برای ورم لثه چه قرصی بخوریم؟ راهنمای کامل درمان درد و التهاب لثه

برای ورم لثه چه قرصی بخوریم؟ راهنمای کامل درمان درد و التهاب لثه

اگر دچار ورم لثه شده اید و اکنون می پرسید برای ورم لثه چه قرصی بخوریم؟ به مطلب درستی سر زده اید. زیرا در اینجا قرار است به این سوال پاسخ دهیم. ورم لثه یک مشکل رایج دهانی است که می تواند باعث درد، خونریزی، بوی بد دهان و افتادگی دندان شود. ورم لثه معمولا نشانه عفونت یا التهاب لثه است که اگر درمان نشود می تواند به بیماری های جدی تری مانند پریودنتیت منجر شود. برای درمان ورم لثه می توان از قرص های ضد التهاب و درد استفاده کرد که در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت. همچنین به علل ورم لثه، درمان های خانگی و علائم آن اشاره خواهیم کرد.

نام داروعملکرد
آسپیریندرد لثه
ایبوپروفنضد التهاب
دیکلوفناکضد التهاب غیر استروئیدی
مترونیدازولدرمان عفونت های باکتریایی
آموکسی سیلینورم لثه

قرص ایبوپروفن برای درد لثه

ایبوپروفن یک قرص ضد التهاب غیر استروئیدی است که می تواند در کاهش درد و ورم لثه موثر باشد. ایبوپروفن با مهار آنزیم های سیکلو اکسیژناز که مسئول تولید پروستاگلاندین ها هستند، عمل می کند. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در پاسخ به آسیب و التهاب تولید می شوند و باعث تحریک عصب ها و افزایش گردش خون می شوند. ایبوپروفن با کاهش سطح پروستاگلاندین ها، علائم ورم لثه را کاهش می دهد.

ایبوپروفن معمولا به صورت قرص ۲۰۰ یا ۴۰۰ میلی گرمی در دسترس است و باید با غذا یا شیر مصرف شود. دوز معمول ایبوپروفن برای بزرگسالان ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت است. ایبوپروفن ممکن است باعث عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، اسهال، سردرد، خونریزی دهانی، آلرژی و کاهش تعداد گلبول های خون بشود. بنابراین قبل از مصرف ایبوپروفن باید با پزشک مشورت کرد و از مصرف آن در صورت بارداری، شیردهی، بیماری های قلبی، کبدی، کلیوی، معده و روده، آسم و آلرژی به این دارو خودداری کرد.

قرص آسپیرین برای درد لثه

آسپیرین نیز یک قرص ضد التهاب غیر استروئیدی است که مانند ایبوپروفن با مهار آنزیم های سیکلو اکسیژناز عمل می کند و سطح پروستاگلاندین ها را کاهش می دهد. آسپیرین علاوه بر کاهش درد و ورم لثه، می تواند  خطر ایجاد لخته خون را کاهش دهد. این خاصیت آسپیرین می تواند در پیشگیری از سکته قلبی و مغزی مفید باشد.

آسپیرین به صورت قرص ۳۰۰ یا ۵۰۰ میلی گرمی در دسترس است و باید با غذا یا شیر مصرف شود. دوز معمول آسپیرین برای بزرگسالان ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت است. آسپیرین ممکن است باعث عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، اسهال، سردرد، خونریزی دهانی، آلرژی و اختلالات کبدی و کلیوی شود. بنابراین قبل از مصرف آسپیرین باید با پزشک مشورت کرد و از مصرف آن در صورت بارداری، شیردهی، بیماری های قلبی، کبدی، کلیوی، معده و روده، آسم، آلرژی به این دارو و بیماری های خونی خودداری کرد.

دیکلوفناک یک قرص ضد التهاب و درد

دیکلوفناک نیز مانند ایبوپروفن و آسپیرین یک قرص ضد التهاب غیر استروئیدی است که می تواند در کاهش درد و ورم لثه موثر باشد. دیکلوفناک با مهار آنزیم های سیکلو اکسیژناز عمل می کند و سطح پروستاگلاندین ها را کاهش می دهد. دیکلوفناک به صورت قرص، ژل، تزریق در دسترس است و بسته به شکل دارویی می تواند موضعی یا سیستمیک عمل کند.

دیکلوفناک معمولا به صورت قرص ۵۰ یا ۱۰۰ میلی گرمی در دسترس است و باید با غذا یا شیر مصرف شود. دوز معمول دیکلوفناک برای بزرگسالان ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز است که باید به دو یا سه دوز تقسیم شود. دیکلوفناک ممکن است باعث عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، اسهال، سردرد، خونریزی دهانی، آلرژی،  اختلالات کبدی و کلیوی و افزایش فشار خون شود. بنابراین قبل از مصرف دیکلوفناک باید با پزشک مشورت کرد و از مصرف آن در صورت بارداری، شیردهی، بیماری های قلبی، کبدی، کلیوی، معده و روده، آسم، آلرژی به این دارو و بیماری های خونی خودداری کرد.

قرص مترونیدازول برای ورم لثه

مترونیدازول یک قرص آنتی بیوتیک است که می تواند در درمان عفونت های باکتریایی که ممکن است باعث ورم لثه شوند، موثر باشد. مترونیدازول با تغییر دی ان ای باکتری ها عمل می کند و باعث مرگ آنها می شود. مترونیدازول معمولا به صورت قرص ۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی گرمی در دسترس است و باید با غذا یا شیر مصرف شود. دوز معمول مترونیدازول برای بزرگسالان ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۷۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت است که باید به مدت ۵ تا ۱۰ روز ادامه داده شود. مترونیدازول ممکن است باعث عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، اسهال، سردرد، خونریزی دهانی، آلرژی،  اختلالات کبدی و کلیوی، سرگیجه، تهوع و اختلالات عصبی شود. بنابراین قبل از مصرف مترونیدازول باید با پزشک مشورت کرد و از مصرف آن در صورت بارداری، شیردهی، بیماری های کبدی، کلیوی، مغزی و خونی، آلرژی به این دارو و مصرف الکل خودداری کرد.

آموکسی سیلین برای ورم لثه

آموکسی سیلین برای ورم لثه

آموکسی سیلین یک قرص آنتی بیوتیک از گروه پنی سیلین ها است که می تواند در درمان عفونت های باکتریایی که ممکن است باعث ورم لثه شوند، موثر باشد. آموکسی سیلین با مهار سنتز دیواره سلولی باکتری ها عمل می کند و باعث مرگ آنها می شود. آموکسی سیلین معمولا به صورت قرص ۲۵۰ یا ۵۰۰ میلی گرمی در دسترس است و باید با غذا یا شیر مصرف شود. دوز معمول آموکسی سیلین برای بزرگسالان ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت است که باید به مدت ۵ تا ۱۰ روز ادامه داده شود. آموکسی سیلین ممکن است باعث عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، اسهال، سردرد، خونریزی دهانی، آلرژی،  اختلالات کبدی و کلیوی، تهوع و اختلالات پوستی شود. بنابراین قبل از مصرف آموکسی سیلین باید با پزشک مشورت کرد و از مصرف آن در صورت بارداری، شیردهی، بیماری های کبدی، کلیوی، خونی و آلرژی به این دارو و پنی سیلین ها خودداری کرد.

درمان های خانگی برای رفع ورم لثه

علاوه بر قرص های ضد درد و آنتی بیوتیک، می توان از برخی درمان های خانگی برای کاهش درد و ورم لثه استفاده کرد. برخی از این درمان ها عبارتند از:

  • آب نمک: آب نمک یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند باکتری های موجود در دهان را کشته و التهاب لثه را کاهش دهد. برای این کار باید یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و با آن دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • آب اکسیژنه: آب اکسیژنه یک ماده آنتی بیوتیک و سفید کننده است که می تواند باکتری های موجود در دهان را کشته و رنگ دندان ها را روشن تر کند. برای این کار باید یک قسمت آب اکسیژنه را با دو قسمت آب معمولی مخلوط کرده و با آن دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که آب اکسیژنه را نبلعید و از مصرف آن در صورت داشتن زخم یا سوختگی در دهان خودداری کنید.
  • آب لیمو: آب لیمو یک ماده ضد التهاب و آنتی اکسیدان است که می تواند باکتری های موجود در دهان را کشته و ترشحات لثه را کاهش دهد. برای این کار باید یک قاشق غذا خوری آب لیمو را در یک لیوان آب معمولی حل کرده و با آن دهان خود را بشویید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که آب لیمو ممکن است باعث تحریک و خشکی دهان شود و بر روی آسیب پذیری دندان ها تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین پس از شستشوی دهان با آب لیمو باید با آب معمولی دهان خود را بشویید و از مصرف آن در صورت داشتن زخم یا سوختگی در دهان خودداری کنید.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا یک گیاه دارویی است که دارای خاصیت ضد التهاب، ضد عفونی و ضد قارچ است. آلوئه ورا می تواند باکتری های موجود در دهان را کشته و التهاب و ورم لثه را کاهش دهد. برای این کار باید یک برگ آلوئه ورا را بشکافید و ژل موجود در آن را بر روی لثه های ورم کرده بمالید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که آلوئه ورا را نبلعید و از مصرف آن در صورت داشتن آلرژی به این گیاه خودداری کنید.

علائم ورم لثه

علائم ورم لثه

ورم لثه ممکن است با علائم مختلفی همراه باشد که بستگی به شدت و علت آن دارد. برخی از علائم رایج ورم لثه عبارتند از:

  • لثه های قرمز، حساس و متورم
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا خوردن
  • بوی بد دهان
  • افتادگی یا جابجایی دندان ها
  • درد یا سوزش در لثه
  • ترشحات یا پوسیدگی لثه
  • تب یا لرز

اگر شما علائم ورم لثه را تجربه می کنید، باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید و درمان مناسب را دریافت کنید. ورم لثه ممکن است نشانه بیماری های جدی تری مانند پریودنتیت باشد که می تواند منجر به از دست دادن دندان ها و عفونت های خونی شود.

خلاصه و نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی قرص های ضد درد و چرک خشک کن برای درمان ورم لثه پرداختیم. ما معرفی و نحوه مصرف و عوارض جانبی قرص های ایبوپروفن، آسپیرین، پاراستامول، دیکلوفناک، مترونیدازول و آموکسی سیلین کردیم. همچنین به علل ورم لثه، درمان های خانگی و علائم آن اشاره کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بوده باشد.

نظر در"برای ورم لثه چه قرصی بخوریم؟ راهنمای کامل درمان درد و التهاب لثه"

  1. سعید

    من شنیدم خوردن زیاد آنتی بیوتیک باعث میشه بدن نسبت بهش مقاوم بشه. آیا درسته این؟

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس