انواع دندان مصنوعی

انواع دندان مصنوعی

برای جایگزینی دندان های از دست رفته روش های مختلفی وجود دارد. دندانپزشک می تواند در این رابطه بهترین گزینه را برای بیمار خود سفارش نماید، فرقی هم نمی کند پروتز، بریج یا ایمپلنت هر کدام از این ها مزایای و کاربرد مختص به خود را داشته و کاندیدای مناسب خود را می طلبد. با ما همراه باشید تا شما را با انواع دندان مصنوعی آشنا سازیم.

انواع دندان مصنوعی

در صورتی که دندانپزشک پروتزهای مصنوعی را سفارش  می نماید، انواع مختلفی از پروتزهای مصنوعی در بازار وجود داشته که هر کدام از پروتزهای دندانی از مواد مختلفی ساخته شده و همچنین اهداف متفاوتی را به همراه خواهند داشت. به همین جهت است که زمان تصمیم گیری در مورد بهترین نوع برای دندان شما، درک نمودن مزایای انواع مختلف پروتز مهم می باشد. در ادامه به برخی از گزینه هایی که مناسب هستند نگاهی خواهیم انداخت. همچنان با ما همراه باشید:

  • پروتز کامل
  • دندان مصنوعی جزئی
  • دندان مصنوعی موقت
  • پل ثابت
  • پل کنسولی
  • ایمپلنت ها
  • پروتزهای ثابت با ایمپلنت
  • پروتزهای اسنپ

 

پروتز کامل

پروتزهای کامل از هر دو مجموعه پایینی و بالایی تشکیل گردیده و ابزارهای متحرکی می باشند که می توانند به منظور جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده گردند. دندان های پروتز از اکریلیک یا پرسلن ساخته شده و توسط یک پایه فلزی یا اکریلیک به یکدیگر متصل می گردند. هنگامی که تمام دندان های خود را از دست دادید، امکان دارد به پروتز کامل احتیاج باشد و می تواند به پر نمودن مجدد ظاهر صورت کمک نماید و به شما احساس اعتماد به نفس بیشتری برای لبخند بهتر بدهد.

هر دو دندان مصنوعی تحتانی و فوقانی روی بافت لثه قرار خواهد گرفت و ساکشن به نگاه داشتن آنها کمک می نماید. همچنین چسب دندان مصنوعی می تواند به محکم نمودن پروتز کمک نماید و از ایجاد ناراحتی ذرات غذا جلوگیری نماید، که در صورت گیر افتادن آنها در زیر پروتز امکان دارد اتفاق رخ دهد. با مراقبت نمودن و نگهداری مناسب، می توان پروتزهای کامل را بین 5 تا 10 سال استفاده نمود.

دندان مصنوعی جزئی

پروتزهای پارسیل تحتانی و یا بالا به منظور پر نمودن شکاف ایجاد شده توسط دندان های از بین رفته طراحی گردیده اند. می توان قطعات جزئی را برداشت و در صورت احتیاج جدا نمود و به فرد کمک می نماید در صورت از دست رفتن تعداد کمی از دندان ها، با کمک این نوع پروتز اعتماد به نفس خود را بازگردانند.

 

دندان مصنوعی موقت از انواع دندان مصنوعی

پروتزهای موقت که به نام دندان مصنوعی فوری هم معروف می باشد، پروتزهایی می باشند که می توانند به سرعت پس از برداشتن دندان ها نصب گردند. آنها گزینه ای می باشند که به فرد کمک می نمایند تا هنگامی که منتظر نصب پروتز دائمی جدید خود هستند، به طور معمول ادامه دهند. فرد با این نوع دندان مصنوعی می تواند دوباره به خوردن غذاهایی که دوست دارد، بدون اینکه فشار بسیاری بر دندان های طبیعی خود ایجاد نماید رو بیاورد.

انواع دندان مصنوعی

پروتز های فوری یا همان موقت امکان دارد توسط دندانپزشک شما به عنوان یک راهی به منظور کمک به راحت نمودن دهان شما در استفاده کردن از دندان مصنوعی یا در صورتی که قبلاً مشکلاتی با دندان ها یا لثه های حساس وجود داشته توصیه گردد. با کاهش دادن فشار بر روی دندان های طبیعی باقی مانده زمان صرف غذا، پروتزهای موقت به دهان شما اجازه خواهند داد بدون اینکه احتیاجی به ایجاد تغییر عمده در سبک زندگی خود داشته باشید، دهان شما بهبود پیدا کند. دندانپزشک شما از قبل اندازه‌گیری و مدل‌هایی از دندان های شما را انجام خواهد داد تا هنگامی که فک شما در فرآیند بهبودی قرار داشت، پروتزهای مصنوعی برای شما آماده گردند.

پروتزهای انعطاف پذیر

از دیگر انواع دندان مصنوعی می توان به پروتزهای انعطاف پذیر اشاره داشت. پروتزهای انعطاف پذیر از نوع پروتز پارسیل می باشند، البته از مواد متفاوتی از پروتزهای پارسیل معمولی ساخته شده اند. بسیاری از پروتزهای انعطاف پذیر در مقایسه با اکریلیک سفت تر و ضخیم تر که در پروتزهای کامل استفاده می گردد از یک ترموپلاستیک نازک همچون نایلون ساخته شده.

 

امکان دارد متوجه شده باشید که پروتزهای جزئی انعطاف پذیر نسبت به دیگر پارسیل های متحرک مناسب تر می باشند، الخصوص در صورتی که هنوز در استفاده نمودن از دندان های جایگزین تازه کار می باشید. نه تنها این، حتی بیشتر پروتزهای پارسیل به طور معمول با قطعات فلزی تهیه می گردند که بعضی مواقع می توانند خود را نشان دهند. پروتزهای انعطاف پذیر از هیچ قسمت فلزی استفاده نخواهند کرد، پس طبیعی تر به نظر خواهند رسید.

پل ثابت

یک بریج ثابت به متظور جایگزینی دندان های از دست رفته با سیمان نمودن دندان مصنوعی که به عنوان تاج شناخته خواهد شد، در هر طرف دندان های طبیعی باقی مانده استفاده می گردد. همچون تمام پروتزهای ثابت با جراحی: از جمله پروتزهای مصنوعی، ایمپلنت و پروتزهای متکی به ایمپلنت: بریج های ثابت بیشتر از پروتزهای متحرک هزینه بر دارتر می باشند.

پل کنسولی از انواع دندان مصنوعی

زمانی که دندان مولر از دست رفته باشد و هیچ دندانی در یک طرف آن به منظور حمایت از بریج وجود نداشت، پل کنسولی سفارش می گردد. در عوض از یک یا چند دندان در طرف دیگر به منظور حمایت استفاده می گردد.

 

ایمپلنت ها

از دیگر انواع دندان های مصنوعی می توان به ایمپلنت های دندانی اشاره نمود. ایمپلنت از ریشه دندان ها تقلید می نماید. ایمپلنت با کمک جراحی در استخوان قرار خواهد گرفت و به مرور زمان به منظور یک تناسب طبیعی با آن ترکیب می گردند. پس از آن ایمپلنت ها سریع پس از انجام جراحی یا ظرف 6 ماه پس از جراحی با یک پروتز بارگذاری می گردد.

پروتزهای ثابت با ایمپلنت

پروتزهای ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت دارای تاجی می باشند که روی ایمپلنت های جراحی در استخوان فک قرار خواهد گرفت. پس از آن با پیچ در جای خود ثابت می گردد.

پروتزهای اسنپ از انواع دندان مصنوعی

پروتزهای اسنپ تاج های متحرکی می باشند که بر روی ایمپلنت هایی که با جراحی در استخوان فک قرار گرفته شده است، محکم می گردند. آنها به طور ایمن بسته شده تا بتوان غذاهایی را که مایل هستیم مصرف کنیم را بجویم و هیچ نگرانی بابت شل شدن دندان مصنوعی خود نداشته باشیم.

در آخر

مهم نبوده که کدام نوع پروتز را دریافت می نمایید، به یاد بیاورید که مراقبت نمودن مناسب از آنها مهم می باشد. به همین جهت است که پاک کننده های دندان مصنوعی و چسب های دندان مصنوعی می تواند بسیار کمک کننده باشند و زیبایی را به ارمغان بی آورند‌.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.
دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس