مزایای داشتن دندان های صاف

مزایای داشتن دندان های صاف چیست؟

داشتن لبخندهای زیبای باعث افتخار هر فرد شده و اعتماد به نفس شخص را افزایش می دهد. اما خوب، دندان های صاف بسیار می تواند روی زیبایی شخص تاثیر بگذارد. همچنین سلامتی و اجتماعی قابل توجهی در رابطه با لبخند جذاب و دندان های صاف وجود دارد. در این مقاله به بررسی مزایای سلامت دندان های صاف می پردازیم و می خواهیم ببینیم مزایای داشتن دندان های صاف چیست؟ همچنین ما در این مقاله برخی از مسائلی را که می توان با کمک دندان های صاف آنها را حل نمود یا باعث کاهش آنها شد را بیان خواهیم نمود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مزایای داشتن دندان های صاف

دندان نقش موثر و بسیار مهمی در سلامت کلی بدن می تواند ایفا نماید. نوع دندان و نحو رشد و مراقبت هم می تواند در این امر دخیل باشد. ما در ادامه به مزایای داشتن دندان های صاف می پردازیم و به طور نمونه چند مورد از مزایای داشتن دندان های صاف را برای شما عزیزان ذکر خواهیم کرد.

باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود.

هر مقدار دندان ها کج یا خارج از تراز باشند، نگاه داشتن آنها کمی دشوار خواهد بود. حتی در افرادی که عادت های مناسب مسواک کردن و نخ دندان کشیدن دارند، دندان های کج مکان بیشتری به منظور رشد و پنهان کردن پلاک ایجاد می نمایند. عللی که همه می دانیم پلاک است، پلاک منجربه پوسیدگی دندان می شود.

 باعث سلامت و حفظ لثه ها می گردد.

دندان های کج این امکان را دارند تا باعث افزایش پلاک گردند. به غیر از این بر ایجاد حفر، پلاک می تواند با ایجاد آسیب بر روی لثه هم تأثیر بسزایی داشته باشد.

مرحله ابتدایی بیماری لثه ژنژیویت می باشد و با تورم، قرمزی در لثه خود را نشان خواهد داد.

اگر درمان لثه انجام نگردد، ممکن است به شکل جدی تر از بیماری لثه  به نام پریودنتیت تبدیل گردد. در این مرحله، بیمار در معرض خطر از دست رفتن دندان های خود قرار خواهد گرفت، چرا که اطراف دندان های ضعیف می توانند تا جایی که نمی توانند دندان‌ها را ثابت نگاه دارند. همچنین بیماری لثه با شرایط سلامتی خطرناک، بیماری قلبی مرتبط می باشد.

سایش ناهموار دندان را از بین خواهد برد.

دندان هایی که هم تراز نیستند می توانند به مشکلات بایت (مال اکلوژن) تبدیل گردند. زمانی این اتفاق رخ خواهد داد که در زمان گاز گرفتن بر روی برخی از دندان ها فشار وارد گردد. در نتیجه هم این امر منجر به: کوتاه شدن دندانها، ازبین رفتن مینای دندان، سایش ناهموار و شکستگی دندان ها می گردد. پس از این دندان ها بایستی با پر نمودن، روکش درمان گردند تا ظاهر و شکل اصلی خود را بازیابی نمایند.

مزایای داشتن دندان های صاف

باعث بهبود جویدن و هضم غذا می گردد.

از دیگر مزایای داشتن دندان های صاف این است که جویدن و هضم غذا را بهبود می بخشد. اگر غذا به درستی جویده نگردد، امکان دارد مشکلاتی همچون سوء هاضمه، گاز و عدم دریافت مواد مغذی کافی از غذا ایجاد گردد.

به بهبود گفتار فرد کمک می کند.

دندان ها نقش بسزایی در گفتار خواهند داشت. هر چه دندان ها از هم تراز مطرح گردد، نتیجه می تواند یک مشکل گفتاری باشد. مثلاً، فاصله بسیار بین دندان های جلویی (دیاستما) یا اپن بایت یا اوربایت جدی می توان به صدای لیپ یا صدای سوت در زمان صداهای «s» یا «th گردد». صاف نمودن دندان ها می تواند به این مشکل کمک کرده و باعث گفتار واضح تر گردد. در صورتی که کودکی با مشکلات گفتاری مواجه می باشد، امکان دارد ارزش آن را داشته باشد که کودک توسط متخصص ارتودنسی ارزیابی گردد تا ببیند آیا نامرتب بودن دندان ها یا فک ها باعث ایجاد این مشکل شده یا خیر.

از صدمات جدی جلوگیری می نماید.

دندان های جلویی که بیرون زده (به نام اورجت) اند به راحتی می توانند دچار آسیب گردند، به خصوص اگر کودک در حال انجام ورزش های همچون فوتبال باشد. ضربه خوردن به صورت توسط توپ ممکن است منجربه ترک خوردن یا حتی افتادن دندان گردد. محافظ های دهان ورزشی در این مورد می توانند کمک کنند باشند، اما بهترین راه حل برای اینکه فرد دچار این مشکل نگردد اصلاح اورجت با درمان ارتودنسی، همچون بریس یا اینویزیلاین می باشد.

به درمان آپنه خواب کمک می نماید.

در برخی از موارد، فک های فرورفته می توانند به آپنه خواب کمک نمایند. آپنه خواب به غیر از ایجاد مشکلات خواب، این توانایی را دارند بر روی سلامت کلی فرد هم تاثیر بگذارند. اصلاح نمودن مسائل نیش می تواند این مشکل را تا حد ممکن کاهش دهد. در این موارد استفاده کردن از بریس و جراحی نمودن فک اصلاحی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس می شود.

مزایای داشتن دندان های صاف تا کنون با گفتن این موارد بر کسی پوشیده نبوده اما خوب از دیگر مزایای داشتن دندان های صاف ما می توانیم افزایش اعتماد به نفس در فرد هم اشاره نماییم.

بی شک نمی‌توان سلامت روانی و اجتماعی یک لبخند جذاب را نادیده گرفت. اگر فردی از ظاهر دندان های خود خجالت بکشد، امکان دارد کمتر لبخند زده یا اینکه لبخند خود را مخفی نماید. با اصلاح این مسائل مهم، ما می توانیم به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس خود کمک نموده و آن را تجربه نماییم. در آخر هم، با بهبود دندان ها این افراد می توانند لبخند زیبا بزنند، با افراد بیشتر صمیمی تر گردند و از نظر اجتماعی هم بیشتر مراودات اجتماعی داشته باشند.

به بهبود چشم انداز شغلی هم می تواند کمک بسزایی نماید.

تحقیقات قابل توجه ای در این مورد انجام شده که اولین برداشت در انجام ملاقات و مصاحبه های شغلی می باشد. لبخند جذاب همیشه در راس انتخاب کارفرمایان می باشد. در برخی از شغل ها توجه به خوش مشربی و داشتن روابط عمومی بالا بسیار مهم می باشد.

همچنین طبق تحقیقاتی که پزشکان ارتودنسی و ارتوپدی دندان پزشکی انجام داده اند، این موضوع صدق می کند که افرادی که دندان های صاف و سالم دارند به نسبت افرادی که دارای دندان های کج و مشکلاتی دندانی دارند، باهوش تر می باشند و فرصت شغلی بهتری در انتظار آنها است.

 

جمع بندی مزایای داشتن دندان های صاف

توجه به سلامت دهان و دندان و به خصوص نوع رشد دندان ها و شکل دندان ها می تواند هم از نظر سلامت جسمی و هم از نظر سلامت روحی و روانی بسیار مهم تلقی گردد. پس اگر دارای دندان های کج و معوج و ناسالمی هستید در اسرع وقت با دندانپزشک متخصص و حاذق صحبت نمایید و به فکر درمان دندان های خود باشید.

دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان و … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره وتعیین وقت:44284234-021