سفید کردن دندان کودک

نحوه سفید کردن دندان کودک چگونه است؟

درست همچون بزرگسالان، کودکان هم علاقه دارند تا دندان های سفید و سالمی داشته باشند. با این همه، بعضی مواقع امکان دارد متوجه شوید که دندان های کودک شما زرد شده و سفیدی خود را از دست داده است. امکان وقوع این ماجرا وجود دارد و این اتفاق امکان دارد برای هر کودکی رخ دهد. تغییر رنگ پیدا کردن دندان امکان دارد به صورت داخلی یا خارجی طبقه بندی گردد. ما در این مقاله شما را با نحوه سفید کردن دندان کودک آشنا می سازیم و به شما خواهیم آموخت که چگونه به سفید کردن دندان کودک خود کمک کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چه عواملی باعث زردی دندان کودک می شود؟

عوامل مختلفی می تواند روی زیبایی، سلامت و سفیدی دندان های کودکان ما تأثیر داشته باشند. ما در ادامه شما را با عواملی که باعث تغییر رنگ دندان کودک شما می شود، آشنا می سازیم.

غذا و نوشیدنی

فرقی نمی کند کودک شما نوشیدنی یا خوراکی مصرف کند، خوراکی و نوشیدنی های دارای رنگ می توانند باعث زردی دندان ها شوند. از غذاها و نوشیدنی هایی که دارای رنگدانه های بالایی هستند می توان به: زغال اخته، گیلاس، سس و نوشابه اشاره داشت. این گزینه ها می توانند باعث ایجاد لک بر روی دندان ها شوند.

البته اشاره داشته باشیم که میزان لک شدن دندان در کودکان به این موضوع بستگی خواهد داشت که دندان ها به طور مرتب در معرض آنها قرار بگیرند و یا برای مدت کمی استفاده شوند.

ایده خوبی می باشد که کودک خود را پس از مصرف نمودن غذاهایی که دارای رنگدانه و یا نوشیدنی های اسیدی هستند، با آب شستشو دهیم.

بهداشت ضعیف دندان

در صورتی که کودک شما مرتب مسواک نزند و از کشیدن نخ دندان امتناع نماید، پلاک و لکه ایجاد می گردد و منجر به زرد شدن دندان ها می شود. مسواک کردن دو بار در روز و همچنین نخ دندان کشیدن یک بار در روز به کودک می تواند کمک کند تا از زرد گردیدن دندان ها جلوگیری شود.

ترومای دندان

حوادثی که در نزدیکی یا داخل دندان آسیب می بیند، همچون افتادن، امکان دارد منجر به ایجاد لکه در دندان کودک گردد. لکه فقط در داخل دندان یا دندان هایی که به آنها عصب متصل می باشد ایجاد می گردد. در صورتی که کودک شما یک دندان زرد یا خاکستری ناشی از ضربه به عصب وجود دارد، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمود. سفید نمودن امکان دارد به طور موقت قسمت خارجی دندان را سفید نماید، اما داخل دندان احتیاج به توجه حرفه ای خواهد داشت.

فلوروزیس

این وضعیت غیرقابل برگشت به علت مصرف بیش از حد فلوراید در طی سال های تشکیل دندان بوجود می آید. فلوراید به سلول های سازنده مینا آسیب رسانده و در نتیجه یک اختلال معدنی بوجود می آورد که مینای سطح آن را افزایش خواهد داد و منجر به ایجاد دندان ها به رنگ زرد تیره می شود.

سفید کردن دندان کودک

تتراسایکلین (آنتی بیوتیک ها)

بهتر است بدانید تتراکلین یک داروی ضد بیوتیکی می باشد که باعث زردی دندان در کودک خواهد شد. به طور معمول، این ماده در داروهای سرماخوردگی وجود داشته و هنگامی که در دوران کودکی و هنگامی که دندان های کودک در حال شکل گیری می باشد، مصرف گردد، می تواند روی دندان ها تاثیر بگذارد.

تغییر رنگ مینای دندان امکان دارد روی دندان هم تأثیر بگذارد یا امکان دارد بر روی لکه ها، نوارها و خطوط دندان تأثیر بگذارد. این مورد به مدت زمان قرار گیری در معرض ماده و اینکه چه بخشی از مینای دندان در آن زمان تشکیل گردیده است، بستگی خواهد داشت. پاک نمودن این لکه ها بدون استفاده از تکنیک های سفید کننده به عبارتی غیر ممکن خواهد بود.

آهن (مولتی ویتامین)

در صورتی که روی دندان های کودک نوپا لکه های تیره ای وجود داشته باشد، امکان دارد به علت آهن موجود در مولتی ویتامینی که مصرف می کنند ربط داشته باشد. از هر هزار کودک یک کودک ممکن است به این مشکل گرفتار شود. بنابراین مسواک کردن و نخ دندان کشیدن به منظور جلوگیری از ایجاد لکه بسیار مهم می باشد.

اختلالات ژنتیکی

البته گاهی هم زردی دندان کودک می تواند با یک اختلال ژنتیکی به نام dentinogenesis imperfecta مرتبط باشد. برای تشخیص و مدیریت آن بهترین کار مشاوره پزشکی می باشد.

چگونه به سفید کردن دندان کودک خود کمک کنیم؟

درمان پزشکی

اگر کودک شما دارای دندان های زرد است، باید از یک متخصص دندانپزشکی وقت و مشاوره لازم را بگیرید تا مطمئن گردید که هیچ زمینه بیماری مزمن یا جدی وجود ندارد. در بعضی از شرایط امکان دارد احتیاج به قرار گرفتن کلاهک روی دندان به منظور پیشگیری از پارگی و ساییدگی غیر ضروری باشد.

اگر مسواک کردن ضعیف باعث این مشکل باشد، احتمالاً درزگیرها به منظور پیشگیری از پوسیدگی می تواند کمک کننده باشد. در شرایط احتمالی، درمان امکان دارد شامل سفید نمودن یا روکش هایی باشد که برای بزرگسالان انجام می گردد. همچنین دندانپزشک به عنوان بخشی از معاینه منظم، می تواند دندان های کودک شما را به طور حرفه ای و کامل تمیز نماید.

درمانهای خانگی سفید کردن دندان کودک

در صورتی که به نظر می رسد که دندان های کودک شما زرد شدن و زردی دندان کودک نتیجه مسواک کردن ضعیف یا لکه های سطحی می باشد، می توانید از روش های خانگی سفید کردن دندان برای کودک خود استفاده و بهره ببرید.

اگر که کودک به اندازه کافی بزرگ شده باشد، می توانید از دهانشویه فلوراید مناسب برای کودک مود استفاده نمایید. نوارها و ژل های سفید کننده هم امکان دارد برای کودکان بالای 12 سال یک انتخاب مناسب باشند.

شما می توانید دندان های کودک خود را با کمی جوش شیرین و آب مسواک زده و باعث سفیدی دندان های کودک خود شوید.

بهتر است بدانید، دندان های زرد، نشانه ای از وجود پلاک و پوسیدگی دندان هستند، پس بهتر است در صورت مشاهده این مشکل برای رفع آن سریعا اقدام نمایید.

در آخر سفید کردن دندان کودک

زردی دندان ها در دراز مدت می تواند مشکل ساز شوند. دندان های زرد امکان دارد مستعد پوسیدگی و ضعف دندانی باشند و باعث گردند که تا دندان ها از دست بروند. این امر برای کودکان در هر سنی می تواند رخ داده و تأثیر بسیاری روی سلامت دندان کودک داشته باشد.

چرا که دندان های شیری همچون دندان های دائمی می تواند مهم باشد. دندان های زرد در کنار آسیب به دندان می تواند مشکلات اجتماعی را هم در پی داشته باشد. در صورتی که کودک شما دچار تغییر رنگ شدید درد دندان خود شده باشد، کودک امکان دارد دچار ناراحتی شود. به همین جهت بهتر است به دنبال درمان های مناسب بود.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس