خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی

زغال فعال به عنوان یکی از محبوب ترین مدهای تندرستی و سلامت امروزی شناخته می شود. اخیراً هم در بیشتر محصولات بهداشتی دندان همچون خمیردندان ظاهر گردیده است و تبلیغات فراوانی هم در این زمینه انجام گرفته است. اما خوب با این همه، قبل از خرید و توجه به تبلیغات، بهتر می باشد ابتدا در مورد خمیردندان های زغالی تحقیق نموده، و کارهایی که نمی توانند و می توانند برای فرد انجام دهند را برشمارید و بشناسید و سپس اقدام به انتخاب محصول مورد نظر کنید. برای اینکه بدانید آیا خمیر دندان زغالی برای سلامت و زیبایی دندان ها مناسب است یا خیر پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همرایمان کنید.

خمیر دندان زغالی چیست؟

خمیر دندان زغالی به نوعی از خمیر دندان گفته می شود که دارای زغال چوب فعال باشد، نوعی از کربن که به گونه‌ای ایجاد شده که ذرات سطح آن متخلخل باشد. شکاف ها و گوشه هایحاصل همچون آهنرباهای قدرتمند عمل می نمایند و ذرات را که به طریق شسته شدن زغال چوب از بین رفته اند، جذب می نمایند. خمیر دندان زغالی به ازبین بردن: تارتار، جرم، لک و … کمک نموده و در نتیجه، به منظور سفید نمودن دندان ها و تمیز نمودن تنفس بسیار مفید می باشد.

برای درک نمودن محدودیت های خمیر دندانهای زغالی، به درک تفاوت بین لکه های درونی و بیرونی دندان کمک می نماید. لکه های خارجی لکه هایی می باشند که در سطح دندان ها و بالای لایه مینای دندان وجود داشته اند. آنها توسط موادی همچون تنباکو، قهوه و نوشیدنی های رنگ دار ایجاد می گردند. از طرف دیگر، لکه های ذاتی در پایین لایه مینای دندان ظاهر می گردند. رنگ تیره، به طور معمول بر اثر ضربه، برخی از داروها و مینای ضعیف ایجاد می گردد.

مزایای استفاده نمودن از خمیر دندان زغالی

در ادامه این مقاله بهتر است به چند مزیت بالقوه که در مورد استفاده از خمیر دندان زغالی است بپردازیم، این مزایا عبارتند از:

به خوشبو شدن نفس کمک می نماید.

از آنجا که زغال فعالی که در خمیر دندان زغالی موجود می باشد می تواند چیزهایی همچون ذرات غذا و پلاک را به راحتی جذب نماید، امکان دارد به خوشبو نمودن نفس هم کمک نماید. اما خوب، به نظر نمی رسد این کار بتواند بهتر از خمیر دندان معمولی انجام پذیرد.

خمیر دندان زغالی

امکان دارد به از بین بردن لکه های بیرونی کمک نماید.

زغال چوب فعال به عنوان یک ساینده ملایم هم شناخته می شود. به این صورت، امکان دارد به از بین بردن لکه های سطحی در هنگام مسواک کردن کمک نماید. از آنجایی که این ماده جاذب می باشد، امکان دارد لکه های خاصی را هم جذب نماید که پس از شستشوی خمیر دندان از دهان، این لکه ها هم شسته خواهند شد.

بر روی داروها تاثیری نخواهد گذاشت.

بعید می باشد که این نوع خمیر دندان بر روی داروها تأثیر بگذارد. برخلاف آنچه که گه گاه گزارش گردیده، خمیر دندان های زغال چوب فعال بسیار بعید می باشد که بر روی داروها تأثیر داشته باشند. گرچه زغال فعال به منظور مقابله با مشکلاتی همچون مصرف بیش از حد دارو و مسمومیت قابل استفاده است اما خوب تنها هنگامی روی داروها اثر خواهد گذاشت که تماس طولانی مدت با داروها در دستگاه گوارش وجود داشته باشد. تا هنگامی که چنین خمیردندانی را پس از استفاده از دهان خارج کنید و قورت ندهید، در این مورد هیچ نگرانی نمی تواند وجود داشته باشد.

معایب استفاده از خمیردندان زغالی

حال که با برخی از مزایای استفاده از این نوع خمیر دندان آشنا شدیم بد نیست در رابطه با معایب احتمالی استفاده نمودن از خمیر دندان زغالی هم آشنا گردیم. از معایب خمیر دندان زغالی می توان به این موارد اشاره داشت:

نگرانی های ایمنی جدی وجود خواهد داشت. 

در یک بررسی که در سال 2017، “خمیر دندان‌های زغالی” انجام گرفت به دندانپزشکان توصیه می گردید به بیماران خود هشدار دهند که زمان استفاده از خمیردندان‌های زغالی احتیاط نمایند. این مطالعه بیان دارد که تحقیقات بیشتری به منظور تعیین اثرات بلند مدت، در صورت وجود، استفاده منظم از چنین محصولاتی باز هم مورد نیاز می باشد.

برای استفاده روزانه مناسب نیست.

