرار بگیرند و کارایی داشته باشند.

در صورتی که فرد دندان های خود را در نواحی مختلفی از دهان از دست داده باشد، پروتز پارسیل نمی تواند به گونه ای طراحی گردد که روی دندان های مجاور بسته گردد و تمام نواحی را ساپورت نماید.

پروتزهای تکه ای در مقابل ایمپلنت های دندانی

تفاوت‌های بسیاری بین پروتز پارسیل و ایمپلنت‌های دندانی وجود داشته که، بزرگترین تفاوت این می باشد که پروتزهای پارسیل متحرک می باشند اما ایمپلنت ها به این صورت نمی باشند‌. 

ایمپلنت دندان بهترین روش به منظور جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد. آن‌ها همچون دندان های طبیعی ما احساس می شوند و عمل می نمایند.

چند دلیل وجود داشته که چرا امکان دارد شخصی کندیدای مناسبی به منظور ایمپلنت نباشد، و امکان دارد به جای آن دندان مصنوعی را انتخاب نماید. این موارد عبارتند از:

  • مسائل بهداشتی 
  • ساختار استخوانی
  • گران بودن ایمپلنت

انواع پروتز پارسیل

ربع طور کلی دو نوع پروتز پارسیل وجود داشته که افراد به طور معمول از بین آنها می توانند انتخاب نمایند.

دندان مصنوعی قلاب دار

این نوع پروتز با بسته شدن بر روی دندان های مجاور با کمک گیره های فلزی نازک و محتاط در جای خود ثابت می مانند.

اوردنچر یا پروتز ماندگار ایمپلنت

در صورتی که ساختار استخوانی به منظور حمایت از ایمپلنت داشته باشید، این نوع پروتز می تواند به ایمپلنت ها متصل گردد و همچنین مناسب تر و ایمن تر هستند.

دندانپزشک می تواند شما را در امر تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع پروتز پارسیل برای شما مناسب و بهترین کمک کننده می باشد یاری نماید. از آنجایی که استخوان موجود نقش بسزایی می تواند در کارایی پروتزهای جزئی داشته باشد، دندانپزشک شما قبل از تصمیم گرفتن در مورد یک دوره درمانی، برای تعیین وضعیت دهان شما معاینه ای را انجام خواهد داد.

دندان مصنوعی تکه ای

چه افرادی کاندیدای مناسب دندان مصنوعی تکه ای می باشند؟

افرادی که فقط چند دندان خود را از دست داده اند، یا آنهایی که اکثر دندان های طبیعی خود را در شرایط سالمی دارا می باشند، به احتمال بسیار از پروتز پارسیل به جای مجموعه جایگزین کامل بهره مند خواهند نمود.

همیشه توصیه می گردد که تا حد امکان به حفظ دندان های طبیعی خود کمک نمایید. پروتزهای پارسیل احتباس خوبی داشته، چرا که دندانپزشک از دندان های طبیعی به منظور لنگر انداختن پروتز پارسیل استفاده می نماید تا در حین جویدن حرکت نکند.

پس افرادی که یک یا چند دندان خود را فقط از دست داده اند و همچنین دندانی در مجاورت دندان های از دست رفته داشته باشند کاندیدای مناسب این نوع دندان مصنوعی خواهند بود. 

انتظارات در زمان گرفتن پروتز پارسیل 

افرادی که به هر نوع دستگاه دندان مصنوعی احتیاج دارند، می توانند قبل از تکمیل، یک سری قرار ملاقات با دندانپزشک خود آماده نمایند.

در ادامه مراحل مختلف مربوط به گرفتن دندان مصنوعی پارسیل در زیر آورده ایم با ما همراه باشید تا با این مراحل آشنا گردیم.

معاینه جامع

در اولین قدم فرد احتیاج به یک معاینه جامع به منظور تعیین وضعیت دهانی فرد خواهد داشت. یک معاینه جامع بایستی همیشه قبل از ساخت پروتزهای پارسیل سفارش می گردد، چرا که همیشه بهتر می باشد هر گونه بیماری و مشکل دهان و دندان را شناسایی و آن را ابتدا درمان و برطرف نمود. 

در فرایند معاینه، دندانپزشک به دقت تمام آنچه که در دهان و همان قسمت از لثه که دندان خارج گردیده را معاینه نماید و در صورت وجود نوک ریشه یا برآمدگی استخوانی تیز بایستی توسط دندانپزشک و قبل از انجام پروتز پارسیل درمان و برطرف گردد.

 جراحی به منظور برداشتن قطعات دندان

پس از اینکه معاینه انجام شد، دندانپزشک به احتمال بسیار یک عمل جراحی جزئی را به منظور برداشتن بقایای دندان، همچون نوکینه یا نواحی استخوانی بالا، برنامه ریزی می نماید. درست همچون هر روش دندانپزشکی همانند پر نمودن، روکش یا کانال، این جراحی جزئی احتیاج به بی حسی موضعی داشته باشد.

ساخت دندان مصنوعی تکه ای

پس از اینکه معاینه و قطعات اضافی در لثه برداشته شد و بهبودی صورت گرفت، نوبت به ساخت دستگاه پروتز خواهد رسید. این کار با یک سری قالب گیری همراه با یک لبه مومی شروع می گردد که نیش صحیح را تعیین نماید. این مرحله منجر می شود که دندان مصنوعی پارس به درستی جا بگیرد و احساس راحتی داشته باشد.

نصب و تنظیم دندان مصنوعی پارسیل

در آخر می توان یک جلسه آزمایشی داشته که اندازه، رنگ و شکل صحیح دندان های اصلی با این نوع دندان ها مطابقت داده شود.

همیشه چند جلسه ای برای تنظیم نمودن دندان مصنوعی تکه ای تعیین می گردد تا در صورتی که مشکلی وجود داشته دندانپزشک به رفع آن بپردازد.

هزینه پروتز پارسیل 

در رابطه با هزینه دندان مصنوعی تکه ای باید بگوییم این نوع نسبت به دندان مصنوعی کامل قیمت مقرون به سرفه ایی دارد. البته به نوع مواد، تعداد دندان های از دست رفته، مکانی که برای مراجعه می روید و … هم بستگی دارد.

در آخر

دندان مصنوعی تکه ای برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند مناسب می باشد و زیبایی و اعتماد به نفس فرد را باز گردانده و همچنین می تواند به نحوه خوردن، صحبت کردن و همچنین سلامت دندان ها هم کمک شایانی نماید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان