تغذیه سالم برای دندان کودکان

نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان

رشد و سلامت دندان کودک مبتنی بر تغذیه خوب می باشد. نکات تغذیه ای مربوط به دندان های هر فرد از دوران کودکی تا بزرگسالی خواهد بود و باید در این دوران به حفظ سلامت دندان ها کمک نمود. به عبارتی فرق نمی کند، باید هم از دندان های شیری و هم از دندان های دایمی مراقبت های ویژه ای شود. در صورت وجود مشکل در دندان شیری ممکن است، آسیب به دندان های دایمی هم منتقل یابد. به همین جهت با توجه به نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان می توان به حفظ سلامت دندان کودکان خود کمک نماییم. در ادامه شما را با نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان آشنا می سازیم، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان

توجه به نکات مراقبتی برای حفظ سلامت دندان کودکان می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. فرقی هم نمی کند کودک شما دندان های شیری دارد یا دندان های شیری خود را از دست داده و دندان های دائمی رشد کرده است. توجه به حفظ سلامت دندان های شیری باعث می شود تا دندان دائمی کودک تا بزرگسالی محکم، سلامت و زیبا بماند. در ادامه شما را با نکات تغذیه سالم که برای حفظ سلامت دندان کودکان مفید و مهم هستند، آشنا می سازیم. با ما همچنان همراه باشید.

کلسیم برای حفظ سلامت دندان ها

کودک در حال رشد به منظور داشتن دندان ها و استخوان های قوی و همچنین ساخت ماهیچه های سالم و حتی برای داشتن ریتم طبیعی قلب و جلوگیری از لخته شدن خون به کلسیم احتیاج دارد.

کلسیم در شیر، پنیر، ساردین و ماهی قزل آلا (با استخوان)، آجیل، لوبیا خشک و سبزیجات سبز برگ به مقدار بسیار وجود دارد. پزشکان ممکن است گاهی اوقات مکمل را هم توصیه کنند. اگر در رژیم غذایی خود کلسیم به میزان کافی دریافت می کنید، پس کودک در حال رشد شما از کلسیم بیشتری برای سلامت خود بهره می برد.

حتی پس از تولد نوزاد هم، باید مطمئن گردید که کلسیم کافی برای محافظت از دندان ها و استخوان ها وجود دارد و با افزایش سن، از پوکی استخوان جلوگیری می شود.

آیا کودک من می تواند قبل از خواب شیشه شیر استفاده نماید؟

استفاده از شیشه شیر برای نوزاد یا کودک نوپا قبل از خواب به طور چشمگیری می تواند باعث ایجاد آسیب در دندان ها شود و خطر سوراخ شدن دندان را افزایش دهد. شیر در هنگام خواب در دهان جمع می شود و قند موجود در شیر باعث ایجاد سوراخ  و پوسیدگی در دندان های کودک خواهد شد.

در صورتی که کودک شما قبل از خواب به شیشه شیر عادت دارد، بهتر است آن را با آب پر کنید. اگر کودک قبل از خواب از یک بطری شیر در هنگام خواب استفاده می کند، شیر را با کمی آب در طول 1-2 هفته جابجا کنید تا کودک کم کم در هنگام خواب با آب آشامیدنی مشکلی نداشته باشد.

آب از نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان

بهترین نوشیدنی برای کودکان آب می باشد، چرا که حاوی مقدار کمی فلوراید بوده و برای محافظت از دندان ها مفید است.

آب میوه ها و شیرها، دارای قند بسیار بالایی هستند. خیلی از والدین این استدلال را دارند که شکر طبیعی برای سلامتی دندان ها مضر نیست اما همه قندها، طبیعی و غیرطبیعی به مینای دندان می توانند آسیب برسانند، بنابراین به عنوان یک درمان برای نگهداری دندان باید از آن اجتناب کرد.

زمانی که کودک 6 ماهه شد یا اولین دندان خود را در آورد، یک فنجان به او معرفی کنید تا مایع را بمکد و از جمع شدن شیر و آب میوه در اطراف دندان های او به این صورت جلوگیری گردد.

تغذیه سالم برای دندان کودکان

غذاهای تازه برای رشد دندان های کودک

غذای تازه برای دندان ها و سلامت کلی کودکان بهترین انتخاب می باشد، بنابراین هنگام رشد، به نکات تغذیه سالم که از طرف پزشک به شما ارایه می شود توجه فرمایید.

با عادت دادن کودک به انتخاب غذای تازه او را جذب غذاهای سالم کنید. برای پخت و پز و تهیه غذا آن را به شکل های سرگرم کننده در آورید و از غذاهای رنگی متفاوت استفاده کنید تا  غذایی سالم برای کودک خود آماده و کودک را برای خوردن آن ترغیب نمایید.

تعیین زمان برای وعده غذایی از نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان

زمان معینی را برای وعده های غذایی تعیین کنید و بین وعده ها را کاهش دهید، چرا که خوردن میان وعده ها خطر پوسیدگی دندان کودک را می تواند افزایش دهد. در صورتی که کودک شما بین غذا یک میان وعده احتیاج دارد از غذاهای سالم، پنیر، میوه و … استفاده کنید.

مصرف شیرینی جات

در صورتی که غذای شیرین برای فرزند خود استفاده می کنید، آن را همراه با یک غذا دیگر به او بدهید. غذاهایی که به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مصرف می شوند نسبت به خوردن تنقلات آسیب کمتری به دندان ها وارد می کنند، زیرا بیشتر در طول وعده غذایی مصرف می شوند. ایجاد بزاق به وسیله نوشیدنی‌ ها در دهان، کمک می‌کند تا اسیدیته کاهش پیدا کند و آسیب کمتری در حفره ها ایجاد شود. همچنین باید پس از نوشیدن آب دندان های خود را بشویید.

چگونه شیرینی بر دندان های کودک تاثیر می گذارد؟

زمانی که پوسیدگی دندان اتفاق می افتد، پلاک در دهان با قند تماس پیدا کرده و با تبدیل شدن به اسید به دندان حمله می نماید.

بهتر است بدانید یکی از عوامل اصلی پوسیدگی در دندان های کودکان قند است.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین فرزند خود را کم کنید و غذاهایی را انتخاب کنید که فرآوری شده باشند، چرا که این مواد غذایی از سلامت بیشتری برخوردار خواهند بود.

هنگام خرید، به کودک خود بیاموزید که به برچسب های مواد غذایی روی غذاها و نوشیدنی ها توجه کنند و آنهایی را انتخاب کنند که قند کمتری دارند.

پس به یاد داشته باشید که نوشیدنی های گازدار رژیمی و نوشابه های گاز دار دارای مقادیر بالایی قند هستند، بنابراین باید از مصرف آنها برای حفظ سلامت دندان های کودک خود جلوگیری کنید.

چگونه بهداشت دندان را رعایت کنیم؟

علاوه بر رعایت نکات تغذیه سالم برای دندان کودکان ، اطمینان حاصل کنید که کودک حداقل دو بار در روز مسواک بزند و یک یا دو بار در روز هم از نخ دندان استفاده کند.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکل در دندان جلوگیری شود و در مراحل اولیه ایجاد حفره در دندان یا مشکل دیگر درمان تهاجمی را بتوان به حداقل رساند.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس