لبخند زیبا- نعمت الهی

ده راهکار برای داشتن یک لبخند زیبا

لبخند فاکتور مهمی در ظاهر افراد به شمار می رود. راهکارهای فراوانی جهت داشتن لبخندی زیبا و دندان های سالم وجود دارد. این راهکارها با گذر زمان تأثیر خود را نشان می دهند. در این مقاله به بررسی ده روش موثر و البته آسان جهت داشتن دندان هایی با ظاهر زیباتر می پردازیم.

استفاده از نخ دندان

به طور معمول بخش هایی از غذا مابین دندان ها و در قسمت پایین خط لثه ها قرار می گیرند. این مواد غذایی از طریق مسواک زدن از بین نمی روند. نخ دندان به راحتی بین دندان ها رفته و آن ها را خارج می کند. در صورت عدم استفاده از نخ دندان و باقی ماندن مواد غذایی بین دندان ها، جرم در این قسمت ها به وجود می آید. جرم دندان ها را دچار آسیب می کند. در صورت ایجاد جرم در لثه ها، بیماری های لثه ایجاد می شود. این نوع بیماری ها باعث آسیب زدن به استخوان هایی که در اطراف دندان ها هستند می شود و حتی ممکن است موجب از دست رفتن دندان ها شود.

نخ دندان باید به شیوه ای درست و اصولی مورد استفاده قرار گیرد. جهت استفاده صحیح در ابتدا می بایست نخ دندان را به طول مناسبی از درون محفظه اش جدا کرد. سپس دو انتهای نخ دندان را دور انگشت اشاره خود پیچید و قسمت وسط نخ دندان را بین دندان ها وارد کرد. نخ دندان را باید به آرامی و دو یا 3 بار بین هر دو دندان بالا و پایین برد.

حرکت نخ دندان باید به آرامی باشد. در صورت خونریزی شدید لثه ها، احتمال این وجود دارد که به التهاب لثه یا بیماری مرتبط به لثه دچار شده باشید. در صورتی که بعد از دو هفته و استفاده دائمی از نخ دندان، چنانچه خونریزی لثه قطع نشود، بهتر است به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه نمایید. برخی از افراد به دلایلی نمی توانند از نخ دندان استفاده کنند، ایریگیتورهای مخصوص دهان جایگزین مناسبی برای این افراد هستند. دستگاه ایریگیتور با فشار زیاد مقدار زیادی آب را به داخل دهان وارد می کند که این امر موجب از بین رفتن جرم ها و غذاهای باقی مانده بین دندان ها می شود.

استفاده از نخ دندان

جرم گیری منظم دندان ها (2 بار در سال)

جرم گیری منظم، عامل دیگری برای داشتن لبخندی زیبا می باشد. جهت حفظ سلامت و زیبایی دندان ها می توان در فاصله های زمانی مشخصی (به طور معمول هر شش ماه یک بار) جرم گیری دندان ها را انجام داد.

در صورت مراجعه نامنظم برای جرم گیری دندان ها، امکان این وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری های لثه در فرد افزایش یابد. تورم لثه ها، خونریزی و فرسایش لثه ها از علائم بیماری های لثه می باشند. در حال حاضر ثابت شده است که بیماری های لثه در ابتلا به برخی بیماری های دیگر مانند حمله های قلبی، سکته، دیابت، زایمان زودرس، مشکلات تنفسی و چاقی موثر است. در زمان جرم گیری، دندانپزشک وضعیت دهان و دندان ها را بررسی می کند. چنانچه لازم باشد در کنار حذف جرم ها و لکه ها از دندان ها، اقدامات لازم و ضروری جهت درمان را انجام خواهد داد.

ترک کردن سیگار

اثرات نامطلوب سیگار بر روی سلامتی بدن بر کسی پوشیده نیست. در خصوص دندان ها، می توان به ایجاد لکه روی دندان ها و تغییر رنگ دندان ها اشاره کرد. سیگار کشیدن با فرسایش و ایجاد جرم در اطراف دندان ها، باعث می شود که دندان ها از عالت عادی خود کمی بلندتر به نظر برسند و فضایی تیره بین دندان ها ایجاد می شود.

لکه هایی که در اثر استفاده از سیگار روی دندان ایجاد می شوند، معمولاً سطحی هستند و به راحتی با پولیش دندان ها از بین می روند. ولی در برخی موارد این لکه های ناشی از سیگار به لایه های زیرین نفوذ کرده اند و به سختی از بین می روند. علاوه بر اثرات نامطلوب بر روی دندان ها، سیگار لثه ها را نیز دچار صدمه می کند. در افرادی که سیگار مصرف می کنند، درمان بیماری های لثه به سختی انجام می گیرد.

مصرف کم چای و قهوه

علاوه بر سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد چای و قهوه نیز می تواند موجب تغییر رنگ دندان ها شود. در این مورد نیز مانند سیگار، لکه های سطحی می توانند به راحتی از روی دندان ها حذف شوند. ولی لکه عمقی به سختی از بین می روند. به همین دلیل، چنانچه داشتن لبخندی زیبا برای شما مهم است نوشیدن چای و قهوه را تا حد ممکن کم کنید.

انتخاب و استفاده مناسب از محصولات سفید کننده دندان

استفاده از نی برای نوشیدن چای یا قهوه می تواند برخورد این مایعات با دندان ها را کاهش دهد. این امر می تواند تا حدودی از ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کند. همچنین شستن دهان با آب (قرقره کردن آب در دهان) به صورت روزانه و چند بار در روز، به کاهش ایجاد لکه و تغییر نکردن رنگ دندان ها کمک می کند.

انتخاب و استفاده مناسب از محصولات سفید کننده دندان

انواع خمیر دندان ها، سفید کننده های لیزری، شستشو دهنده های دهان، ژل ها، استریپ ها و موارد دیگری جهت سلامت نگه داشتن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این محصولات سفید کننده دندان دارای مزایای خاص خود هستند و جهت هدف مشخصی طراحی شده اند. افرادی که علاقه زیادی به نوشیدن چای و قهوه دارند، بهتر است از خمیر دندان ها و شستشو دهنده های سفید کننده استفاده کنند. اگر بخواهیم قسمت های کوچکی از دندان ها را سفید کنیم، ژل ها گزینه مناسبی برای این کار هستند. سفید کننده های لیزری سفید کننده های قوی با اثر بخشی بالا محسوب می شوند.

استفاده از مسواک های با کیفیت

مسواک های برقی بهترین نوع مسواک محسوب می شوند. این مسواک ها با از بین بردن جرم های دندان ها، موجب سلامتی دندان ها و لثه می شوند و به داشتن لبخندی زیبا کمک می کنند. انواع مسواک های برقی در بازار موجود است که بر حسب نیاز خود و با مشورت با دندانپزشک خود می توانید بهترین گزینه رو انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. بدنه های این مسواک ها می توانند چند سال مورد استفاده قرار بگیرند اما سری مسواک باید در فواصل مشخصی تعویض شوند.

راهکار برای داشتن یک لبخند زیبا

در صورتی که امکان خرید مسواک برقی نباشد، استفاده از مسواک های دستی نرم (soft) بهترین گزینه می باشد. مسواک های medium و hard به علت سفت بودن باعث از بین رفتن مینای دندان ها می شود و در حالت عادی گزینه های مناسبی نیستند. در خصوص استفاده از مسواک های دستی، باید دقت شود که علاوه بر نرم بودن مسواک مهم است که مسواک زدن به آرامی انجام شود.

نوشیدن مقدار زیاد آب

همان طور که می دانیم نوشیدن مقدار کافی آب برای سلامت کل بدن بسیار لازم و ضروری است. در خصوص دندان ها نیز باید این نکته را در نظر داشت که آب بهترین و سالم ترین نوشیدنی برای دندان ها محسوب می شود. آب های فلوراید شده با جلوگیری از پوسیدگی دندان ها بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی دندان ها می باشند.

در این جا لازم است که به این نکته توجه شود که به طور معمول آب های شهری دارای فلوراید هستند. در صورتی که آب های معدنی معمولاً بدون فلوراید هستند و مناسب برای سلامتی دهان و دندان ها نمی باشند. نوشیدن مقدار مناسب آب علاوه بر حفظ سلامتی دهان و دندان به داشتن لبخندی زیبا کمک فراوانی می کند. نوشیدنی های حاوی قند و اسید باعث افزایش پوسیدگی دندان ها می شوند. بنابراین ورزشکاران، که به طور معمول از نوشیدنی های قندی و اسیدی استفاده می کنند، در معرض جدی پوسیدگی دندان ها می باشند.

درمان بیماری های زمینه ای

بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و دندان قروچه سلامتی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی بیماری زمینه ای عامل تغییر رنگ دندان ها باشد، درمان آن کمی مشکل است. به علاوه بهتر است به جای از بین بردن علائم، خود بیماری را درمان کنید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن می تواند به صورت چشم گیری سلامت بدن و لثه ها را بهبود بخشد.

انجام به موقع درمان های دندانپزشکی

انجام به موقع درمان های دندانپزشکی

انجام به موقع درمان دندان ها در کنار مزایایی که جهت سلامت نگه داشتن دندان ها دارد، هزینه بسیار کمتری را نیز برای شما خواهد داشت. چنانچه به موقع به دندانپزشک مراجعه کرده و پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان شود، از آبسه کردن دندان جلوگیری می شود. می دانیم که در صورت آبسه دندان روش های پیچیده ای مانند درمان ریشه نیاز است که هزینه زیادتری نسبت به درمان پوسیدگی دارد. در صورتی که به موقع به دندانپزشک مراجعه نشود این احتمال وجود دارد که این پوسیدگی علاوه بر سرایت به بقیه دندان ها، ایجاد عفونت کرده و این عفونت به اندام های دیگر بدن نیز منتقل شود.

روزانه دو بار مسواک زدن

عدم شست و شوی دندان منجر به ایجاد جرم روی دندان ها می شود. با مسواک زدن منظم در روز، جرم ها از بین می روند و از ایجاد پوسیدگی در دندان ها جلوگیری می شود. در کنار مسواک زدن منظم، چگونه مسواک زدن نیز مسئله بسیار مهمی است. در حالی که سر مسواک زاویه ای 45 درجه با خط لثه دارد، باید به آرامی مسواک را بالا و پایین برد. در هر چند ثانیه تنها به مسواک زدن دو دندان باید پرداخته شود. علاوه بر داشتن دندان های سالم، مسواک زدن به داشتن لثه های سالم نیز کمک می کند.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس