تغذیه سالم برای دندان های کودکان چیست؟

تغذیه سالم برای دندان های کودکان چیست؟

آیا تغذیه سالم برای دندان های کودکان یک امر مهم و حیاتی است؟ چه خوراکی های می توانند به سلامت دندان ها کمک کنند؟ آیا با مصرف خوراکی های سالم، دیگر لازم به استفاده از مسواک و نخ دندان نخواهد بود؟ درست است تغذیه سالم نه تنها برای سلامت کلی بدن بلکه برای دندان های کودکان هم مهم و حیاتی می باشد. اما این نکته را نباید فراموش کنیم که مسواک و نخ دندان برای حفظ بهداشت دهان و دندان مهم خواهند بود.

اگر به یک متخصص مراجعه کنید که چگونه به حفظ سلامت دندان های کودک خود کمک کنیم، شما متوجه می شوید که بسیاری از این توصیه‌ ها حول موضوع چند بار مسواک کردن و نخ دندان کشیدن، چگونگی نهی کردن کودک از مکیدن انگشت شست و استفاده از پستانک قرار داده شده است و اینکه از چه خوراکی‌ هایی برای جلوگیری از پوسیدگی ها استفاده کنیم. همه این موضوعات بسیار مهم هستند، اما هیچ چیز مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به عنوان عادات سالم برای تقویت دندان های نمی تواند کمک کننده باشد. البته تغذیه را هم نباید نادیده گرفت. غذاهای خاصی وجود دارند که برای سلامت دندان های کودکان مفید هستند، به خصوص غذاهایی که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. ترکیب رژیم غذایی متعادل و بهداشت دهان و دندان می تواند به فرزندان کمک کند تا جایگاه دندان خود را حفظ کنند و دچار حفره دندان نشوند.

کودکان برای داشتن دندان های سالم چه غذاهایی باید بخورند؟

هیچ غذای جادویی نیست که بتواند از دندان در برابر ایجاد حفره، پوسیدگی و … محافظت نماید. اما می تواند تا حد بسیاری به حفظ سلامت دندان ها کمک نماید. پس یک رژیم غذایی سالم می‌ تواند استخوان‌ های قوی‌ تری و حتی دندان‌ های محکمی را ایجاد کند و باعث ایجاد محیط بهینه در دهان کودک شود. در اینجا چند غذا و نوشیدنی مفید که برای کودکان مناسب هستند را آورده ایم تا شما عزیزان برای حفظ سلامت کلی بدن و سلامت دندان کودکان خود از آنها به ه ببرید.

آب یک تغذیه سالم برای دندان های کودکان

برای کودکان بالای ۲ سال لازم است تا همیشه هیدراته بمانند. آب فاقد قند و کربوهیدرات است، قند و کربوهیدرات در دهان باعث ایجاد باکتری می شوند و الیته باعث اکسیدی شدن و در نتیجه باعث آسیب به دندان شده و حفره و پوسیدگی را ایجاد می کند.

آب به عنوان یک شوینده همه بقایای مواد غذایی را می تواند ازبین ببرد. حتی از خشک شدن زیاد دهان هم جلوگیری می کند و آب دهان را به جریان می اندازد. پس اسید لازم برای دندان ها و لثه های سالم، خنثی باقی می ماند. اگر آب حاوی فلوراید باشد، امتیاز مهمی خواهد داشت، زیرا فلوراید موجب تقویت دندان ها می شود.

هویج خام، گل کلم، سیب و کرفس

میوه ها و سبزیجات ترد جزوی از بهترین غذاها برای دندان کودکان هستند. این مواد غذایی می توانند مسواکی طبیعی باشند که با عمل خوردن آنها پلاک و باکتری های ایجاد شده را ازبین می برند.

به خاطر داشته باشید، سیب بسیار مفید است و بهتر است روزانه حداقل یک سیب بخورید و بعد مسواک بزنید. توجه داشته باشید خیلی خوب دهان و دندان ها را شستشو دهید تا اثرات اسید روی مینای دندان کاهش پیدا کند.

تغذیه سالم برای دندان های کودکان چیست؟

پنیر

با افزایش سطح PH دهان(PH پایین فرد را در معرض خطر فرسایش دندان قرار می دهد) تولید بزاق تحریک می شود. محققان بر این باورند که اجزای پنیر به مینای دندان می چسبد و از آن در برابر اسیدهای مضر محافظت می کند.

شیر و ماست کم چرب، تغذیه سالم برای دندان های کودکان

لبنیات کم چرب و اشباع شده، کلسیم مورد نیاز کودک را تامین می کند. کلسیم دندان ها و استخوان های کودک را تقویت می کند و یک ماده معدنی برای حفظ زیبایی و استحکام مینای دندان است.

پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل و طالبی

از بهترین غذاها برای سلامت لثه می توان به توت فرنگی، پرتقال، کیوی، فلفل و طالبی اشاره داشت، زیرا همگی حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند که باکتری هایی را که می توانند باعث التهاب لثه شوند را از بین می برد و باعث تولید کلاژن در بافت لثه می شوند. مرکبات اسیدی هستند، بنابراین بهتر است حداقل 30 دقیقه بعد از خوردن یا نوشیدن مرکبات برای مسواک زدن صبر کنید زیرا مینای دندان را در برابر سایش ناشی از مسواک زدن آسیب پذیر می شود.

کلم بروکلی

درست مانند شیر و ماست، کلم بروکلی و سبزی های برگ‌ و  تیره سرشار از کلسیم و مواد مغذی هستند که مینای دندان را تقویت می‌کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ بسیار خوشمزه، نیرو دهنده و سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین D، پروتئین و فسفات است. همه اینها در سلامت استخوان نقش بسزایی دارند، به ویژه ویتامین D، که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند تا دندان های سالم تقویت گردند.

آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها دارای روغن و چربی مفید هستند که می توانند روی مینای دندان ها را بپوشانند و به عنوان میدان نیرو در برابر باکتری ها عمل کنند. برخی از آنها حاوی کلسیم هستند که برای سلامت دهان و دندان کودک بسیار عالی هستند.

آدامس بدون قند با زایلیتول

شاید آدامس از نظر فنی غذا نباشد، اما باور کنید آدامس بدون قند می تواند یک راه عالی برای حفظ سلامت دندان های کودکان باشد.

چه غذایی برای دندان کودکان مناسب است؟

غذاهای سالم می توانند به حفظ سلامت دندان ها کمک شایانی نمایند و در مقابل غذاهای نامناسب می توانند باعث آسیب رسیدن به دندان ها شوند. در ادامه تغذیه سالم برای دندان های کودکان شما را با غذاهایی که برای دندان کودکان نامناسب و مضر هستند، آشنا می سازیم تا در برنامه غذایی کودک عزیز خود قرار ندهید.

نوشیدنی های شیرین

نوشیدنی های گاز دار، انرژی زا و آبمیوه مملو از قند می باشند و همه ما این را می دانیم که شکر می تواند روی دندان بچه تاثیر بگذارد. این نوشیدنی ها ممکن است منجر به ایجاد پوسیدگی می شود و می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه بالا ببرد.

لیمو و گریپ فروت

ویتامین C به منظور سلامت دندان ها و لثه ها می تواند تاثیر گذار باشد. گریپ فروت و لیمو بسیار اسیدی می باشند و به مرور زمان باعث ازبین رفتن مینای دندان می شوند.

آب نبات

همه آب نبات ها دارای قند می باشند، پس بهتر است از مصرف آن خودداری و یا مصرف آن را کاهش داد. هر چه قدر دندان ها در معرض قندها قرار بگیرند، ممکن است آسیب به دندان ها بیشتر گردد.

غذاهای نشاسته ای

از دیگر خوراکی های مضر برای دندان ها می توان به غذاهای نشاسته دار اشاره داشت. غذاهای غنی از کربوهیدرات هم می توانند روی سلامت دندان ها تاثیر منفی بگذارند.

پس اگر به فکر سلامت دندان های خود و کودکان خود هستید از مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات جلوگیری نمایید.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس