تسکین درد دندان درآوردن کودک

نکات سریع برای کمک به تسکین درد دندان درآوردن کودک

اولین رویش دندان های کودک نقطه عطف شگفت انگیزی در مسیر رشد او است و تجربه در مورد دندان کودکان می تواند سلامت دهان و دندان او را برای سال ها تضمین نماید. اما، دندان درآوردن همیشه تجربه خوشایندی برای کودک و الدین نیست و کودکان مطمئناً در صورت وجود ناراحتی با نا آرامی و گریه کردن به والدین خود اطلاع می دهند که از درد دندان درآوردن رنج می برند. شما می توانید برای تسکین درد دندان درآوردن نوزاد با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. ما تا حد ممکن نکاتی که موثر می باشند و می توانند باعث کاهش و تسکین درد دندان درآوردن کودک شما شوند را بیان می کنیم.

چگونه می توانید به تسکین درد دندان درآوردن کودک خود کمک کنید؟

به طور کلی برای دندان درآوردن نوزادان به مشاوره احتیاج می باشد. در ادامه شما را با چند نکته مناسب به منظور تسکین درد دندان درآوردن کودکان اشاره خواهیم کرد.

چیزی بجود تا باعث فشار به لثه ها شود.

فشار به لثه می تواند یک عامل به منظور کاهش ناراحتی در دندان درآوردن کودک باشد. یا اینکه می توانید به آرامی لثه را با یک انگشت یا پارچه تمیز مالش دهید. در حین انجام این کار کمی فشار به لثه وارد کنید تا ببینید آیا می تواند او را آرام کند. اگر چه احتمالاً کودک دوست ندارد این کار را انجام دهید.

برای فشار آوردن می توان از انواع اسباب بازی ها مخصوص استفاده نمایید. برای مثال حلقه های دندان سیلیکونی سخت که با نام دندان گیر هم معروف می باشد استفاده نمایید، دندان گیر را می توان در یخچال (نه در فریزر) گذاشته تا خنک گردد و سپس به نوزاد بدهید تا بمکد و یا بجود تا بتواند فشار خود را بر لثه اعمال کند.

ممکن است بیسکویت های ترد، داروهای خانگی، استفاده از داروهای طبیعی همچون عسل یا شربت استفاده کنید. عسل یا شربت را بر روی اسباب‌ بازی های دندانی بمالید و بگذارید تا کودک شما برای استفاده از آن اشتیاق پیدا کند. البته هر دوی اینها توصیه نمی شود، چرا که قند می تواند به دندان های کودک شما آسیب برساند و باعث ایجاد حفره های دندانی شود، اما به صورت کم و محدود مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

البته شما می توانید، بیسکویت های ترد بدون شکر را برای اینکار جایگزین کنید.

تسکین درد دندان درآوردن کودک با کمک کمپرس سرد

کمپرس سرد می تواند به کاهش التهاب در کودکان کمک کند، سرما دادن به لثه کودک، می تواند در هنگام دندان درآوردن به او کمک شایانی کند و نگرانی و درد را از کودک خود دور سازید.

بیرشک یک ماساژ ملایم نمی تواند کافی باشد، سعی کنید پشت یک قاشق چای خوری که سرد شده را روی لثه های کودک قرار دهید. قاشق باید سرد باشد، ولی آن قدر نباشد که باعث درد مضاعف در کودک شما شود.

راه حل های جایگزین تسکین درد دندان درآوردن کودک با کمک یخ عبارتند از:

یک یا دو تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را روی گونه (نه لثه) قرار دهید. تا لثه‌ های کودک شما خیلی سرد نشود، چیزهای سرد را مانند میوه های سرد، در یک پارچه تمیز بپیچید تا حس سردی کودک را اذیت نکند. البته باید باید محکم بسته شود تا از خطر افتادن لقمه ها و خفگی کودک به این صورت جلوگیری شود.

البته کودک شما می تواند با مکیدن یخ، حس درد را در لثه خود کاهش دهد.

تسکین درد دندان درآوردن کودک

ژل دندان ضد درد

در داروخانه ها شما می توانید برای تسکین درد دندان درآوردن کودک خود دارویی به نام “ژل ضد درد دندان ” را تهیه و استفاده نمایید. برخی از محصولات می توانند درد و ناراحتی دندان درآوردن را برای کودک شما کم نمایند. با قرار دادن ژل می توان درد را تا حد بسیاری تسکین داد.

ژل‌ های تسکین دندان در آوردن دارای یک مسکن خفیف هستند و می‌ توانند برای درمان زخم‌ های دهانی نیز استفاده شوند.

هر محصول برای خود دستورالعمل های صریحی دارد و اگر می خواهید از ژل ضد درد برای کاهش درد دندان درآوردن کودک خود استفاده کنید، ضروری است که ابتدا آنها را به دقت بخوانید و طبق مراحل گفته شده آن را استفاده نمایید.

مواد شیمیایی موجود در ژل های ضد درد اگر بیش از حد مصرف شود می تواند برای نوزادان مضر باشد و توجه به دوز آنها در زمان استفاده بسیار مهم است.

اما آیا ژل های مخصوص ضد درد می توانند درد دندان درآوردن را رفع کنند؟

در مورد اینکه آیا ژل دندان درآوردن واقعا کمک می کند یا خیر، بحث هایی وجود دارد.

در بسیاری از موارد، نوزادان ژل را به سرعت با بزاق دهان خارج می کنند و به اندازه کافی روی لثه ها باقی نمی ماند تا قابل استفاده باشد.

همانطور که گفته شد، برخی از مواد مانند کولین سالیسیلات نیز در صورت مصرف زیاد می تواند برای نوزادان سمی باشد. علائم مسمومیت با کولین سالیسیلات شامل: استفراغ، تب، تنفس سریع و خواب آلودگی غیر عادی است.

دارو برای تسکین درد دندان درآوردن کودک

در صورتی که کودک شما بیش از سه ماه سن دارد و درد او به وضوح بیشتر از آن چیزی است که بتواند با روش های دیگر تسکین دهید، می توانید به او دارویی به نام پاراستامول کودکان بدهید. با این حال، دارو دادن به نوزاد با داروهای مسکن تنها در صورت لزوم باید انجام شود. پس بهتر است قبل از استفاده با دندانپزشک صحبت نمایید.

کودک شما به دوز بسیار خاصی نیاز دارد تا هم موثر و هم بی خطر باشد و این دوز بر اساس وزن او تعیین می شود. به همین جهت برای اینکه کاملاً مطمئن شوید که کار درستی انجام می دهید، با داروساز یا دندانپزشک صحبت کنید.

در آخر

زمانی که دندان های کودک شما می خواهد نمایان ش.د و از خط لثه عبور کند، دردهایی را ایجاد خواهد کرد. این درد ممکن است آرامش را از کودک شما بگیرد و باعث ایجاد استرس و نگرانی در شما شود. شما می توانید با مراجعه به دندانپزشک یا با کمک روش های خانگی همچون استفاده از یخ، استفاده از دندان گیر و … به تسکین درد دندان درآوردن کودک خود کمک کنید.

این دورانی است که بیشتر مادر و پدرها آن را گذرانده اند و بعضی با اطلاعات کافی که داشتند توانستند این بحران را پشت سر بگذارند. شما هم می توانید با کمک این مقاله تا حدودی به کاهش درد دندان کودک خود کمک کنید.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس