درمان عفونت دندان

درمان عفونت ریشه دندان چگونه است؟

چه کنیم از بروز عفونت دندان جلوگیری نماییم؟ آیا راهی برای درمان عفونت ریشه دندان وجود دارد؟ یکی از عللی که باعث می شود دندان دچار عفونت شود رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است.

زمانی که به موقع مسواک نزنیم و نخ دندان نکشیم، به مرور دندان پلاک تشکیل داده و باکتری ها اسید ترشح نموده و باعث تخریب دندان می گردند و به مرور دندان پوسیده شده و عفونت به ریشه دندان سرایت می کند و زمانی به فکر دندان های خود می افتیم که دندانها دچار عفونت شده اند.

در این مواقع باید برای درمان سریع به سراغ دندانپزشک رفته و با درمانهایی که پیشنهاد می کند باعث درمان دندان های آسیب دیده خود شویم. درمان هایی همچون جرم گیری، جراحی دندان، جراحی لثه، کشیدن دندان و یا حتی عصب کشی و پر کردن دندان ممکن است تجویز شوند.

عفونت ریشه دندان به چه صورت است؟

این عارضه در علم دندانپزشکی یک پدیده بسیار خطرناک می باشد که در صورت وقوع بایستی سریعا درمان های فوری انجام پذیرد تا به مرگ دندان نرسیم. همچنین در صورتی که سریعا این عفونت تشخیص و درمان نگردد می تواند هم باعث ایجاد بیماری پریودنت گردد و هم به طور همزمان به بافت استخوان ورود کرده و باعث ایجاد آسیب به چندین دندان که در مجاور دندان عفونتی قرار دارند می شود.

عفونت و التهاب هم می تواند به صورت خفیف و هم به صورت شدید ریشه دندان را درگیر نماید  و در برخی مواقع به جریان خون راه پیدا نموده و باعث ایجاد خطر در سایر اعضای بدن گردد.

علت ایجاد عفونت ریشه دندان

قبل از اینکه بخواهیم به درمان عفونت ریشه دندان بپردازیم ابتدا باید بدانیم علت ایجاد این عفونت چیست و به چه علت این عارضه رخ می دهد.

عفونت ریشه دندان می تواند به دلایل مختلف رخ دهد، این دلایل به این شرح می باشد:

وجود پالپ دندان و درمان نکردن آن

ایجاد ضربه به دندان به هر دلیل

وجود پوسیدگی دندانی که درمان نشده و به ریشه دندان و عصب ها رسیده است.

پر شدن نادرست دندان توسط دندانپزشک مبتدی

اما خوب پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک از دلایل مهم و معمول ایجاد عفونت ریشه دندان می باشد.

علائم عفونت دندان

توجه به علایم عفونت دندان می تواند به ما اخطار دهد تا سریعاً به فکر درمان دندان خود براییم و از گسترش آن و مرگ دندان جلوگیری کنیم. پس در اینجا به علایم مهمی که می تواند به ما کمک کنند اشاره خواهیم کرد:

درد در دندان آسیب دیده

ضعف عمومی بدن

تورم و خونریزی لثه

افزایش دمای بدن

درد در غدد لنفاوی فک

درمان عفونت دندان

درمان عفونت ریشه دندان

درمان عفونت دندان بایستی در چند مرحله انجام پذیرد، در صورتی که بی توجه به این موضوع گذر کنیم می تواند مشکلات جدی دندانی را برای ما به همراه داشته باشد. پس حتما در زمان مشاهده درد و علایم پوسیدگی دندان سریعاً برای جلوگیری از رخداد بزرگتر اقدام به درمان عفونت و پوسیدگی دندان نمایید تا به ریشه دندان نرسد.

قبل از اینکه درمان توسط دندانپزشک صورت پذیرد، ابتدا ایشان با معاینه و عکس برداری اندازه آسیب و عفونت دندانی را تخمین می زند و بسته به مرحله شیوع آسیب درمان مناسبی برای عفونت ریشه دندان ارائه می نماید.

پس از آنکه دندانپزشک دندان ها را معاینه و تشخیص عفونت ریشه دندان را داد مراحل درمان را با نظر مثبت بیمار انجام خواهد داد که به این شرح می باشد:

ابتدا در صورت وجود پوسیدگی دندان آن را ازبین خواهد برد.

پس از آن با دستگاه مخصوص دندان پزشکی اقدام به سوراخ دندان می نماید تا دسترسی به کانال دندان داشته باشد و عصب برداشته شود.

در صورتی که التهاب به دلیل پالپ باشد آن را برمی دارد.

اقدام به پاکسازی کانال نموده و در صورت لزوم با یک محلول ضد عفونی کننده آن را شستشو می دهد.

حال با کمک کامپوزیت موقت حفره پوسیدگی را می بندد.

در آخر هم با چند روز استراحت و مراقبت از دندان های تازه پر شده مواد کامپوزیت برداشته شده و دندانپزشک دندان دچار آسیب را با ونیر کامپوزیت به صورت دائم پر می نماید.

پیشگیری از ایجاد عفونت ریشه دندان

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. شما با پرهیز نمودن و انجام روش های مراقبتی باعث سلامت و استحکام دندان های خود خواهید شد. از مهمترین راه های پیشگیری عفونت دندان می توان به این موارد اشاره داشت:

انجام مسائل بهداشتی

مسواک زدن دندان ها حداقل ۲ بار در روز

نخ دندان کشیدن دندان ها روزانه ۲ مرتبه

استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده در مواقعی که امکان مسواک زدن نیست.

داشتن رژیم غذایی مناسب همچون خوردن: لبنیات، غذاهای غنی از پروتئین، مصرف میوه و سبزیجات

پرهیز از غذاهای شیرین

مراجعه به دندانپزشک برای مراقبت هر ۶ ماه

شما با رعایت نمودن و مراقبت از دندان های خود در کنار سلامت دندان های خود به زیبایی خود نیز کمک کرده و باعث بازگشت و افزایش اعتماد به نفس خود خواهید شد.

جمع بندی

درد دندان و عفونت دندان یکی از عللی که در صورت مشاهده نمودن آنها بایستی سریعا وقت دندانپزشکی گرفت و برای درمان آن راه چاره ایی یافت.

زمانی که به دندانپزشکی مراجعه می کنید ابتدا دندانپزشک دندان ها را معاینه و در صورت لزوم اقدام به عکس برداری با اشعه ایکس می نماید. پس از آنکه علائم عفونت و آسیب را در دندان ها مشاهده نمود درمان هایی را بسته به مرحله ایی که دندان آسیب دیده قرار گرفته تجویز می نماید و بسته به تایید بیمار اقدام به درمان دندان آسیب دیده می نماید.

عفونت ریشه دندان به دلیل سهل انگاری در بهداشت دهان و دندان صورت می پذیرد، البته گاهی به دلایل مختلف ممکن است فرد دچار التهاب و عفونت دندان گردد.

در صورتی که علایم آن همچون: افزایش دما، تورم، خونریزی و … را مشاهده نمودید، سریعاً برای درمان عفونت ریشه دندان به دندانپزشکی مراجعه و برای درمان آن اقدام نمایید. دندانپزشک بسته به مرحله عفونت درمانی مناسب را پیشنهاد می نماید.

در صورتی که به فکر درمان عفونت ریشه دندان نباشیم می تواند سایر قسمت های دیگر دندان را هم مورد حمله قرار داده و باعث آسیب آنها شود. حتی ممکن است از طریق خون عفونت به سایر اندام های بدن سرایت و مشکل را حادتر نماید. پیشگیری بهتر از درمان است، پس همیشه بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کرده و از مراقبت های لازمی که دندانپزشک برای دندان های سالم شما توصیه می نمایند توجه نموده و از آنها استفاده نمایید.