بهبودی پس از کشیدن دندان

بهبودی پس از کشیدن دندان

در صورتی که دندان عقل نهفته باشد و یا دندانی به شدت پوسیده گردیده باشد که جایی برای نجات آن وجود نداشته، امکان دارد احتیاج به کشیدن دندان وجود داشته باشد. کشیدن دندان مشمول برداشتن کل دندان با کمک بیهوشی، چه موضعی و چه عمومی، همچنین بسته به وضعیت دندان و پیچیدگی کشیدن آن می باشد. اما پس از کشیدن دندان بهبودی آن هم مهم می باشد. ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با بهبودی پس از کشیدن دندان صحبت کنیم و ببینیم این بهبودی به چه صورت انجام می پذیرد و به چه نکاتی احتیاج است توجه گردد تا بهبودی پس از کشیدن دندان به طور کامل انجام پذیرد. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.کشیدن دندان یک روش ساده و ایمن می باشد، دوره نقاهت اولیه پس از انجام جراحی ممکن است بین یک تا ۳ هفته به طول بی انجامد. در صورتی که رژیم مراقبت از آن را رعایت نمایید، می توانید روند بهبودی را سریع تر هم تجربه نمایید.

بهبودی پس از کشیدن دندان

در ادامه شما را با نحوه بهبودی پس از کشیدن دندان آشنا می سازیم با ما همچنان همراه باشید.

از کارهای سنگین پرهیز نمایید.

مراقبت نمودن از خود و به اندازه پس از کشیدن دندان بسیار مهم می باشد. از انجام دادن فعالیت های شدید و کارهایی که احتیاج به خم شدن یا بلند نمودن اجسام سنگین وجود داشته، خودداری نمایید، چرا که این کار ممکن است فشار خون را در سر شما مورد افزایش قرار دهد و در محل جراحی ایجاد خونریزی نماید.همچنین می توانید تورم و بهبودی پس از انجام جراحی را با قرار دادن درست سر بر روی بالش کنترل نمایید. این به خون و لنف اجازه خواهد داد از محل خروج خارج گردد و  سنگینی را قسمت سر کاهش دهد و به شما این امکان را می دهد سریعتر درمان پیدا نمایید.

از رژیم غذایی نرم و آبکی استفاده نمایید.

داشتن یک رژیم غذایی مملو از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی احتیاج بدن را به منظور تقویت سلولی و بهبودی ذخیره می سازد. اما خوب بهتر است، از غذاهای سفت، ترد یا جویدنی در طول دوره بهبودی خود و همچنین به منظور حداقل رساندن حرکت حفره خالی دندان پرهیز نمایید.مصرف یک رژیم غذایی نرم به بیمار این امکان را خواهد داد تا بدون وارد کردن آسیب به بافت نرم اطراف جراحی، تغذیه مورد احتیاج خود را دریافت نماید. در چند روز ابتدایی پس از انجام عمل، سوپ، اسموتی های میوه آبگوشت مخلوط ولرم، ماست، تخم مرغ همزده، بلغور جو دوسر، آووکادوی له گردیده و ماهی نرم همچون تیلاپیا یا پولاک آلاسکا گزینه های عالی و مغذی در این دوره می باشند.

پرهیز از استفاده از نی یا سیگار

نوشیدن با کمک نی یا کشیدن سیگار منجر به ایجاد فشار منفی در دهان بیمار می گردد که می تواند خونی را که در حفره دندان ایجاد گردیده را ازبین ببرد. در صورتی که لخته خون از جای خود جدا گردد، در معرض خطر به یک عارضه سلامتی دردناک به نام حفره خشک بیمار مواجه خواهد شد. حفره خشک می تواند منجر به ایجاد آسیب های شدید، تحلیل رفتن استخوان فک و همچنین آسیب به اعصاب گردد.
بهبودی پس از کشیدن دندان

سرما درمانی

از دیگر روش های بهبودی پس از کشیدن دندان می توان به سرما درمانی اشاره داشت. تورم پس از جراحی ممکن است تا یک هفته پس از کشیدن دندان هم ادامه دار باشد و در حدود روز سوم هم به اوج خود برسد. این تورم بیش از اندازه ممکن است روند بهبودی را مختل سازد و بهبودی فرد را طولانی تر نماید.تورم محل را می توان با قرار دادن یک کیسه سرد بر روی قسمت آسیب دیده به صورت متناوب به مدت 15 دقیقه انجام داد. سرما نه تنها می تواند جریان خون را کاهش دهد، بلکه می تواند منجر به بی حس شدن منطقه آسیب دیده هم گردد و ناراحتی بیمار را کاهش دهد. سرما درمانی به طور معمول در 48 ساعت پس از انجام جراحی انجام می پذیرد.

از داروهای بدون نسخه استفاده نمایید.

هنگامی که بیهوشی کشیدن دندان ازبین رفت، امکان دارد در محل جراحی احساس ناراحتی وجود داشته باشد، در حالی که این ناراحتی بایستی پس از چند روز با کمک داروهای تجویزی دندانپزشک ازبین رفته باشد.بهتر است از داروها بیشتر از سه روز متوالی استفاده نگردد و همچنین بهتر است دوز توصیه شده توسط دندانپزشک را مصرف نمایید. اگر درد ادامه داشت، امکان دارد یک مشکل زمینه ای همچون خشکی حفره وجود دلشته باشد و بایستی سریعاً با دندانپزشک خود تماس حاصل نمایید.

توجه به بهداشت دهان و دندان

در صورتی که نمی‌توانید محل مصرف را به مدت یک تا دو روز پس از انجام کشیدن دندان مسواک کنید یا از نخ دندان استفاده نمایید، می توانید با کمک محلول آب و نمک را تهیه نموده و برای پاکسازی دهان و دندان خود استفاده نمایید. کافی است یک قاشق چایخوری نمک خوراکی را در یک فنجان آب گرم بریزید و حل نمایید، با این روش بقایایی غذا را ازبین خواهید برد و از ایجاد عفونت و باکتری در دهان و دندان جلوگیری می کنید. صبح، عصر و پس از مصرف غذا به آرامی محلول را در دهان خود وارد کرده و دهان و دندان خود را به آرامی بشویید.

جمع بندی بهبودی پس از کشیدن دندان

کشیدن دندان می تواند گاهی برای فرد گران تمام شود چرا که وجود دندان هم زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث دو چندان شدن زیبایی فرد می گردد و هم سلامت جسمی و سلامت روحی فرد را می تواند تحت شعاع قرار دهد.اما خوب گاهی این امکان وجود ندارد تا فرد بتواند از دندان خود به نحو احسنت مراقبت نماید و به دلایل مختلف همچون: بیماری لثه، ژنتیک، پوسیدگی و … ممکن است دندان به هر نحوی آسیب ببینید و نجات آن غیر ممکن گردد. در این صورت برای اینکه بتوان سایر دندان ها را نجات داد تنها راه خارج سازی دندان مرده می باشد.پس از اینکه دندان مرده خارج شد کار اینجا تمام نشده و برای اینکه بهبودی کامل و سریع انجام پذیرد توجه به چند نکته مراقبتی می تواند کمک کننده باشد. از نکات مراقبتی هم که در بالا به آن ها اشاره داشتیم می توان به: استفاده از آب نمک، خوداری از کشیدن سیگار، استفاده از یخ برای کاهش خونریزی و کاهش درد و … اشاره داشت.
در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.
دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره وتعیین وقت:44284234-021