فواید کشیدن دندان عقل

فواید کشیدن دندان عقل

افراد بسیاری هستند که برخی یا تمام دندان های عقل خود را کشیده اند. به طور معمول بهتر است دندان های عقل از دهان خارج شوند، چرا که به گفته دندانپزشکان ممکن است روی سلامت دهان و دندان تاثیرات منفی بگذارد. ما در این مقاله سعی داریم شما را با فواید کشیدن دندان عقل آشنا سازیم و این دلهره را که ممکن است با کشیدن دندان عقل مشکلاتی برای دندان های خود ایجاد نماییم را برطرف کنیم. پس با دندانپزشکی      تا انتهای این مقاله همراه باشید.

گاهی پیش می آید دندان عقل به صورت پیچ خورده رشد نماید یا فشار غیرضروری به فک یا دندان های مجاور فرد وارد نماید. اگر اقدام به کشیدن دندان عقل خود نموده اید، حتماً از دندانپزشک خود بارها شنیده اید که دندان عقل شما مناسب نبوده و بهتر است کشیده شود.

دندان عقل در چه سنی رشد می کند؟

دندان عقل در سنین بین ۱۷ تا ۲۱ سال شروع به رویش و پدیدار شدن می کنند.

فواید کشیدن دندان عقل

ما برای آنکه شما را با علت کشیدن دندان عقل آشنا سازیم ۵ مورد از فواید کشیدن دندان عقل را آماده کرده و به شما می شناسانیم.

داشتن فضای کافی به معنای مشکلات کمتر ارتودنسی

زمانی که دندان عقل شروع به رشد می نماید و در حال خارج شدن از لثه است، باعث می گردد دندان های شما بیش از حد شلوغ گردد و به دندان های آسیاب همجوار آسیب رساند. هنگامی که فضایی برای آنها وجود نداشته باشد، دندان عقل می تواند به مرور زمان منجر به ایجاد مشکل در تراز گشتن آنها گردد، چرا که دندان های دیگر به سمت خارج متمایل می گردند. پس، برداشتن دندان عقل، احتمال احتیاج به بریس یا سایر روش های پرهزینه درمان ارتودنسی را هم به منظور اصلاح ناهماهنگی دندانها می تواند کاهش دهد. در صورتی که قبلاً بریس دندان عقل برداشته شده، احتمال خنثی گشتن لبخندی که به سختی به دست آورده شده را هم کاهش خواهد داد.

از آسیب به دندان های مجاور جلوگیری می شود.

فشاری که از دندان عقل ایجاد می گردد می تواند منجر به ضعیف گشتن و حتی از دست رفتن ریشه دندان های مجاور یا مینای دندان گردد و دندان های مجاور را در معرض ایجاد حفره ها و تحلیل استخوان قرار دهد. به غیر این، دستیابی به دندان عقل و تمیز نمودن آنها هم کاری دشوار خواهد بود. رویش دردناک دندان عقل که به صورت کامل بیرون آمده باشد به عنوان دندان آسیب دیده در نظر گرفته خواهد شد و همچنین نگاه داشتن آنها تقریبا کاری غیر ممکن می باشد.

کاهش بیماری و دهان از فواید کشیدن دندان عقل

در صورتی که دندان عقل آسیب دیده خود را آن هم برای مدت طولانی نگهداری کنید، حفره های دندانی و بیماری لثه امکان دارد که رخ دهد. از نتایج مکرر دندان عقل نهفته، می توان به مشکلات لثه اشاره نمود که می تواند سرسخت باشد و درمان آن هم می تواند بسیار سخت گردد. اثراتی که در زیر لثه ها قرار خواهند گرفت، می‌توانند بر روی اعصاب و یا جریان خون تاثیر داشته باشند و به وضعیتی مخربی منجر شوند که باقی بدن را تحت تأثیر خود قرارخواهد داد، چرا که این یک بیماری خطرناک می باشد.

کاهش درد دهان از فواید کشیدن دندان عقل

از دیگر فواید کشیدن دندان عقل می توان به کاهش درد اشاره نمود.

کشیدن دندان عقل در کنار اینکه از پوسیدگی و بیماری دهان و دندان جلوگیری می نماید، فواید دیگری هم دارد که آن کاهش درد است. کاهش فشار، درمان لثه و کاهش درمان همه با برداشته شدن دندان های آسیاب سوم امکان پذیر می باشد. فشار دندان عقل منجر به سردرد های مزمن می گردد.

از ایجاد کیست، تومور جلوگیری می نماید.

دندان های عقل آسیب دیده زمینه هایی را می تواند برای میکروب ها ایجاد نمایند که منجر به ایجاد کیست یا تومور می گردد که استخوان فک را آسیب پذیر تر می نماید و منجر به درد شدید مفصلی در استخوان می گردد، که بعد ها به درمان اختلال TMJ احتیاج خواهد داشت.

فواید کشیدن دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل درد دارد؟

حال که با فواید کشیدن دندان عقل آشنا شدیم بد نیست به چند سوالی که ممکن است برای شما پیش آماده باشد هم جواب دهیم.

کشیدن دندان عقل به دلیل اینکه با کمک بی حسی انجام می پذیرد، درد آنچنانی را به همراه نخواهد داشت و پس از ازبین رفتن بی حسی ممکن است کمی درد احساس گردد که با داروهای می‌کنی که دندانپزشک تجویز می نماید این درد کاهش پیدا می کنند.

آیا کشیدن دندان عقل با جراحی همراه است؟

در بعضی موارد که دندان عقل به صورت کامل رشد نکرده باشد و یا در زیر سایر دندان ها نهفته باشد، دندانپزشک به منظور خارج سازی دندان عقل بایستی از روش جراحی برای خارج نمودن دندان عقل بیمار خود استفاده نماید.

چقدر زمان می برد تا محل آسیب بهبود پیدا کند؟

در رابطه با دوره نقاهت پس از کشیدن دندان عقل باید بگوییم که حدود ۲ هفته ممکن است به طول بی انجامد. البته این را هم متذکر شویم که ممکن است بیمارانی که اقدام به کشیدن دندان عقل خود نموده اند مدتی احساس درد داشته باشند که با مصرف مسکن های تجویزی از طرف دندانپزشک این درد به مرور کاهش پیدا کرده و ازبین خواهد رفت.

در آخر

در صورتی که شما هم از دندان عقل خود ناراحت هستید، بهتر می باشد قبل از اینکه منجر به بیماری شدید گردد، اقدام به کشیدن دندان عقل خود نمایید.

حدود ۸۵ درصد افراد احتیاج دارند تا برای اینکه سلامت سایر دندان های خود را تضمین نمایند اقدام به کشیدن دندان عقل خود کنند.

همانطور که گفته شد کشیدن دندان عقل می تواند پر از مزیت برای سلامت باشد و حتی روی زیبایی و طرح لبخند افراد تاثیر بسزایی داشته باشد. از فواید کشیدن دندان عقل می توان به: کاهش سردرد، تنظیم دندان ها، جلوگیری از پوسیدگی دندان های همجوار دندان عقل و … اشاره نمود.

کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی خدمات خود را از قبیل: جراحی دندان، عصب کشی، بلیچینگ ، دندانپزشکی ترمیمی و … را با بهترین کیفیت و قیمتی منصفانه برای بیماران عزیز ارائه می نماید

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس