درمان تحلیل لثه بدون جراحی امکان پذیر است؟

درمان تحلیل لثه بدون جراحی امکان پذیر است؟

دلایل مختلفی به دهان و دندان آسیب می رساند و در صورتی که ما به موقع مشکلات و آسیب ها را برطرف نکنیم مشکلات بزرگتری رخ می دهد و امکان اینکه به جز دندان ها، قسمت های دیگری چون لثه را درگیر شود وجود دارد. مثلا ممکن است بافت لثه به سمت عقب برود و ریشه دندان های در معرض دید قرار بگیرد که در ادامه تحلیل لثه اتفاق می افتد که باید در اسرع وقت درمان شود. در این مقاله ما می خواهیم در مورد درمان تحلیل لثه بدون جراحی صحبت نماییم. با ما همراه باشید.

 

تحلیل لثه

لثه بافت صورتی رنگ و نرم می باشد که پوشاننده ریشه دندان می باشد و هر ردیف دندان یک لثه دارد. لثه ها به استخوان فک متصل هستند و در قسمت پایین محافظت از ریشه دندان را بر عهده دارند که بسیار آسیب پذیر هستند. یکی از آسیب های احتمالی عقب نشینی لثه است که موجب نمایان شدن ریشه دندان می شود و به مرور در صورتی که درمان صورت نگیرد تحلیل لثه اتفاق می افتد. تحلیل لثه مشکلات زیادی را به بار می آورد که شامل پوسیدگی، عفونت و از دست دادن دندان می باشد. از جمله علائم تحلیل لثه می توان به حساسیت، درد و عفونت اشاره کرد. در صورتی که درمان به موقع انجام گیرد هیچ گونه مشکلی فرد را تهدید نخواهد نمود. درمان تحلیل لثه بدون جراحی نیز امکان پذیر است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت‌.

عوامل تحلیل لثه

تحلیل لثهعوامل آن
ساییدگی فیزیکی لثه

 

استفاده از مسواک سخت و وارد کردن فشار زیاد دست
ژنتیک

 

موقعیت دندان ها، ضخامت لثه و … در این امر نقش دارند
التهاب لثه

 

وقتی بافت لثه نازک باشد و پلاک دندان ایجاد شده باشد

 

از مهم ترین عواملی که موجب تحلیل لثه می شود می توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری پریودنتال اشاره نمود. البته افراد زیادی نیز هستند که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند اما باز هم دچار این عارضه می شوند. در ادامه به چند عامل مهم خواهیم پرداخت.

ساییدگی فیزیکی لثه

برخی افراد از مسواک سخت استفاده نی کنند و با فشار زیاد مسواک می زنند که موجب ساییدگی لثه می شود. این مشکل بیشتر در قسمت چپ دهان رخ می دهد که به دلیل فشار زیاد افراد راست دست می باشد که برای تمیز کردن آن قسمت زیاد انرژی به خرج می دهند. به طور کلی دندان های آسیایی در معرض ساییدگی بیشتر از دندان های جلویی قرار دارند.

ژنتیک

ژنتیک نیز یکی از عوامل تحلیل لثه است و می توان گفت که موقعیت دندان ها، ضخامت لثه و … در این امر نقش دارند.

التهاب لثه

التهاب لثه

وقتی بافت لثه نازک باشد و پلاک دندان ایجاد شده باشد امکان بروز التهاب وجود دارد. همانطور که می دانید التهاب موجب بروز پریودنتیت خواهد شد که یکی از عوامل اصلی تحلیل لثه و همچنین استخوان فک می باشد.

عوامل دیگری که موجب بروز این مشکل می شوند عبارتند از:

  • نامرتبی دندان ها
  • پیرسینگ لب یا زبان
  • تغییرات شدید هورمونی
  • خرابی و پوسیدگی عمیق ریشه
  • دندان قروچه

درمان تحلیل لثه بدون جراحی

چه افرادی بیشتر دچار تحلیل لثه می شوند؟

افراد بالای ۶۵ سال (در این سنین حداقل یک دندان دچار عقب نشینی لثه شده است.)

افرادی که دخانیات و تنباکو مصرف می کنند.

مبتلایان به دیابت

درمان تحلیل لثه بدون جراحی

در صورتی که تحلیل لثه خفیف باشد می توانید به راحتی با رعایت بهداشت دهان و دندان و درست مسواک زدن آن را متوقف نمایید. در صورتی که برای درمان تحلیل لثه به دندانپزشکی مراجعه می کنید امکان پاکسازی عمیق دندان و لثه وجود دارد که به طور کامل پلاک و جرم تشکیل شده را از بین برده می شود‌. از دیگر درمان تحلیل لثه بدون جراحی می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود.

درمان تحلیل لثه بدون جراحی با استفاده از خمیردندان ضدحساسیت

برای کاهش حساسیت ریشه دندان از خمیردندان ضدحساسیت استفاده می شود. استفاده از این خمیردندان ها به درمان علائم عصبی کمک خواهد نمود و روند مسواک زدن را راحت‌تر می کند.

درمان تحلیل لثه بدون جراحی با استفاده از کامپوزیت رزین

کامپوزیت رزین برای پوشاندن قسمت ریشه دندان که قابل مشاهده است استفاده می گردد و همچنین می توان فاصله بین دندان و لثه را با آن پر کرد.

درمان تحلیل لثه بدون جراحی با پرسلین صورتی

پرسلین صورتی همرنگ لثه می باشد و افرادی که می خواهند قسمت تحلیل رفته لثه را ترمیم کنند از آن استفاده می نمایند.

درمان تحلیل لثه بدون جراحی با ارتودنسی

ارتودنسی

برای اصلاح موقعیت دندان ها و همچنین اصلاح خط لثه دندانپزشک ارتودنسی را پیشنهاد می کند که زمان زیادی را طلب می کند. بعد از انجام ارتودنسی نظافت دندان ها آسان‌تر خواهد بود.

در صورتی که درمان تحلیل لثه با این موارد امکان پذیر نبود و پیشرفت زیادی داشت باید جراحی لثه انجام شود. که جراحی لثه با روش های زیر انجام می شود که عبارتند از روش فلپ باز لثه، پیوند بافت نرم لثه و پیوند لثه آزاد.

جمع بندی نهایی

دهان و دندان نیاز به نظافت درست دارند و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان امکان بروز هر گونه مشکلی وجود دارد و ممکن است در لثه مشکلی به وجود آید و دچار عقب نشینی شود. در صورت عقب نشینی لثه و عدم درمان به موقع تحلیل لثه اتفاق می افتد. تحلیل لثه دلایل زیادی دارد که شامل ساییدگی فیزیکی لثه، ژنتیک، التهاب لثه، بیماری پریودنتیت و ‌.‌‌.. می باشد. این مشکل علائم زیادی دارد که می توان به حساسیت، درد، عفونت و … اشاره نمود‌.

افرادی که دخانیات و سبگار مصرف می کنند ، مبتلایان به دیابت و افرادی که کمتر از ۶۵ سال دارند بیشتر در معرص این بیماری قرار دارند. درمان تحلیل لثه بدون جراحی نیز امکان پذیر است. اما در صورتی که ایم مشکل خفیف باشد. از جمله راه های درمانی که توسط دندانپزشک پیشنهاد می شود می توان به انجام ارتودنسی، استفاده از پرسلن صورتی، استفاده از کامپوزیت رزین، استفاده از عامل حساسیت زا و … اشاره نمود.

در آخر باید بدانید که پیشگیری بهتر از درمان است و باید با رعایت بهداشت دهان و دندان خود از بروز این عارضه دهانی جلوگیری کنید تا درد و هزینه بالایی را برای درمان تقبل نکنید.

نظر در"درمان تحلیل لثه بدون جراحی امکان پذیر است؟"

  1. زهرا رسولی

    دندان مصنوعی برای لثه های تحلیل رفته میشه؟

  2. عابد عابدی

    یک مسواک مخصول تحلیل لثه معرفی میکنید؟

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس