دندان عقل

دندان عقل چیست و چند نوع دارد؟

دهان و دندان از اعضا مهمی هستند که عمل بلع و جویدن را انجام می دهند و در صورت خرابی دندان عمل جویدن به مخاطره می افتد. حال آنکه در ابتدای به دنیا آمدن نوزادان هیچ دندانی ندارند و به مرور و کم کم دندان های کودکان رشد می کنند و بعد دوباره دندان های شیری باید کشیده شود تا دندان های اصلی بروید. انا باید بدانید در پشت دندان های آسیا فک و بالا و پایین در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی دندان هایی با نام دندان عقل می رویند که دو تا در فک بت و دو تا در فک پایین می روید و بعد از مدتی باید آت را کشید. در این مقاله به دندان عقل و انواع آن خواهیم پرداخت‌. با ما همراه باشید.

دندان عقل چیست؟

دندان عقل در اکثر افراد در سن ۱۷ سالگی تا ۲۵ سالگی در فک بالا و پایین رشد می کند و کلا چهار دندان می باشد. البته در بعضی افراد این دندان ها نهفته است و قابل دیدن نمی باشد. این دندان ها در برخی افراد هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند و در برخی افراد با درد زیاد همراه است که حتما باید کشیده شود یا در مواقع خاص با جراحی برداشته شود. کشیدن این دندان در سنین پایین قبل از اینکه ریشه دندان در فک و لثه سفت شود بهتر است صورت گیرد.

اگر این دندان در زیر سطح لثه باشد درد زیادی ایجاد می کند و در نتیجه رشد افقی ای خواهد داشت و با برخورد به دندان کناری موجب ایجاد درد در دندان طبیعی می شود.

انواع دندان عقل

سه نوع دندان عقل داریم که می توان به دندان عقل معمولی، دندان نیمه نهفته و دندان نهفته اشاره کرد که در ادامه به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

دندان عقل معمولی

این نوع دندان همانند دندان های طبیعی بدون ایجاد هیچ مشکلی رشد می کنند و در صورتی که ایجاد درد نمود باید کشیده شود.

دندان عقل نیمه نهفته

فقط نیمی از این دندان ها از لثه خارج شده اند و به جز تاج دندان بقیه پنهان هستند. این دندان ها مشکلات زیادی چون آبسه دندان، سلولیت در لثه و … را ایجاد می کنند که درد زیادی دارد و خطرناک نیز هستند و باید با جراحی باید خارج گردد.

دندان های عقل نهفته

عواملی چون وراثت، کم خونی، راشیتیسم و همچنین برخی بیماری های دندان کودکی موجب نهفته ماندن این دندان ها می شوند. این نوع دندان های عقل باید حتما جراحی شوند و در صورت جدی تلقی نشدن آن ممکن است کیسه های فولیکولی ایجاد شود و در نتیجه به کیست و تومور تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است که این نوع دندان ها منجر به تحلیل فک نیز می شود و باید از سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی حتما برداشته شده باشد.

دندان عقل

کشیدن دندان های عقل

درد دندان بسیار غیر قابل تحمل است خصوصا درد ایجاد شده در دندان عقل که به صورت معمول در هنگام جویدن غذا ایجاد می شود خیلی بیشتر می باشد و با صلاحدید دندانپزشک باید کشیده شود تا از عفونت لثه جلوگیری شود. از جمله عواملی که موجب درد در این این دندان ها می شوند عبارتند از :

خراب شدن دندان

وجود باکتری های و تجمع آنها بر روی پلاک دندان و همچنین آثار به جا مانده از عذا در بین دندان موجب  خرابی دندان های عقل می شود و در نتیجه خراب باید کشیده شوند تا مشکلاتی ایجاد نکنند. همچنین باید بدانید بیماری های لثه، کیست و تومورهای خوش خیم، آبسه، پوسیدگی دندان از علل خرابی دندان هستند که در ابتدا با تجویز آنتی بیوتیک به تسکین درد می پردازند و بعد از زیاد شدن درد کشیدن دندان و حتی جراحی صورت می گیرد.

زمان کشیدن دندان های عقل

همانطور که گفته شد رویش این دندان ها از سن ۱۷ سالگی تا سن ۲۵ سالگی می باشد و بهتر است قبل از اینکه ریشه های دندان سفت شود ان را بکشید. همچنین دندانپزشک با تشخیص درد و مشاهده آسیب های وارده به دندان های کناری و عفونت ایجاد شده با کمک رادیوگرافی به زمان کشیدن دندان پی خواهد برد. در صورت داشتن درد، عفونت و … بعد از ۱۸ سالگی کشیدن این دندان ها موردی ندارد.

جراحی دندان عقل چگونه انجام می گیرد؟

جراحی دندان های عقل باید صلاحدید پزشک و در صورتی که کشیدن این دندان ها مشکل باشد انجام می شود. این جراحی به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی صورت می گیرد. خصوصا دندان های نهفته و نیمه نهفته را حتما باید با جراحی خارج کرد تا آسیبی به دندان های دیگر وارد نکند.  زمان جراحی زیاد طولانی نیست و حداکثر در یک ساعت پایان یابد.

نکات مهم بعد از انجام جراحی

بعد از جراحی دندان عقل ممکن است دچار عفونت شوید که از جمله‌ علائم عفونت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

چند روز بعد از جراحی احساس درد می کنید.

ورم کردن قسمت جراحی و مشاهده لایه ای سفید رنگ بر روی آن

ورم کردن گونه و صورت

تب کردن

علائم و نشانه های گفته شده بسیار خطرناک می باشد و ممکن است عفونت وارد قسمت های دیگر شود. پس در صورت مشاهده این علائم به دندانپزشک مراجعه کنید تا عفونت دندان ها را خارج کند و همچنین با شستشوی دهان غذاهای باقی مانده در دهان را خارج سازد.

هزینه کشیدن دندان عقل

برای کشیدن این دندان ها باید به دندانپزشک مراجعه نمود و امروزه هزینه های دندانپزشکی بسیار بالا می باشد. اما کشیدن دندان عقل نسبت به جراحی هزینه کمتری دارد. هزینه برطرف کردن این مشکل زیاد ملاک نیست د سلامتی فرد در اهمییت بالایی قرار دارد و باید با مراجعه به مراکز دندانپزشکی معتبر این عمل را انجام داد.

جمع بندی نهایی

هر فردی در انتهای هر فک چهار دندان عقل دارد که یا بع صورت معمولی رشده کرده است یا نیمه نهفته است و فقط تاج از لثه خارج شده سا به طور کل نهفته می باشد و  قابل مشاهده نمی باشد. این دندان ها از سن ۱۸ سالگی تا ۲۵ سالگی می روید و در صورت احساس درد و آسیب وارد کردن بع دندان های مجاور می توانید بعد از ۱۸ سالگی اقدام به کشيدن آن کنید. دندان های نیمه نهفته و نهفته باید با انجام جراحی خارج گردد که به صورت سرپایی و بی حسی کوضعی صورت می گیرد و در صورت بروز هر گونه عفونت، تب و … حتما باید برای برطرف نمودن آن به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس