مسواک زدن کودک

۸ نکته در مورد مسواک زدن کودک

توجه و مراقبت از دندان های شیری همچون دندان های اصلی مهم است و می تواند در سلامت کودک تأثیر گذار باشد. پس تا زمانی که کودک بتواند خود از دندان های خود مراقبت نماید، باید نکات مراقبتی دندان ها را به او گوش زد نماییم و در حفظ دندان های شیری به او کمک نماییم. یکی از راه های مراقبت از دندانهای شیری نحوه مسواک زدن کودک می باشد. ما در این مقاله می خواهیم شما را به چند نکته مهم و اساسی در رابطه با نحوه مسواک کردن بیان نماییم و شما را با نحوه صحیح مسواک زدن در کودکان آشنا سازیم. پس در صورتی که سلامت دهان و دندان کودک دلبند شما برای شما مهم می باشد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شما می توانید با توجه به این نکاتی که ذکر می کنیم سلامت دهان و دندان و به طور کلی سلامت کلی فرزند عزیز خود را تضمین نمایید.

۸ نکته در رابطه با مسواک زدن کودک

امکان دارد زمان آموزش صحیح مسواک زدن به فرزند خود با مشکلاتی روبرو گردید، با این حال، مطمئناً در دراز مدت فرزند شما نحوه صحیح مسواک زدن را فرا می گیرد. به همین جهت و برای اینکه فرزند شما هر چه سریعتر بتواند نحوه صحیح مسواک زدن را فرا بگیرد، باید شما روش های مختلفی را در پی بگیرید تا انگیزه مسواک کردن را در فرزند خود افزایش دهید. در ادامه شما را با ۸ روش سرگرم کننده که می توانید به کمک آن نحوه مسواک زدن را به کودک خود بیاموزید، آشنا می سازیم. شما با کمک این چند نکته می توانید در کمترین زمان انگیزه استفاده از مسواک به شیوه درست را به کودک دلبند خود آموزش دهید. همچنان با ما در کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی همراه باشید.

مسواکی را انتخاب کنید که فرزند شما دوست دارد.

اجازه دهید کودکان مسواکی را که خود دوست دارند انتخاب نمایند. رنگی بودن، تم روی مسواک یا مسواک هایی که هنگام فشار دادن روشن می شوند، همه این موارد نام برده شده در بازار وجود دارد تا کودک شما آنها را انتخاب کند. در ابتدا اولویت شما می تواند مسواک های همسان باشد که فقط برای خود و کودک خود خریداری کنید.

فقط مطمئن باشید که مسواک شما نرم است. در صورتی که مسواک زبر استفاده می کنید باید بگوییم که، برای مراقبت از دندان ها و لثه ها این نوع مسواک مضر می باشد و با مسواک شدید و محکم ممکن است به لثه ها آسیب وارد گردد. پس در این زمان به کودک خود کمک کنید تا مسواک با برس نرم را انتخاب نماید.

با کودک خود تمرین کنید.

تمرین کردن در نحوه صحیح مسواک کردن بسیار مهم می باشد. بهتر است که اجازه دهیم که کودک مسواک کردن را با عروسک مورد علاقه خود تمرین کند تا از این آموزش نهایت لذت را ببرد. ممکن است کودک بخواهد دندانه ای شما را هم مسواک بزند، تمام این کارها می تواند فرصتی مناسب باشد که بعدها کودک دندان هایش را خود و به خوبی مسواک بزند.

مسواک زدن کودک

تمام نقاط در دسترس برای مسواک زدن را به کودک خود نشان دهید.

برای حفظ سلامت دهان و دندان باید حتماً همه نقاط در دسترس را مسواک نمود و مطمئن شد که دندان ها و لثه ها کاملاً تمیز و از هر گونه مشکلی عاری می باشد.

پس باید به کودک خود نشان دهید که باید تمام نقاط دندانی را به آرامی مسواک بزند. برای اطمینان از داشتن روال دندانی سالم، دو بار در روز با مقداری خمیر دندان که بر روی مسواک قرار داده اید، مسواک بزنید. زمانی که آنها به مسواک زدن می پردازند، تأثیر مثبتی را بر روی سلامت دندان ها در سال های آینده ایجاد خواهند کرد. اما در صورتی که مسواک نرم نباشد، می تواند به سلامت دندان ها و لثه ها آسیب وارد نماید.

زمان انجام مسواک زدن کودک را سرگرم کننده کنید.

به کودک خود نشان دهید که مسواک کردن می تواند بسیار هم سرگرم کننده باشد. در صورتی که کودک برای اجازه دادن به شما برای مسواک زدن مردد می باشد، به او اجازه دهید و در زمان مسواک زدن شما فقط مراقب او باشید. کودکان دوست دارند کارهایی را که پدر یا مادر، خواهر یا برادر بزرگتر انجام می دهند را تکرار کنند و این امر به عنوان یک کلید برای توجه و مراقبت از سلامت دهان و دندان کودک مناسب می باشد.

مرحله ای را اضافه کنید که فرزند شما آن را دوست دارد‌.

شما می توانید کمی روش های سرگرم کننده در زمان مسواک زدن اضافه کنید. به عنوان نمونه در حالی که کودک شما دندان های خود را مسواک می زند، شما می توانید کلمات عجیب و خنده دار درست کرده و یا با یکدیگر برقصید!

آهنگ مورد علاقه آنها را برای انجام مسواک انتخاب کنید و با آن آهنگ برقصید. با این روش کودک خود را ترغیب به مسواک زدن می نمایید و آنها درگیر فکر نمی کنند مسواک  یک کار کسل کننده و سخت است. برعکس احساس شادی و شعف کرده و ممکن است حتی بعدها خود پیش قدم برای مسواک زدن دندانهای خود شوند.

یک پاپ رنگ اضافه کنید.

با قرص‌های جویدنی که دندان را رنگ آمیزی می کنند می توانید دندان ها را رنگی کنید و از کودک خود بخواهید با کمک مسواک آن رنگ ها را پاک نماید. این روش بسیار ساده بوده و برای کودک شما هم سرگرم کننده خواهد بود.

دندان ها را نام ببرید.

به فرزندان خود بیاموزید که هر کدام از دندان ها که در دهان ما وجود دارند مهم می باشند. برای دندان های فرزند خود یک نام مستعار قرار دهید و به او یاد دهید که حتی یک شخصیت از دندان ها هم نباید کنار گذاشته شود و تمام آن آنها باید تمیز و زیبا به نظر برسند.

این کار باعث می شود تا کودکان دندان های خود را بهتر تمیز کنند. می توانید این کار را با نامگذاری دندان‌های آسیاب شروع کنید، زیرا ممکن است دسترسی به آن دندان‌های دشوارتر باشد. با این کار دیگر دندان های پشتی در زمان مسواک کردن جا نمی مانند و تمیز می شوند.

در زمان مسواک زدن کودک او را تشویق نمایید.

با راهنمایی های روزانه مطمئن شوید که از یک روال مناسب و عالی برای مراقبت از دندان های خود پیروی می کنند. فراموش نکنید که همیشه فرزندان خود را تحسین کنید و برای کار خوبی که انجام می دهند به آنها پاداش دهید. این دندان های شیری به اندازه دندان های اصلی نیاز به مراقبت مناسب دارند و بر سلامت دهان و دندان در آینده نیز تأثیر می گذارند.

توجه کنید عطر و طعمی را که دوست دارند در خمیر دندان کودک شما وجود داشته باشد.

کودکان طعم و مزهای که می چشند، برای آنها مهم می باشد. به آنها اجازه دهید که طعم دلخواه خود را انتخاب کنند و مطابق با سلیقه و نظر آنها باشد. این کار می تواند مهم ترین عامل برای مسواک کردن های طولانی باشد. بعلاوه، استفاده از خمیردندان مخصوص کودکان بسیار مهم می باشد.

مسواک زدن کودک نباید امری طاقت فرسا باشد. اگر در تلاش هستید که به کودک خود عادت دهید مسواک بزند، لحظات سرگرم‌ کننده‌ بیشتری خلق کنید تا دفعه بعد برای برداشتن مسواک خود شک نکند.

جمع بندی

در کلینیک دندانپزشکی هم، دندانپزشکان متخصص اطفال می توانند بهترین راهنمایی ها را برای آموزش کودکان در مورد اهمیت یک روال خوب دندانپزشکی برای شما ارائه نمایند و باعث شوند شما بتوانید کودک خود را با آن روش ها سرگرم کنید.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس