خوراکی های مضر برای بریس

خوراکی های مضر برای بریس چیست؟

بریس یک دستگاه ارتودنسی ثابت می باشد که به منظور صاف نمودن دندان ها استفاده می گردد و لبخند و اعتماد به نفس بیشتری را برای فرد به ارمغان خواهد آورد. زمان استفاده از دستگاه، بایستی از مواد غذایی متنوعی که بین سیم ها چسبیده اند و تمیز نگاه داشتن و سلامت دهان را به مخاطره می اندازند جلوگیری نمود. همچنین این غذاها می توانند به بریس ها هم آسیب برسانند. زمان استفاده نمودن از دستگاه ارتودنسی، بایستی به طور مداوم دندان ها و همچنین بریس های خود را با کمک مسواک تمیز نماییم. با ما همراه باشید تا با خوراکی های مضر برای بریس آشنا گردیم.

خوراکی های مضر برای بریس

بریس ها با کمک نوعی سیمان که خاصیت چسبندگی بالایی دارند به دندان ها متصل می گردند. این سیمان به منظور داشتن براکت ها و نوارها در برابر دندان های بیمار در طول دوره درمان طراحی گردیده. هنگامی که دندان ها در یک راستا قرار می گیرند، براکت ها و نوارها برداشته خواهند شد و سیمان خراشیده می گردد. برای برداشتن سیمان از روی دندان احتیاجی به نیروی بالا نخواهد بود. چرا که آنها منجر به آسیب به دندان می گردند. غذاهای سفتی همچون  نان سفت شده،  آجیل،  تکه های یخ و هویج  خام باید خوردن آنها متوقف گردد.

اگر از نوشیدنی های سرد استفاده می کنید، بهتر است از تکه های یخ موجود در نوشیدنی خودداری نمایید و از خرد کردن آن با دندان های خود پرهیز نمایید. این قطعاً زمان درمان را افزایش خواهد داد و منجر می گردد بیمار ناراضی باشد.

همچنین از مصرف تنقلات ترد همچون چیپس شکلات، کلوچه و ذرت بو داده پرهیز نمایید. این غذاها را با میان وعده های نرم تر و سالم همچون ماست کم چرب، پودینگ یا بستنی ساده جایگزین نمایید تا در طی روز مصرف گردد.

توجه

بهتر است از غذاهای چسبنده همچون کارامل، آدامس و آب نبات های جویدنی پرهیز گردد، چرا که ممکن است بریس ها توسط آنها جدا گردند. هم این موضوع منجربه طولانی شدن زمان درمان می گردد. یکی دیگر از مضرات استفاده از آن وجود قند بسیار در این غذاها می باشد که می تواند منجربه پوسیدگی دندان گردد. همچنین وجود این امر خطر پوسیدگی دندان را افزایش خواهد داد.

غذاهای اسیدی هم می توانند به مینای دندان آسیب وارد نمایند. در زمانی که بریس ها را تمیز می نماییم ممکن است نتوان ذرات غذایی که بین بریس و دندان گیر کرده را تمیز نمود. در این زمان اسیدها در قسمت هایی که مسواک به آن دسترسی نداشته تجمع می نمایند و اسید، مینای دندان را ازبین می برد و آن را مستعد کاویتاسیون می نماید.

همچنین لیمو و لیموترش هم بسیار اسیدی می باشند و بایستی از مصرف آنها در این زمان خوداری کنید. سایر غذاهای اسیدی شامل نوشابه های گازدار و ترشی ها می باشند.

در ادامه مقاله خوراکی های مضر برای بریس چند نکته در مورد اینکه چه بخوریم و چه چیزی نخوریم، همچنین اینکه چگونه بخوریم آورده ایم پس با ما همچنان همراه باشید:

میوه های سفت

بهتر است میوه های سفت همچون سیب و گلابی را به صورت کی گاز نگیرید. در عوض می توانید، قبل از خوردن آنها را به قطعات کوچکتر با چاقو تقسیم کرده تا خوردن آن راحت تر شود و آسیبی هم به بریس وارد نگردد.

آدامس

بهتر است از مصرف آدامس هم پرهیز شود. چون آدامس به بریس چسبیده می شود و جدا سازی آن از بریس کنی دشوار است و ممکن است به بریس آسیب وارد نماید.

دنده، بال مرغ: خوراکی های مضر برای بریس

در صورت مصرف گوشت آن را قبل از مصرف از استخوان جدا نمایید. اینکه فکر کنید به دلیل وجود بریس نمی توانید لذت خوردن مرغ و گوشت را از دست بدهید اشتباه است به هر حال، شما هنوز هم لذت چشیدن آنها را می توانید داشته باشید کافی است ابتدا استخوان های آن ها را جدا نمایید و سپس مصرف کنید.

آب نبات

از دیگر خوراکی های مضر برای بریس می توان به آبنبات اشاره نمود. آبنبات ها خوراکی های چسبنده می باشند که هنگام استفاده می توانند به بریس ها بچسبند و در صورت تمیز نکردن دندان می توانند کثیف و ناخوشایند گردند. همچنین رمان بسیاری هم صرف تمیز نمودن دندان ها می گردد. پس بهتر است تا حد ممکن از مصرف آبنبات پرهیز نمود.

مغزها

مغزها هم می توانند منجر به به ایجاد مشکل گردند، بهتر است قبل از خوردن، مغزها را از لپه جدا نموده و ابتدا آن را خورد نمایید و سپس مصرف کنید.

خوراکی های ترد

هر خوراکی که در زمان گاز گرفتن خرد می گردد می تواند برای بریس ها مضر باشند.

خوراکی های مضر برای بریس

تکه های یخ از خوراکی های مضر برای بریس

از خوراکی های مضر برای بریس می توان به به ها اشاره داشت. در صورت تمایل در مصرف به بهتر است به جای اینکه آن را با دندان خرد کنید، می توانید آنها را بمکید.

مصرف سبزیجات خام

هویج خام، کرفس، مارچوبه، این سبزیجات را بهتر است در زمانی که دارای بریس هستید ابتدا بجوشانید تا نرم شوند و سپس مصرف نمایید. بهتر است از مصرف خام آنها در این شرایط خوداری نمایید.

شیرینی

شیرینی ها دارای قند بالا می باشند و می توانند در زیر سیم ها و براکت ها قرار گرفته و منجر به پوسیدگی دندان ها گردند.

پیتزا از خوراکی های مضر برای بریس

می‌توانید از پیتزا استفاده کنید اما نمی توانید نان ترد آن که سفت است را مصرف نمایید.

کلوچه و نان سفت

مصرف نان سفت و کلوچه هم جزو خوراکی های مضر برای بریس به حساب می آیند. چرا که باعث خم شدگی سیم شده و براکت ها را شل می نماید.

کوکی ها

در صورتی که تمایل دارید از کوکی استفاده کنید بهتر است قبل از خوردن آنها را با شیر نرم نمایید. اما حتماً بعد از آن مسواک بزنید تا باقیمانده کوکی از لایه دندان و بریس خارج گردد.

آجیل

از مصرف انواع آجیل همچون: بادام هندی، بادام، بادام زمینی … بهتر است خودداری گردد. در صورت تمایل می توانید ابتدا آن را آسیاب نمایید و سپس میل نمایید.

جمع بندی خوراکی های مضر برای بریس

بریس ها می توانند به صاف نمودن دندان های کج و معوج، بهبود گفتار و طرح لبخند کمک بسزایی نمایند. اما خوب در زمان استفاده از این دستگاه از خوراکی هایی که می تواند روی بریس ها تاثیر مخربی بگذارد بهتر است پرهیز گردد. از خوراکی های مضر در رابطه با ارتودنسی می توان به انواع آجیل، یخ، نان سفت و … اشاره نمود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان و … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان