درمان خانگی درد دندان کودکان چیست؟

درد دندان فقط مختص به بزرگسالان و دندان های دایمی نبوده و کودکان هم ممکن است دچار درد و آسیب دندانی قرار بگیرند. به عنوان یک بزرگتر، ما می توانیم محل دندان درد را سریع تشخیص دهیم و با کمک درمان های خانگی درد را تا زمان مراجعه به دندانپزشکی کاهش داده و تسکین دهیم. توجه داشته باشید درمان خانگی درد دندان کودکان فقط یک درمان زودگذر و موقتی است و باید برای شناسایی علت درد دندان و درمان مناسب به دندانپزشک مراجعه نمود.

برای یک کودک دندان درد می تواند یک مشکل اساسی و بسیار دردناک باشد که منجر به بدخلقی و تحریک پذیری او شود.

درد شدید در کودک می تواند باعث شود که کودک بی وقفه گریه کند و حتی رفتن به مهد کودک خود را از دست بدهد، یا شما را از انجام کارهای روزمره خود باز دارد. پس بهتر است هر چه سریعتر ناراحتی او را با کمک درمان های خانگی برطرف کرده و سریعا به دندانپزشکی مراجعه کنید.

درمان خانگی درد دندان کودکان

راه حل های ساده وجود دارد که می تواند درد را از بین ببرد یا حتی کمک کند تا زمانی که نمی توان به یک متخصص بهداشت دهان و دندان مراجعه کرد، میزان درد برای کودک قابل کنترل‌ و قابل تحمل تر باشد:

منطقه دقیق درد را تشخیص دهید.

در ابتدا باید منطقه درد را تشخیص داد. دندان درد می تواند برای کودک بسیار گیج کننده باشد، چرا که او نمی تواند به آسانی تشخیص دهد که درد از کجا نشأت می گیرد ولی می تواند نشان دهد که درد ایجاد شده در کدام ناحیه است.

برای فهمیدن بهتر، به علائم و حفرهای دندان، مشکل لثه و اطراف دندان مورد نظر نگاه بیندازید، حتی از زبان و داخل دهان کودک خود هم غافل نشوید.

وجود ضایعات غذا هم می تواند درد دندان را بدتر کند، بنابراین سعی کنید با کمک یک مسواک نرم، آرام دندان های خود را مسواک زده و آن را تمیز کنید، تا شاید درد کمی آرامتر شود.

در صورتی که کودک شما این توانایی را دارد تا به تنهایی  مسواک بزند، بهتر است این بار در زمان مسواک کردن پدر یا مادرش به او کمک کنند؛ چون انجام این کار ممکن است به طور تصادفی به او آسیب برساند یا درد در آن ناحیه را برای او دردناکتر کند.

کودک را در آغوش بگیرید و به آنها اطمینان دهید

دمی تواند یک تجربه ترسناک برای کودک باشد، چرا که به وجود آمدن برآمدگی ها، کبودی و دیگر عوارض دندان درد، علائمی شدیدی به وجود می آورند که ممکن است ادامه دار باشد.

برای کمک و اطمینان خاطر دادن به کودک، دندان او را نگاه کنید، سپس در کنار او باشید و در صورت فهمیدن به او توضیحاتی درباره درد و نحوه درمان آن دهید.

بی حوصله نباشید و در صورتی که کودک شما از درد شکایت نمود یا شروع به گریه کردن نمود، او را دلداری دهید.

او را در آغوش بگیرید. کار مورد علاقه او را انجام دهید با خواندن داستان، تماشای کارتون، بازی با اسباب بازی های مربوط به سن او یا انجام فعالیت های دیگری که از او لذت می برد، به او اطمینان دهید و حواس او را پرت کنید.

نحوه واکنش کودک به میزان دردی که می کشد، مشخص است. بنابراین در صورتی که شما وحشت زده شده باشید، وحشت خود را به کودک خود هم منتقل می کنید، پس نگرانی خود را در مقابل کودک کنترل کنید.

درمان خانگی درد دندان کودکان چیست؟

آب نمک

یکی از درمان های خانگی درد دندان کودکان آب نمک می باشد. با کمک آب نمک می توان دهان و دندان را ضد عفونی کرده و باکتری های مضر را ازبین ببرید.

دارو بدون نسخه

در صورتی که دندان درد پس از تمیز کردن محل و محیط با آب نمک بهتر نگردید، می توانید دوز مناسبی از داروهای مسکن بدون نسخه، مانند نوروفن و کالپول را به کودک خود بدهید تا درد او آرام شود. البته بهتر است قبل از مصرف با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

شما همچنین می تواند قبل از مصرف دارو با پزشک عمومی یا داروساز مشورت کنید تا مطمئن شوید که دوز مناسب با سن کودک چه مقدار است و کدام دارو برای کودک شما مناسب است.

به کودک خود غذاهای نرم تری بدهید.

غذاهای سفت مانند ذرت بو داده، آجیل، غلات ترد و سیب می تواند بیشتر بر داندان و دهان کودک آسیب وارد کند و درد او را تشدید کند، پس بهتر است این نوع خوراکی ها را کنار بگذارید و به جای آن از غذاهای نرم تر که مناسب حال کودک شما است، به کودک خود دهید.

آوکادو، ماست، پوره سیب زمینی، برنج، موز و سوپ جایگزین های خوبی هستند که می توانند درد کودک را تسکین دهند و یا آن را کمتر کنند.

بهتر است از چیزهایی که باعث دندان درد می شوند، دوری نمایید.

گرما و سرما می تواند باعث درد دندان شوند.

غذاهای سفت باعث بدتر شدن دندان درد می شوند.

هر کدام از عوامل که درد را بدتر می کند، باید از آن جلوگیری کنید؛ زیرا می تواند باعث افزایش مشکل و درد شدید تر شود.

اگر به کودک خود سوپ می دهید، مطمئن باشید که داغ نباشد.

بدیهی است که شکر و شیرینی  باعث درد دندان شدید می شود. بنابراین هرگز وسوسه نشوید که تا فرزند شما آن را خواست، به او شیرینی بدهید.

مراجعه به دندانپزشک

در صورتی که دندان فرزند سما درد گرفت، باید از دندانپزشک خود وقت گرفته و او را ملاقات کنید تا بررسی نماید که آیا حفره ای در دندان کودک ایجاد گردیدن یا مشکل دیگری برای سلامت دهان او رخ داده است یا خیر.

اگر درد در دندان از بین نرفت یا حتی بدتر شد، کودک خود را در اسرع وقت نزد دندانپزشک ببرید، زیرا ممکن است دندان شکسته یا حفره عفونی در دهان کودک وجود داشته باشد.

همچنین در صورت درد شدید همراه با تب، مشکل در بلع یا هر مشکل دیگر، فوراً با پزشک یا اورژانس خود تماس بگیرید زیرا می تواند نشان دهنده مشکل جدی تری باشد.

در آخر

راه های خانگی بسیاری همچون استفاده از میخک، کمپرس سرد، بی حس کننده و … وجود دارد که می توان برای درمان خانگی درد دندان کودکان از آنها بهره برد. اما باز هم اشاره داشته باشیم که این موارد و گزینه ها جزو درمان به حساب نمی آیند و باید حتما توسط دندانپزشک، کودک معاینه و درمان های مناسبی انجام پذیرد. در صورتی که درمان انجام نگیرد ممکن است با ایجاد مشکلات جدی و جبران ناپذیری برای کودک بوجود آید.