انتخاب این نوع خمیر دندان برای استفاده روزانه مناسب نیست، چرا که بیش از حد ساینده می باشد. کیفیت ساینده زغال چوب که به علت توانایی آن در از بین رفتن لکه های سطحی تبلیغ می گردد، آن را به منظور استفاده نمودن روزمره هم نامناسب می نماید. استفاده کردن به صورت روزانه از چنین خمیر دندانی ممکن است مینای دندان را نابود سازد. این عاج زیرین، بافت زرد کلسیفیه شده را به طی زمان در معرض دید قرار خواهد داد و منجر می گردد دندان ها زردتر هم به نظر برسند. همچنین ممکن است دندان ها را حساس تر هم نماید.

معمولاً دارای فلوراید نخواهد بود.

خمیردندان هایی که توسط دندانپزشکان توصیه می گردند اغلب دارای فلوراید می باشند که ثابت گردیده که فلوراید می تواند مینای دندان ها را تقویت نموده و از آنها محافظت نماید. از آنجایی که مینای دندان از پوسیدگی محافظت می نماید، بخش مهمی از هر رژیم مراقبت از دندان می باشد. بدتر از آن این می باشد که برخی شواهد استفاده نمودن از این نوع خمیر دندان را با افزایش پوسیدگی دندان در ارتباط می دانند.

باعث ایجاد لکه می شود.

در اصل امکان دارد منجر به ایجاد لکه گردد. استفاده کردن به صورت منظم از خمیر دندان زغالی امکان دارد در اصل منجر به ایجاد لکه های جدید بر روی بعضی از دندان ها گردد. این هم به این دلیل می باشد که ذرات زغال این توانایی را دارند در شکاف ها و ترک های دندان های قدیمی تر تجمع نمایند و در نتیجه می تواند به آنها رنگ خاکستری یا تیره‌تری دهد. همچنین، استفاده نمودن به صورت منظم از این نوع خمیردندان در اصل می‌تواند منجر به ایجاد لکه های جدید و از بین بردن لکه های دیگر گردد.

ظاهر ترمیم های دندانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد‌.

امکان دارد ظاهر ترمیم های دندانی را تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی دیگر از مسائل بالقوه ای که به صورت جدی که در استفاده منظم از این نوع خمیر دندان دخیل می باشد این بوده که می تواند منجر به ایجاد لکه بر روی ترمیم های دندانی هم گردد. زمانی که این خمیر دندان در تماس با موادی قرار بگیرد که به طور معمول برای ساختن چیزهایی همچون پرکننده های سفید، بریج ها و روکش ها استفاده شده، این امکان وجود خواهد داشت باعث ایجاد خطوط سیاه یا خاکستری ناخوشایند در اطراف چنین ترمیم هایی شود که بر ظاهر لبخند و دندان ها تأثیر منفی بگذارد.

سم زدا دهان نیست.

برخلاف گفته بازاریاب هایی که برای تبلیغ بیشتر این خمیر دندان استفاده می گردد، زغال فعال به هیچ عنوان دهان را “سم زدایی” نخواهد کرد. اگرچه ممکن است چیزهایی همچون غذا و ذرات پلاک را جذب نماید و همچنین از بین ببرد، که امکان دارد به بهبود تنفس هم کمک نماید، اما نمی تواند “سموم” را از بدن خارج سازد. به همین جهت که لثه و دندان همچون اندام هایی همانند کلیه ها و کبد عمل نمی نمایند و هیچ اثر سم زدایی روی بدن نداشته اند. در اصل، زغال چوب در لثه می تواند گیر کند و آنها را تحریک نماید.

نکاتی به منظور استفاده ایمن از خمیر دندان زغالی

اگر هنوز هم مایل هستید خمیر دندان زغالی را استفاده نمایید، بهتر است به چند نکته ایمنی در رابطه با استفاده از خمیر دندان زغالی را گوش نمایید. 

این نکات عبارتند از:

آن را جایگزین خمیر دندان معمولی فلوراید نکرده و استفاده نکنید. در عوض می توانید، هر از گاهی از این خمیر دندان به عنوان مکملی به منظور رژیم منظم مراقبت از دندان خود استفاده نمایید. زمان استفاده از خمیر دندان زغالی به منظور کاهش اثرات ساینده آن، به آرامی مسواک زده و پس از استفاده حتما دهان را به طور کامل شستشو دهید. 

در صورتی که ترمیم های دندانی دارید، بایستی با احتیاط عمل نمایید، چرا که خطر بالقوه تجمع زغال در اطراف آنها و همچنین ایجاد لکه های ناخوشایند وجود خواهد داشت.

در آخر 

پس، آیا باید از خمیر دندان زغالی استفاده نمود؟ با توجه به اینکه اثرات دراز مدت آن تا حد بالایی ناشناخته می باشد و معایب آن می تواند بیشتر از مزایای آن باشد، جواب می تواند خیر باشد.

 اما باز هم، همانطور که مستقیماً در بالا هم ذکر نمودیم، امکان دارد بخواهید بعضی مواقع از آن استفاده نمایید. فقط به یاد داشته باشید که در اصل دندان های شما را سفید نخواهد کرد. به منظور سفید نمودن موثر، فقط درمان های سفید کننده ای که در مطب دندانپزشکی و توسط دندانپزشک تجویز می گردد می تواند نتایج قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس