درمان فاصله بین دندانی

برای درمان فاصله بین دندانی کدام گزینه دندانپزشکی مناسب است؟

مسائل مربوط به مرتب بودن دندان ها نه تنها بر ظاهر افراد می تواند تأثیر بگذارد بلکه می تواند در طی زمان بر سلامت کلی فرد هم تاثیراتی داشته باشد. وجود فاصله بین دندانی می تواند در هر صورت هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ سلامتی مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. پس بهتر است هر چه زودتر به درمان فاصله بین دندانی پرداخته شود و با کمک دندانپزشک و یک روش مناسب این مشکل را برطرف نمود.

جهت رفع شکاف بین دندان ها، علاوه بر اینکه بریس ها، می توانند گزینه خوبی برای درمان و زیبایی باشند، روش های دیگری هم هستند که با توجه به شرایط فرد، دندانپزشک می تواند آن را برای بیمار خود بازگو نموده و کمک نماید تا در بین آنها روشی که مناسب حال او است را انتخاب نماید.

با ما همراه باشید تا با چند روش منتخب برای درمان فاصله بین دندانی آشنا شویم و ببینیم کدام یک می تواند انتخاب بجا و مناسبی برای  ما باشند.

علت اصلی شکاف بین دندان ها

قبل از اینکه بخواهیم ببینیم درمان فاصله بین دندانی به چه صورت انجام می پذیرد، بهتر است ابتدا ببینیم که این شکاف های که بین دندان ها رخ می دهند به چه علت است و چه عواملی می توانند باعث این شکاف گردند. با ما همراه باشید تا شما را با این علل آشنا سازیم.

ژنتیک

یکی از علل ایجاد شکاف بین دندان، کوچک بودن دندان ها می باشد. در صورتی که دندان های بالایی کوچک باشند، ما شاهد این فاصله بین دندانی خواهیم بود. کوچک بودن دندان ها توسط عواملی همچون ژنتیک مشخص می گردند. پس می توان گفت شکاف بین دندانی می تواند یک وضعیت ژنتیکی هم باشد.

عدم تناسب اندازه استخوان فک و دندان

در صورتی که بین سایز استخوان فک و دندان ها ناهماهنگی یا ناسازگاری وجود داشته شد، ممکن است فرد شلوغی یا فاصله بین دندانی را تجربه نماید.

کشیدن دندان

از دیگر عواملی که باعث ایجاد شکاف بین دندانی می شود می توان به کشیدن دندان اشاره داشت. این مورد ممکن است برای هر فردی پیش بیاید که یکی از دندان های خود را از دست بدهد و مجبور به کشیدن آن گردد.

در این مواقع جای خالی در لثه ایجاد می شود. در صورتی که این جای خالی با کمک روش های دندان پزشکی همچون: بریج، ایمپلنت، پروتز پر نشود، دندان های مجاور اقدام به حرکت نموده و از همدیگر فاصله می گیرند.

لبیال فرنوم

از دیگر علت های فاصله گرفتن دندان ها از یکدیگر می توان به ابطال فرنوم اشاره داشت.

لبیال فرنوم بخشی از دهان می باشد که لثه های فک بالایی در بخش جلو را به بخش داخلی لب بالایی متصل می نماید. اگر لب خود را کمی بالا دهید شما می توانید این زائده کوچک را مشاهده نمایید. هنگامی که این زائده بزرگ گردد می تواند بین دو دندان جلویی قرار بگیرد و فاصله بسیاری در بین دندان های جلویی ایجاد کند.

این مشکل با کمک ارتودنسی و عمل جراحی قابل درمان می باشد.

داشتن عادات بد

این مورد در بین کودکان بسیار رواج دارد. از عادات بد می توان به: مکیدن انگشت، مکیدن پستانک و … اشاره داشت.

عفونت و بیماری

عفونت می تواند باعث ایجاد بیماری لثه و پریودنتیت شود. در این مواقع لثه دچار التهاب و عفونت شده و به بافت دندان و لثه می تواند آسیب برساند. به هیچ عنوان این مشکل را نادیده نگیرید چون می تواند به مرگ دندانها ختم گردد.

درمان فاصله بین دندانی

 درمان فاصله بین دندانی

برطرف نمودن شکاف بین دندان ها با درمان های مختلف قابل انجام است. از رایج ترین روش برای اصلاح فاصله دندان ها، استفاده از بریس های ارتودنسی می باشد. بسته به محل شکاف و دلیل ایجاد آن، می توان از دیگر درمان های زیبایی به منظور بستن شکاف های جزئی استفاده کرد. با ما همچنان همراه باشید تا شما را با دیگر درمان های فاصله بین دندانی آشنا سازیم.

ایمپلنت های دندانی

دندانپزشکان به طور معمول برای این مشکل ایمپلنت دندان را توصیه می کنند، این روش می تواند یک گزینه مناسب پس از ارتودنسی برای درمان فاصله بین دندانی باید و شکاف بین دندان ها را بپوشاند.

 بریس ها

بریس ها هم می توانند برای درمان و بستن شکاف ها و فضای ناخواسته بین دندانی مناسب باشند. درمان ارتودنسی سنتی هم یک مورد از روش های رفع ایراد از خفیف تا شدید است.

اینویزیلاین درمان فاصله بین دندانی

اینویزیلاین با توجه به تصاویر دندان های بیمار، توسط دندانپزشک ممکن است برای درمان تجویز شود. ترازهای شفاف با فشار وارد کردن به دندان ها باعث می شوند تا شکاف بین دندان ها به مرور کاهش پیدا کرده و صاف و یکدستگ در کنار یکدیگر دندانها قرار گیرند.

باندینگ دندان

از دیگر درمان هایی که می توان به درمان شکاف بین دندانی نسبت داد باندینگ دندان می باشد. باندینگ دندان روشی مناسب به منظور رفع شکاف های جزئی دندان های جلو و همچنین حل مشکل زیبایی می باشد. دندانپزشک سطح دندان ها را آماده می کند و با کمک مواد باندینگ که همرنگ دندان است فاصله بین دندانی را می پوشاند. رزین کامپوزیت به دلیل همرنگ بودن با دندان به طرز ماهرانه ای به منظور پوشاندن فاصله بین دندان ها مناسب و قابل استفاده می باشد. باندینگ دندان برای بیمارانی که بایت نامرتب، دندان های کج و یا شلوغی دارند هو توصیه می شود.

روکش های چینی درمان فاصله بین دندانی

ونیرهای چینی پوسته های نازکی به شکل دندان می باشند که روی سطح دندان ها قرار داده می شوند تا لکه ها را پنهان کنند و همچنین شکاف کوچک بین دندان ها را هم ببندند. ونیرها تنها با یک ویزیت، دندان های معیوب را به لبخندی زیبا و کاملاً متناسب تبدیل می نماید.

 تاج های دندان

در صورتی که مشکل تنها در یک دندان کوچک هم وجود داشته باشد، باعث فاصله بین دندان ها می گردد. روکش های چینی می تواند کلاهک را ببندند.

جمع بندی درمان فاصله بین دندانی

بسته به اندازه و شدت شکاف در دندان، دندانپزشک بهترین درمان به منظور زیبایی بیشتر را توصیه می نماید. در صورتی که برای رفع شکاف بین دندان ها قصد اقدام دارید، آن را به تعویق نیاندازید و هر چه زودتر هم برای زیبایی و هم برای سلامت دندان های خود به درمان فاصله دندانی به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس