جلوگیری از بیماری های دهان و دندان-نعمت الهی

جلوگیری از بیماری های دهان و دندان

چرا پیشگیری مهم است؟

جلوگیری از بیماری های دهان و دندان

بیماری های دهان و دندان بر سلامت و رفاه عمومی تأثیر منفی می گذارد و باری سنگین بر دوش افراد جوان، محروم و پیر است. جلوگیری از بیماری های دهان و دندان از جمله اهداف اصلی سیستم های بهداشتی درمانی کشورهای مختلف به شمار می آید. دسته های اصلی این بیماری ها عبارتند از پوسیدگی دندان، بیماری های پریودنتال و سرطان دهان. ما در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی، از پیشگیری و غربالگری تا درمان نهایی در کنار شما هستیم.

اقدامات ساده و نسبتاً ارزان مانند آموزش شیوه های مراقبت از بهداشت دهان، رژیم غذایی سالم، استفاده از فلوراید، غربالگری زودهنگام، رعایت خودمراقبتی و مداخلات مناسب تا حد زیادی به جلوگیری از بیماری های دهان و دندان کمک می کند. جلوگیری می کند یا حداقل آن را کاهش می دهد. علاوه بر این، مطالعات وجود رابطه با بیماری های سیستمیک مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت را نشان داده است. علاوه بر این، بیماری های دهان بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد و بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی تأثیر می گذارد.

چرا پیشگیری مهم است؟

رعایت توصیه های بهداشتی جهت جلوگیری از بیماری های دهان و دندان امری ضروری است. در ادامه 14 نکته ی مهم که برای حفظ سلامتی شما واجب است را با هم مرور می کنیم:

  1. سالی یک تا دو بار برای نظافت و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  2. بهداشت دهان و دندان را خوب رعایت کنید. حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک کنید.
  3. هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک یا سر مسواک خود را عوض کنید.
  4. حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید. تا پلاک دندان برداشته شود.
  5. زبان خود را مسواک بزنید تا باکتری ها از بین بروند و نفس شما تازه شود.
  6. از دهان شویه های فلورایددار استفاده نمایید.
  7. آب حاوی فلوراید بنوشید.
  8. از هیچ گونه محصولات دخانی استفاده نکنید. اگر سیگار می کشید، ترک کنید.
  9. نوشیدنی های الکلی را محدود کنید.
  10. اگر مبتلا به دیابت هستید، برای حفظ کنترل بیماری تلاش کنید. این امر خطر سایر عوارض، از جمله بیماری لثه را کاهش می دهد. درمان بیماری های لثه ممکن است به کاهش سطح قند خون شما کمک کند.
  11. اگر داروی شما باعث خشکی دهان می شود، از پزشک خود داروی دیگری بخواهید تا با این عوارض روبرو نشوید. اگر نمی توان از خشکی دهان جلوگیری کرد، مقدار زیادی آب بنوشید، آدامس بدون قند بجوید و از تنباکو و الکل اجتناب کنید.
  12. در صورت تغییر ناگهانی در طعم و بوی دهان، به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید
  13. از محصولات بهداشتی استاندارد و توصیه شده توسط دندانپزشکان استفاد کنید.
  14. به افراد مسن در انجام این امور و جلوگیری از بیماری دهان و دندان کمک کنید.

علائمی که با مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کنید:

  • لثه های قرمز، متورم یا خونریزی از لثه
  • حساسیت شدید به سرما یا گرما
  • مشکل در جویدن
  • بوی بد و مداوم دهان
  • دندان دائمی شل شده
  • دندان درد مداوم
  • آبسه
جلوگیری از بیماری های دهان و دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان صدمه ای به دندان است که در اثر تبدیل قندها به اسید ایجاد می شود. در صورت تجمع پلاک های تولیدکننده اسید بر سطح دندان، ممکن است مشکلاتی مانند سوراخ در دندان (پوسیدگی دندان) و بیماری لثه ایجاد شود.

حفره و پوسیدگی دندان از رایج ترین مشکلات بهداشتی در دنیا میباشد. آنها به خصوص در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان رایج هستند؛ اما هر کسی که دندان دارد می تواند به آن دچار شود، از جمله نوزادان. جلوگیری از بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، در هر سنی امری حیاتی است.

در صورت عدم درمان، پوسیدگی دندان پیشرفت می کند و می تواند به نواحی عمقی تر دندان های شما آسیب وارد کند و موجب بروز مشکلات جدی تری مثل عفونت، دندان درد شدید و حتی از دست دادن دندان گردد. کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شما در درمان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

کاهش میزان قند در رژیم غذایی و تعداد دفعاتی که در طول روز می خورید، می تواند به کاهش پوسیدگی کمک کند. دندانپزشک می تواند با بررسی مشکل پوسیدگی و رژیم غذایی و ارائه توصیه های مختلف برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان به شما کمک کند.

نکاتی برای حفظ سلامت دهان و دندان

اقدامات مهم در جلوگیری از پوسیدگی دندان

علیرغم اینکه پوسیدگی دندان بسیار رایج است، اما به راحتی قابل پیشگیری است. داشتن دهان سالم و عاری از بیماری های در دستان شماست. تنها چیزی که لازم است؛ مراقبت صحیح است. جلوگیری از بیماری های دهان و دندان تنها چند قدم کوتاه با شما فاصله دارد.

  1. میزان قند (یا کربوهیدرات) و دفعات مصرف آن را کاهش دهید.
  2. در روز و شب ها پیش از خواب مسواک بزنید.
  3. یک خمیر دندان فلوراید 1450ppm را به عنوان راهی موثر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انتخاب کنید. در صورت افزایش خطر پوسیدگی دندان ممکن است دندانپزشک برای شما خمیردندان با مقدار فلوراید بیشتر تجویز کند.
  4. پس از مسواک زدن از شستن دهان خود با آب خودداری کنید. در عوض خمیردندان را تف کنید. این امر باعث می شود فلوراید روی دندان های شما بماند و به جلوگیری از بیماری های دهان و دندان کمک می کند.
  5. روتین مراقبتی در بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  6. اطمینان حاصل کنید که سطوح داخلی، خارجی و گاز گیر دندان ها و امتداد خط لثه را مسواک زده اید. این کار باید حدود دو دقیقه طول بکشد.
  7. استفاده از برس های بین دندانی یا نخ دندان به حذف پلاک بین دندان ها و محل برخورد آنها با لثه کمک می کند. اینها مناطقی هستند که مسواک معمولی نمی تواند به آنها برسد. در این صورت به جلوگیری از بیماری های دهان و دندان کمک کرده اید.
  8. کمتر از غذاها و نوشیدنی های شیرین استفاده کنید. از خوردن میان وعده های ناسالم بین وعده های غذایی خودداری کنید تا تعداد دفعاتی که دندان های شما مورد حمله پلاک قرار می گیرند را محدود کنید.
  9. جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا می تواند به دهان شما کمک کند تا بزاق بیشتری تولید کند. این کار به حذف اسیدهای تشکیل شده کمک می کند.
  10. قبل از خواب از خوردن شکر خودداری کنید. هنگام خواب بزاق کمتری تولید می کنید. بدون تولید بزاق سالم، خطر پوسیدگی دندان بیشتر است و امکان جلوگیری از بیماری های دهان و دندان وجود ندارد.
  11. مراقب داروهای حاوی قند باشید و برای جایگزین های بدون قند از پزشک مشورت کنید.
  12. از تیم دندانپزشکی خود بازدید کنید. ملاقات منظم با دندانپزشک می تواند به شما در مدیریت سلامت دهان و دندان کمک کند. دندانپزشک شما می تواند پوسیدگی دندان را در مراحل اولیه تشخیص دهد و قبل از این که احتمال بدتر شدن بیماری وجود داشته باشد، آن را درمان کند و جلوگیری از بیماری های دهان و دندان را ممکن سازد. بدون این مداخله، حفره های تشکیل شده نیاز به پرکردن پیدا می کند یا در موارد شدیدتر، دندان به طور کامل برداشته می شود. تیم ما در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی با فراهم کردن مشاوره و اطلاعات دقیق علمی، به شما در مراقبت از دهان خود در خانه کمک می کنند. ما روش های صحیح تمیز کردن دهان و دندان را به شما آموزش می دهیم، بهترین محصولات مراقبتی را به شما معرفی می کنیم و در مورد نحوه رژیم غذایی و اثر سبک زندگی شما بر سلامت دهان و دندان، شما راهنمایی خواهیم کرد.

دندانپزشک

دندانپزشکی فوری

021-44284234

رزرو رسمی

ساعات کار

شنبه .حمعه : 8:00 - 17:00

بین سپهر و نارون روبه رو بانک سامان پلاک 147

تهران، بلوار مرزداران

قسمت نظر بسته شده است.

مشاوره رایگان و تماس