تأثیر سن بر نتایج سفید کردن دندان ها

تأثیر سن بر نتایج سفید کردن دندان ها

آیا افراد مسن هم می‌توانند دندان‌های خود را بلیچینگ کنند؟ آیا همیشه به دندان‌های سفید افراد دیگر نگاه انداخته‌اید، اما نگران بوده‌اید که شاید برای سفیدکردن دندان‌هایتان خیلی دیر شده‌ است؟ خب، اینکه شما به سمت سالخوردگی حرکت می‌کنید، به هیچ وجه به این معنا نیست که نمی توانید دندان هایی سفید داشته باشید. ما در این مطلب بطور کامل در رابطه با تأثیر سن بر نتایج سفید کردن دندان ها توضیح می دهیم.

سفیدکردن دندان برای همه افراد مناسب‌ است. هیچ محدودیت سنی برای انجام درمان زیبایی دندان وجود ندارد، بنابراین اگر 26 ساله هستید یا 62 ساله و یا حتی بیشتر از این ها سن دارید و می‌خواهید دندان‌های سفیدتری داشته باشید، سن شما مانع از این اتفاق نخواهد بود. تنها تفاوت این است که هر چه سن شما بیشتر باشد، فرآیند سفید کردن ممکن است زمان بیشتری ببرد، و دلیل آن هم ساده است؛ به دلیل وجود لکه‌های بیشتر.

با گذر زمان دندان‌های ما رنگ می گیرند و این یک فرآیند طبیعی است. در گذشته، رنگ‌ زرد دندان به عنوان یک قسمت غیرقابل اجتناب از فرآیند پیری مورد قبول قرار می‌گرفت که حتی بهترین روتین بهداشت دهانی نیز نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد. اما امروزه با پیشرفت بهداشت دهان و دندان، این شرایط تغییر کرده است.

آیا دندان‌ها به صورت طبیعی سفید هستند؟

اولین چیزی که باید بفهمید این است که دندان‌های طبیعی هیچ کدامِ ما، به صورت کامل سفید نیستند و برای درک این موضوع، بیایید به ساختار دندان‌هایمان نگاه کنیم.

 لایه بیرونی دندان یعنی لایه‌ی انامل به رنگ آبی-سفید است و نیم‌شفاف نیز می باشد. اما لايه یکی مانده به بیرونِ هر دندانی که موادی به نام دنتین را نیز در بر گرفته و در واقع بخش عظیم دندان را شامل می‌شود، رنگ زردی دارد. 

هرچند لایه انامل دندان بسیار قوی است، اما در طول زمان، شما با فرسایش انامل روبرو خواهید شد، ساختار انامل از طریق رژیم غذایی، مصرف غذاهای شیرین و دارای نشاسته، مصرف غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌ها و نیز شرایط پزشکی مانند سوء هضم و مصرف برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک، تتراسایکلین و اختلالات ژنتیکی تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. هر چه انامل نازک‌تر باشد، دنتین بیشتر نمایان خواهد بود و به دندان‌های شما ظاهر زردتری خواهد بخشید. نوشیدن قهوه و چای به صورت روزانه یکی از اصلی‌ترین عوامل این لکه‌دهی است، به ویژه اگر آن ها را بدون شیر بنوشید. در مورد چای، تانین اصلی ترین عامل لکه‌دهی است، که در بیشتر انواع چای‌های سیاه یافت می‌شود، بنابراین اگر نگران لکه‌دهی دندان‌های خود هستید، بهتر است چای‌ سبز بنوشید که تانین کمتری دارد.

اگر علاقه به نوشیدن نوشابه دارید، شکر مصنوعی و اسید آن همزمان لایه انامل دندان را فرسوده می کنند. از طرف دیگر نوشیدنی‌های تیره رنگ نیز به نوبه خود آن را لکه‌دار می‌کنند.  البته اگر علاقه به نوشیدن شراب قرمز دارید، این نیز با گذر زمان دندان‌های شما را لکه‌دار خواهد کرد.

در مورد آبمیوه‌ها، بهتر است به آبمیوه‌های رنگ روشن، مثل آب سیب، روی بیاورید. آبمیوه‌های تیره مانند انگور و کرنبری دندان ها را لکه‌دار می‌کنند. در واقع، میوه‌های تیره مانند لبو و میوه‌های آبی مانند انگورها و حتی گوجه فرنگی و سس نیز دندان شما را لکه‌دار می کنند.

ادویه‌ها و افزودنی‌های مانند سس سویا، زردچوبه و سرکه بالزامیک هم برای دوست داران دندان‌های گزینه های غذایی بدی هستند.

اگر سیگاری هستید، احتمالاً از قبل می‌دانید که دخانیات به دلیل نیکوتین موجود در آن، به دندان‌ها لطمه می‌زند. حتی اگر تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید و به جای آن ویپ کردن را امتحان می کنید، همچنان باید مراقب باشید، زیرا سیگارهای الکترونیکی نیز در خود نیکوتین دارند.

سفیدکردن دندان در خانه

دندانپزشک می‌تواند یک سفیدکننده خاص با غلظت کمتر برای استفاده در خانه تجویز کند و نحوه استفاده را به شما آموزش دهد. این روش نیاز به مشاوره دندانپزشک دارد تا از احتمال وقوع عوارض جلوگیری شود.

سفیدکردن دندان حرفه‌ای

دندانپزشک ممکن است از مواد بلیچینگ قوی‌تر و با غلظت بالا برای سفیدکردن دندان‌ها استفاده کند. این روش معمولاً تحت نظر و کنترل مستقیم دندانپزشک انجام می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس