زمان مراجعه به دندانپزشکی

زمان مراجعه به دندانپزشکی چه هنگام است؟

معاینه دهان و دندان در دندانپزشکی یکی از مهمترین جنبه های مراقبت های پیشگیرانه برای سلامت دهان و دندان می باشد. دندانپزشکان توصیه می نمایند که به طور منظم معاینات دندانی انجام پذیرد. دندانپزشک می تواند دقیق ترین فواصل زمانی را برای معاینات دهان و دندان بیمار خود توصیه نماید. با ما همراه باشید تا ببینیم مراجعه به دندانپزشکی چه زمانی بهتر است انجام پذیرد.

اگر به صورت منظم به مطب دندانپزشکی خود مراجعه می نمایید، این می تواند رایج ترین روشی باشد که می توانید برای سلامت دهان و دندان خود انجام دهید. طبق مطالعات انجام شده بایستی، حداقل سالی یک بار معاینه دهان و دندان انجام پذیرد. چنین بازدیدی به شما کمک می نماید تا مطمئن گردید که از سلامت دهان و دندان خود آگاه باشید.

ویزیت کردن دندان ها هر 6 ماه پس از رویش اولیه دندان سفارش می گردد. پوسیدگی دندان غالباً در کودکان زیر ۶ سال به دلیل شیردهی، استفاده از بطری، مصرف آب میوه و … شایع می باشد.

معاینات دندانپزشکی و تمیز نمودن دندان ها غالباً در یک قرار ملاقات توسط دندانپزشک قابل انجام است.

دندانپزشک چگونه به سلامت دهان و دندان کمک می نمایند؟

در زمان مراجعه به دندانپزشکی دندانپزشک وضعیت دندان ها، لثه ها، زبان، لب، گلو، گونه های بیمار را در طول معاینه داخل دهانی مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. پس از آن برای از بین رفتن پلاک‌هایی که می‌توانند منجر به بیماری لثه گردند، جرم گیری نموده و پولیش انجام می دهند.

غالباً در زمان معاینه به منظور تشخیص هر گونه مشکل دندانی زمینه ای، از اشعه ایکس استفاده می گردد. در صورتی که دندانپزشک FMX شما را در پرونده داشته باشد، امکان دارد فقط گرفتن مجدد تصاویر اشعه ایکس از دندانهای خلفی را توصیه نماید.

پس از آن در مورد هر درمانی که امکان داشته باشد برای فرد لازم است صحبت خواهد نمود. این هنگامی خوب می باشد که برای ذکر این نکته به فکر گرفتن روکش یا ایمپلنت دندان باشید.

برنامه ریزی زمان مراجعه دوره ای به دندانپزشکی

همانطور که از نام آن پیداست، یک معاینه دوره ای بایستی به صورت منظم برگزار گردد. دندانپزشکان توصیه دارند که هر 6 ماه این معاینه انجام پذیرد.

این دوره کمک می نماید تا همه چیز را کنترل نمایید و به دندانپزشک این امکان را می دهد تا گزینه های درمانی را با شما در میان بگذارد.

ارزیابی جامع

این ارزیابی دندانی می تواند دقیق ترین روش معاینه باشد. اگر برای مدت طولانی (یا هرگز) به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، احتمالاً یک معاینه جامع می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

در این قرار با کمک ارزیابی سابقه پزشکی شما، داروهایی که مصرف می نمایید بررسی، عادات و رژیم غذایی شما و همچنین هر گونه نگرانی که امکان دارد داشته باشید، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این ارزیابی دندان های بیمار به همراه تمام بافت های داخل دهانی، خارج دهانی و همچنین بافت های نرم به طور گسترده مورد ارزیابی قرار می گیرند. دندانپزشک حفره ها را بررسی و بایت بیمار را معاینه می

نماید.

این را هم اضافه نماییم در صورت لزوم، این فرصت خوبی برای تمیز نمودن دندان ها و همچنین پیشنهاداتی برای بهداشت دهان و دندان می باشد.

همچنین در این معاینه و ارزیابی دهان شما از نظر سرطان دهان هم غربالگری می گردد. در صورت وجود هر گونه پرکردگی، روکش، بریج یا دندان مصنوعی، آن ها هم بررسی می گردند.

زمان مراجعه به دندانپزشکی

در صورت لزوم، دندانپزشک با کمک اشعه ایکس از دهان و دندان عکس خواهد گرفت. ایشان امکان دارد به پوسیدگی بین دندان ها یا آبسه های زیر خط لثه هم مشکوک گردد که هر دو این دو مورد با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و با کمک عکسی که با اشعه ایکس گرفته می شود این دو مورد را مورد بررسی قرار می دهد.

زمان مراجعه به دندانپزشکی

امکان دارد دندانپزشک یک برنامه درمانی طراحی نماید. همچنین در زمان مراجعه به دندانپزشکی هر گونه سوالی که در رابطه با سلامت دهان و دندان خود دارید را هم می توانید از دندانپزشک خود بپرسید.

در صورتی که از شرایط یا بیماری های خاصی رنج می برید، یا اگر سیگاری می باشید، امکان دارد یک بار دیگر احتیاج به معاینه دوباره داشته باشید. بهتر می باشد عادات و سلامت عمومی خود را با دندانپزشک خود در میان گذاشته تا دندانپزشک بتواند بسته به سلامت و عاداتی که دارید معاینه خود را انجام دهد.

در صورتی که مشکلات پروتز یا بیماری سیستمیک دارید، امکان دارد به پیگیری معاینه دهانی گسترده و همچنین متمرکز بر مشکل احتیاج باشد.

ارزیابی محدود

ارزیابی محدود دندان به طور معمول به عنوان معاینه اورژانسی هم شناخته می شود.

 

در این ارزیابی دندانپزشک ناحیه ای که دچار مشکل است را بررسی می نماید. اگر نمی توانید درد را تشخیص دهید به دنبال آن خواهد گشت. او نگاه دقیقی به دندان ها، لثه ها، زبان، گلو، لبها و گونه های شما خواهد داشت. امکان دارد برای یافتن مشکلاتی که سریعاً قابل مشاهده نمی باشند، اشعه ایکس انجام دهد.

 

در صورتی که مشکل جزئی باشد امکان دارد سریعاً درمان گردید. اگر مشخص گردد که به درمان تهاجمی همچون کانال ریشه احتیاج دارید، امکان دارد مجبور گردید یک قرار ملاقات دیگر را داشته باشید.

همچنین در صورتی که تصادف نموده اید یا درد شدیدی که ازبین نمی رود را تجربه می نمایید، یک معاینه محدود می تواند برای شما مناسب باشد.

 

این معاینه نیز می تواند هنگامی انجام گردد که دندان عقل بیرون آمده باشد، اگر به تازگی تصادف نموده اید که ناحیه ای از دهان شما تحت تأثیر قرار گرفته است، یا اگر احساس درد دارید و نمی توانید به طور دقیق مشکل را تشخیص دهید با مراجعه به دندانپزشکی می توانید علت را متوجه گردید. بعضی مواقع این نوع درد می تواند نشان دهنده عفونت بالا در زیر خط لثه باشد که بهتر است در اسرع وقت درمان گردد.

همچنین، می توانید در زمانی که تاج دندان از دست رفت یا پرکردگی افتاد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

هزینه معاینه دندانپزشکی

هزینه معاینات دندانپزشکی می تواند در محل، شهر و یا منطقه ایی که در آن زندگی می کنید متفاوت باشد. اما خوب به طور معمول هزینه معاینه پزشکی می تواند به این موارد مربوط باشد:

  • نوع بیماری
  • تمیز کردن دندان
  • زمانی که برای معاینه صرف می شود
  • نوع معاینه
  • نوع درمان
  • استفاده از اشعه ایکس

بهتر است همیشه به دنبال دندانپزشکی باشید که با بودجه شما متناسب باشد و بتوانید به طور مرتب از معاینات دندانپزشکی او بهرمند گردید.

چقدر طول می کشد تا معاینه توسط دندانپزشک انجام پذیرد؟

به طور معمول 30 تا 45 دقیقه معاینه دندانپزشک به طول می انجامد. مگر اینکه درمان و یا مراحل اضافی هم وجود داشته باشد.

در آخر

معاینه نمودن دندان بخش بزرگی از مراقبت های پیشگیرانه برای سلامت دندان می باشد. معاینه امکان دارد هزینه بسیاری نداشته باشد، اما همیشه ایده خوبی می باشد تا هزینه دندانپزشکی مدیریت نمایید.

دندانپزشکی نعمت الهی خدمات خود را از قبیل جراحی دندان، زیبایی، معاینات دندانپزشکی و … را با هزینه مناسب برای مشتریان خود عرضه می دارد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس