آبسه لثه

آبسه لثه چیست؟

آبسه لثه حفره ای از چرک می باشد که این امکان را دارد تا در هر قسمت بدن من جمله داخل دهان ایجاد گردد.

آبسه دندان می تواند ناحیه اطراف دندان را تحت تاثیر قرار دهد. در بعضی مواقع آبسه ممکن است روی لثه ایجاد گردد.

آبسه لثه با یک نام دیگر هم شناخته می شود و آن هم آبسه پریودنتال است. آبسه پریودنتال یه وضعیت دردناک است و در صورتی که درمان نشود ممکن است عوارض جدی در پی داشته باشد. برای درمان آبسه پریودنتال بایستی حتماً علائم آن شناسایی کنیم و در صورت ایجاد تحت نظر درمان پزشکی قرار بگیریم.

علل آبسه پریودنتال

این آبسه زمانی رخ می دهد که باکتری هایی که در دهان موجود هستند باعث بروز عفونت در فضای بین لثه و دندان شوند.

برخی از آبسه های لثه از بیماری پریودنتیت نشأت گرفته و به دلیل نبود بهداشت نامناسب دهان رخ می دهد.

بیماری پریودنتیت چیست؟

این بیماری یک بیماری التهابی لثه می باشد و با تجمع پلاک زیر لثه ایجاد می گردد.

پلاک یک لایه بیرنگ و چسبنده از باکتری می باشد. هنگامی که از طریق نخ دندان کشیدن و مسواک زدن منظم از دندان ها خارج نگردند، امکان دارد عفونت در بافت اطراف ایجاد گردد که این موضوع می تواند باعث تشکیل و ایجاد آبسه گردد‌.

آبسه پریودنتال همچنین امکان دارد به دلیل وجود پاکت پریودنتال عمیق هم ایجاد شود. این پاکت فضایی است که به دلیل بیماری لثه در اطراف دندان ایجاد می گردد.

باکتری این امکان را دارد در این فضا زندگی کرده و در صورتی هم که پلاک و غذا در این فضا جاسازی گردد باکتری ها این قابلیت را دارند در آن منطقه رشد نمایند.

حتی سیستم ایمنی ضعیف هم می تواند به ایجاد شدن آبسه پریودنتال کمک نماید. چرا که سیستم بدنی توانایی مبارزه با عفونت ها را ندارد.

از عواملی که می تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شما شود شامل: استرس، خستگی و یا داشتن یک بیماری مزمن می باشد.

علائم آبسه پریودنتال

گاهی بیمارهای دهان و لثه می توانند تا عود پیدا کردن به صورت خاموش پیشرفت نمایند. البته این عامل در مورد آبسه دندان صدق نخواهد کرد. از علائم آبسه دندانی می توان به این موارد اشاره کرد:

• درد شدید
  • تورم و قرمزی
  • حساسیت به سرما یا گرما: نوشیدنی یا غذا
  • درد در هنگام جویدن
  • طعم بد در دهان
  • دندان لق
  • ترشح چرک

چگونه آبسه لثه را تشخیص دهیم؟

در صورت درد لثه حساسیت به لمس یا وجود چرک از علائم آبسه پریودنتال می باشد و این موارد را نادیده نگیرید. در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه و درمان را از آنجا شروع نمایید.

دندانپزشک ممکن است ابتدا اقدام به معاینه لثه های شما نماید و دنبال علایمی از عفونت بگردد. همچنین در کنار مشاهده بصری برای بررسی دندان عفونی و یا بیماری پریودنتال اقدام به تجویز عکس رادیوگرافی دندان نماید.

با کمک عکس برداری با اشعه ایکس این امکان برای متخصص ایجاد می شود تا ارزیابی بهتر از احوالات دندان های بیمار داشته و بداند به دلیل عفونت دچار تحلیل استخوان شده است یا خیر.

طی چند روز امکان دارد آبسه لثه، علائم آن بهبود یابد. حتی در صورت پاره شدن آبسه و تخلیه چرک، باز هم برای درمان عفونت بایستی به دندانپزشک مراجعه گردد.

درمان آبسه پریودنتال

توجه داشته باشید که آبسه لثه به خودی خود درمان نشده و مهم است برای درمان نزد پزشک رفته و درمان های تجویزی او را برای درمان انجام دهیم.

برای درمان آبسه پریودنتال ابتدا بایستی آبسه تخلیه شده و از هر گونه زباله که در پاکت پریودنتال موجود است پاک گردد.

دندانپزشک پس از معاینه امکان دارد از یک روش تمیز کننده عمیق با نام جرم گیری و برنامه ریزی ریشه را پیشنهاد نماید.

با کمک این روش جرم و پلاک از بالا و زیر خط لثه ازبین خواهد رفت.

توجه داشته باشید برای پیشگیری از عوارض و رفع عفونت تخلیه آبسه ضروری می باشد. در این روش یک برش ایجاد می گردد که دندانپزشک قبل از انجام آن روش ابتدا کرم بی حس کننده به ناحیه مورد نظر زده و پس از آن اقدام به برش می نماید.

البته دندانپزشک می تواند با کمک اشعه ایکس هم به این امر پی ببرد که آیا آبسه لثه باعث تحلیل استخوان شده است یا خیر.

بسته به اندازه از دست رفتن استخوان، دندانپزشک امکان دارد تا دندان مورد نظر را بکشد. همچنین امکان دارد تا روشی را به منظور بازسازی استخوان از دست رفته یا بافت لثه به بیمار پیشنهاد نماید.

آبسه لثه گاهی می تواند بر پالپ که مرکز دندان است هم اثر بگذارد. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده و اگر دچار آسیب قرار بگیرد امکان دارد برای برداشتن قسمت آسیب دیده دندان به یک کانال ریشه نیاز باشد.

برای درمان آبسه لثه از چه داروهای می توان استفاده کرد؟

به منظور درمان آبسه پریودنتال به غیر از اقدامات دندانپزشکی برای حذف و درمان عفونت امکان دارد تا دندانپزشک نتواند به طور کامل آبسه را تخلیه نماید. به همین منظور با کمک آنتی بیوتیک ها می توان به کاهش تورم کمک بسزایی نمود.

با کمک این دارو همچنین می توان عود کردن مجدد و گسترش عفونت تا حد بالایی و انتقال آن به سایر نواحی بدن جلوگیری کرد.

در صورتی هم که احساس درد داشته باشید دندانپزشک داروهای ضد درد را می تواند تجویز نماید.

توجه داشته باشید هیچ درمان خانگی برای درمان آبسه لثه وجود ندارد و برای کاهش حساسیت و درد تا زمانی که نزد دندانپزشک بروید، می توانید دهان خود را با آب نمک گرم شستشو و غرغره کنید.

یا اینکه از داروهای ضد درد که بدون نسخه می توان آنها را تهیه نمود، همچون ایبوپروفن برای کاهش التهاب استفاده کرد.

آیا آبسه پریودنتال عوارضی هم به همراه دارد؟

به هیچ عنوان آبسه پریودنتال را نادیده نگیرید. در صورتی که درمان آبسه لثه انجام نگیرد عفونت می تواند گسترش عمیق تری به بافت لثه داشته باشد و استخوان و دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت عفونت به سایر نواحی بدن کشیده شود.

در موارد بسیار نادر ممکن است عفونت به جریان خون را پیدا کرده و باعث ایجاد عارضه خطرناکی با نام سپسیس گردد.

از علایم سپسیس می توان به این موارد اشاره کرد:

• مشکل تنفسی
  • درد شکم
  • دمای بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت
  • ضربان قلب بالا

جمع بندی آبسه لثه

با تشخیص و درمان های زود هنگام می توان از پیشرفت آبسه لثه تا حد ممکن جلوگیری نمود. برای درمان آبسه لثه تنها راه این است تا نزد دندانپزشک رفته و درمان های که توصیه می کنند را انجام دهیم.

در صورتی که درد، ترشح یا تورم در ناحیه لثه دارید سریعاً وقت دندانپزشکی گرفته و با دندانپزشک خود در این باره صحبت و درمان های توصیه شده را انجام دهید.