انتخاب خمیر دندان مناسب

انتخاب خمیر دندان مناسب

همه خمیر دندان ها یکسان نبوده و انواع مختلفی دارند. هر کدام از خمیر دندان ها بسته به سن فرد و عوامل مختلفی قابل استفاده می باشند و نمی توان گفت یک نوع خمیر دندان می تواند تمام نیازهای دندان را برطرف نماید. چرا که دندان هر فرد با فرد دیگر متفاوت تر است. مثلا یکی دارای دندان های حساس می باشد، یکی از روکش دندانی استفاده کرده و … .  با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه می توان یک انتخاب خمیر دندان مناسب برای خود داشته باشیم.

دندان ها

تمام انواع دندان ها این قابلیت را دارند تا از انواع خمیر دندان هایی که دارای فلوراید می باشند و به کنترل تارتار می پردازند استفاده و بهرمند شوند.

در صورتی که قصد خرید یک خمیر دندان سفید کننده مناسب را دارید، بایستی ابتدا تحقیق نمایید و قبل از استفاده با دندانپزشک خود درباره مصرف آن مشورت نمایید. در صورتی که مطمئن نیستید که به چه صورت یک خمیر دندان را متناسب با احتیاج خود انتخاب نمایید، با دندانپزشک خود در اینباره صحبت نمایید تا بر اساس احتیاجات منحصر به فرد شما پیشنهاداتی را که مناسب حال شما است را ارائه نماید.

نحوه انتخاب خمیر دندان مناسب

به دنبال مهر تایید سازمان بهداشت باشید.

شما بایستی خمیر دندانی را انتخاب نمایید که فواید آن برای سلامتی از طرف سازمان بهداشت و انجمن دندانپزشکان مورد تایید باشد. شما می توانید این کار را با کمک بررسی مهر تایید سازمان بهداشت یا بررسی لیست محصولات تایید شده در سازمان بهداشت آنها انجام نمایید.

فلوراید مهم است.

زمان انتخاب یک برند یا نوع خمیر دندان جدید، مطمئن گردید که خمیر دندان انتخابی شما غنی از فلوراید باشد و سپس انتخاب نمایید. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی می باشد که در آب، خاک و انواع غذاهای مختلف می توان آن را یافت نمود.

فلوراید نقش بسیار مهمی را در حفظ بهداشت دهان و دندان خواهد داشت چرا که از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می نماید و حتی ممکن است پوسیدگی دندان را در مراحل اولیه معکوس نماید. پس انتخاب نمودن خمیردندانی که دارای فلوراید است، می تواند مهم‌تر تلقی گردد. همچنین فلوراید می تواند به کاهش حساسیت دندان ناشی از مینای نازک دندان هم کمک نماید.

فواید کنترل تارتار

برندهای مختلف خمیردندان سطوح متفاوتی از کنترل تارتار را ارائه می نمایند. تارتار هنگامی تشکیل می گردد که پلاک روی دندان ها نشسته باشد. پلاک یک لایه چسبناک و شفاف می باشد که از باکتری ها، ذرات غذا و دیگر مواد زائد تشکیل گردیده که روی دندان های ما تجمع می نماید و می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان و همچنین بیماری لثه گردد.

خمیردندان هایی که می توانند تارتار را کنترل نمایند به طور معمول دارای ترکیباتی همچون پیروفسفات سدیم یا سیترات روی می باشند که می تواند به پیشگیری از تشکیل تارتار کمک نماید یا هگزامتافسفات سدیم که می تواند از اجتماع جرم در بالای خط لثه پیشگیری نماید.

اما خوب، گرچه خمیردندان های دارای کنترل کننده تارتار این توانایی را دارند که از تجمع جرم جلوگیری نمایند، اما نمی توانند تارتاری که قبلاً تشکیل گردیده را از بین ببرند و به طور کامل از ایجاد تارتار جلوگیری نمی کنند.

زمان در نظر گرفتن خمیر دندان سفید کننده

قبل از اقدام به استفاده از خمیردندان سفید کننده یا هر محصول سفید کننده دیگری که در فروشگاه خریداری می گردد، بایستی توجه داشت که محصولات سفید کننده ممکن است منجربه دمینرالیزاسیون دندان (نرم شدن مینای دندان)، تحریک لثه و افزایش حساسیت دندان گردند.

به منظور پیشگیری از آسیب رساندن به دندان ها یا تحریک نمودن لثه ها، قبل از اقدام به استفاده از خمیر دندان سفید کننده بایستی با دندانپزشک خود صحبت نمایید.

به عنوان یک قاعده اصلی، خمیر دندان های سفید کننده به طور تقریبی به اندازه درمان های سفید کننده در مطب موثر نخواهند بود.

در مورد خمیر دندان های زغالی هم اینگونه است؟

گرچه خمیردندان های دارای زغال فعال به طور فزاینده ای امروزه ترند شده اند، اما تحقیقات بسیاری در مورد اثرات طولانی مدت آن بر سلامتی انجام نگردیده است. با این اوصاف، یک بررسی که در سال 2017 از تحقیقات فعلی انجام شد، به دندانپزشکان نسبت به پیشنهاد خمیردندان های زغالی هشدار داد.

با این همه، افرادی که در نظر دارند از خمیر دندان زغالی استفاده نمایند، بایستی بدانند که برای استفاده روزمره بیش از حد ساینده می باشند و بسیاری از مارک ها دارای فلوراید نیستند. همچنین آنها امکان دارد به جای سفید نمودن دندان ها، آنها را دچار لکه هم کنند. خمیر دندان های زغالی به طور معمول فقط می‌توانند اقدام به ازبین بردن لکه های سطحی نمایند و در صورت مصرف بی شمار مینای دندان را از بین ببرند و باعث زرد نشان دادن دندان ها می گردند. همچنین حساسیت دندان را هم افزایش می دهند.

انتخاب خمیر دندان مناسب

انتخاب خمیر دندان مناسب برای کودکان

دندان های کودکان همچون دندان های بزرگسالان نبوده و احتیاج به مراقبت های ویژه ای هم در منزل و هم در مطب دندانپزشکی دارد.

کودکان زیر 3 سال

طبق نظر انجمن دندانپزشکی کودکانی که زیر 3 سال دارند نباید از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده نمایند مگر در صورتی که به طور خاص توسط دندانپزشک برای انها تجویز شده باشد. در صورتی که خمیر دندان دارای فلوراید پیشنهاد گردد، کودکان زیر 3 سال بایستی دندان های خود را با مقدار کمی (به اندازه دانه برنج) از این نوع خمیر دندان مورد شستشو قرار دهند.

فقط به اندازه یک دانه برنج، مسواک بزنند.

کودکان 3 ساله و کوچکتر به طور معمول آنقدر فهمیده نیستند که بدانند خمیر دندان را نباید ببلعند. بلع بیش از اندازه خمیر دندان می تواند باعث ایجاد فلوئوروزیس گردد که می تواند روی بینایی دندان ها تحت تاثیر منفی داشته باشد.

بهتر است کودکان زیر 3 سال با کمک بزرگترهای مسواک بزنند.

کودکان 3 تا 6 سال

در کودکان 3 تا 6 سال امکان دارد از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده نمایند اما فقط به اندازه یک نخود احتیاج دارند. کودکان در این براکت سنی امکان دارد خودشان دندان های خود را مسواک نمایند، اما باز هم به کمک بزرگسالان خود احتیاج دارند تا اطمینان حاصل گردد که دندان های انها به طور موثر تمیز می گردد و خمیر دندان خود را قورت نمی دهند.

در صورتی که کودک من خمیر دندان را ببلعد چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟

در ادامه انتخاب خمیر دندان مناسب، قورت دادن مقدار کمی خمیر دندان به طور معمول نمی تواند ضرری برای کودک به همراه داشته باشد اما می تواند روی معده تاثیراتی را نمایان سازد. و در صورتی که این اتفاق افتاد، از کودک خود بخواهید میان وعده یا نوشیدنی که دارای کلسیم (شیر، ماست یا پنیر) است میل نماید. کلسیم به فلوراید متصل می گردد و معده را ته نشین می نماید.

با این اوصاف، در صورتی که کودک شما مقدار بسیاری خمیر دندان (مانند یک تیوپ کامل) مصرف نموده است، می تواند مشکلات جدی را برای خود ایجاد نماید. پس سریعا با اورژانس تماس بگیرید تا مشکل حاد نگریده.

انتخاب خمیر دندان مناسب برای دندان های حساس

در انتخاب خمیر دندان مناسب بایستی به نوع دندان هم توجه نمود. برای دندان های حساس هم بایستی یک انتخاب مناسب داشت. حساسیت دندان بر اثر عوامل متفاوتی من جمله: مینای دندان ساییده شده،  ریشه های باز، بیماری لثه، پرکردگی های آسیب دیده یا دندان شکسته ایجاد می گردد. دندان های حساس به طور معمول کانال هایی در عاج خود داشته که به غذاهای گرم، سرد، اسیدی یا شیرین اجازه می دهند اعصاب دندان های فرد تحریک شده و باعث درد گردد.

خمیردندان هایی که برای این دندان ها فرموله گردیده اند به طور معمول این کانال ها را پر می نمایند و به فرد این امکان را خواهند داد تا غذاهای محرک بخورند و دندان های خود را بدون هیچ دردی مسواک نمایند. با این اوصاف، در صورتی که حساسیت دندان شما از حفره، تراشه یا پر کردن آسیب دیده است، بایستی در اسرع وقت به منظور درمان دندان خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که دندان های شما فوق العاده حساس می باشند، امکان دارد بخواهید از یک خمیر دندان با فلوراید بالا انتخاب و استفاده نمایید. فلوراید نه تنها از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری می نماید، بلکه این توانایی را دارد درد مرتبط با دندان های حساس را هم تا حد ممکن کاهش دهد.

بسته به شدت حساسیت دندان، دندانپزشک امکان دارد خمیر دندان قوی تری را متناسب با احتیاج شما تجویز نماید.

از دیگر دلایلی که می تواند روی انتخاب خمیر دندان مناسب تاثیر داشته باشند می توان به بریس ها و دندان مصنوعی اشاره داشت.

جمع بندی انتخاب خمیر دندان مناسب

برای آنکه یک انتخاب برای خمیر دندان مناسب داشته باشید، می توانید به دندانپزشک مراجعه کرده و پس از معایناتی که دندانپزشک بر روی دندان های شما اعمال می دارد یک انتخاب ایده آل را برای شما تجویز نماید تا هم با دندان های شما سازگار باشد و هم سلامت و زیبایی دندان های شما را تضمین نماید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.
دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس