تفاوت روکش پی اف ام با زیرکونیا

تفاوت روکش پی اف ام با زیرکونیا

روکش پی اف ام (PFM) و زیرکونیا دو نوع متداول از روکش‌های دندانی هستند که در صنعت دندانپزشکی استفاده می‌شوند. این دو نوع روکش در جنبه‌های مختلفی مانند استحکام، زیبایی و قابلیت انعطاف با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه در رابطه با تفاوت روکش پی اف ام با زیرکونیا توضیح می دهیم.

  1. روکش پی اف ام (PFM): این نوع روکش از ترکیبی از آلیاژهای فلزی مانند نقره، طلا یا آلیاژهای غیر قابل تشخیص با پلاتینوم و بیس‌متیل‌آکریلات تشکیل شده است. یک لایه سرامیک هم بر روی این آلیاژها قرار می‌گیرد. این روکش‌ها از لحاظ استحکام بسیار قابل اطمینان هستند اما ممکن است در مقایسه با دندان‌های طبیعی کمی کمتر زیبا باشند.
  2. روکش زیرکونیا: این نوع روکش از مواد سرامیکی سخت مانند اکسید زیرکونیم تشکیل شده است که معمولاً از زیبایی بیشتری نسبت به PFM ها برخوردارند. زیرکونیا دارای تراکم بالا و مقاومت خوب در برابر شکستگی است. از آنجایی که زیرکونیا به خوبی با رنگ های مختلف هماهنگ می‌شود، رنگ دندان‌های طبیعی را به خوبی تقلید می‌کند و این امر باعث می‌شود که زیرکونیا به عنوان یک گزینه زیبا و طبیعی برای روکش دندان محسوب شود.

بنابراین، از این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که اصلی‌ترین تفاوت بین این دو نوع روکش در جنبه‌های زیبایی و استحکام آن‌هاست. هر یک از این نوع روکش‌ها ممکن است بر اساس نیازهای خاص بیمار و توصیه دندانپزشک انتخاب شود.

در این مقاله قرار است عناوین زیر را مورد بررسی قرار دهیم: پنهان

مزایای تاج های PFM

برخی از مزایای تاج های PFM عبارتند از:

ظاهر طبیعی: پوشش سرامیکی چینی با پایه فلزی می تواند رنگ دندان را به خوبی تقلید کند. این موضوع کمک می کند تا ظاهری طبیعی به دندان مصنوعی داده شود.
قوی و بادوام: فلز زیر لایه چینی استحکام خوبی برای تحمل نیروهای ناشی از گاز گرفتن و جویدن دارد. روکش PFM دوام زیادی دارد و به خوبی جایگزین دندان های ضعیف و از دست رفته می شود.
محافظت خوبی ارائه می دهد: روکش PFM از دندان عصب کشی شده، ضعیف یا آسیب دیده محافظت می کند و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. در نتیجه به حفظ سلامت دندان کمک می کند.
مقرون به صرفه: این نوع روکش مقرون به صرفه تر از روکش های بدون فلز است. روکش‌های PFM از مواد فلزی و سرامیکی ساخته شده‌اند که باعث می‌شود ارزان تر باشند.

معایب روکش های PFM

معایب روکش های PFM عبارتند از:
برخی مشکلات ظاهری: فلز زیرین در خط لثه قابل مشاهده است که سایه مایل به خاکستری می دهد. این فلز استحکام می بخشد اما نمی تواند ظاهری کاملا طبیعی ارائه دهد. لبخند زدن و صحبت کردن با تاج های PFM می تواند راحت تر باشد.
واکنش آلرژیک: فلز به کار رفته در تاج PFM می تواند در برخی افراد، باعث واکنش های آلرژیک یا حساسیت شود. برای افرادی که به فلز حساسیت دارند جایگزین کردن دندان های خود با روکش های PFM نامناسب است.
فرورفتگی لثه: بخشی از ساختار دندان برای این روکش باید برداشته شود تا روکش های PFM ثابت شود، که ممکن است به مرور زمان باعث تحلیل لثه شود. این فلز زیر تاج نمایان می شود و ظاهر طبیعی جایگزین را محدود می کند.
خرد کردن و شکستن: روکش های PFM به راحتی می توانند به دلیل فشار ناشی از گاز گرفتن، جویدن یا ساییدن شکسته شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات، تراشه های سرامیکی باعث نمایان شدن فلز داخلی می شود.
تراش دندان: روکش های PFM باید ضخیم باشند تا استحکام لازم را ایجاد کنند. بنابراین تراش دندان ضروری است.

مزایای تاج های زیرکونیا

استحکام و دوام: زیرکونیا یک ماده سخت است که به اندازه دندان شما قوی است. روکش های زیرکونیا استحکام و عملکرد دندان شکسته، آسیب دیده و از دست رفته را بازیابی می کنند.
ظاهر طبیعی: روکش های زیرکونیا ظاهری کاملا طبیعی و اندازه، شکل و احساس کامل یک دندان طبیعی را ارائه می دهند. آنها یک گزینه ایده آل برای جایگزینی دندان های جلو و عقب هستند.
ماندگاری طولانی: ترمیم دندان با روکش زیرکونیا می تواند تا یک عمر دوام داشته باشد. این به عنوان یک بازگشت خوب در سرمایه گذاری در درمان عمل می کند.
غیر سمی: غیر سمی هستند، بنابراین استفاده از آن ها بی خطر است، به ویژه برای افراد مبتلا به آلرژی یا حساسیت.
مقاوم در برابر لکه: خوردن و جویدن منظم تاج زیرکونیا را لکه دار یا تحت تاثیر قرار نمی دهد. تاج های زیرکونیا بدون لکه و شفاف باقی می مانند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس